هاکان شوکور از روزهای دور از خانه می‌گوید/حفظ شرافت و آزادی در قبال مصادره اموال


«هاکان شوکور» اسطوره فوتبال ترکیه و چهره فراموش‌نشدنی باشگاه گالاتاسرای، این روزها در آمریکا زندگی متفاوتی برای خود رقم زده است؛ او در طول روز به عنوان راننده «اوبر» (سرویس تاکسی اینترنتی) فعالیت می‌کند و در کنار آن کتاب می‌فروشد تا بتواند مخارج زندگی خود را تأمین کند. سرنوشتی که می‌توانست جور دیگری باشد اما درگیری و مخالفت با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و اتهام همکاری با «عبدالله گولن» رهبر مخالفان اردوغان چاره‌ای جز فرار پیش روی اسطوره نگذاشت و حالا او دور از سرزمین مادری‌اش در تبعیدی تلخ به سر می‌برد.
شوکورِ افسانه‌ای که زننده سریع‌ترین گل تاریخ گل‌های جام جهانی نام گرفته، در سال ۲۰۰۸ کفش‌هایش را به امید ساختن روزهای بهتر برای خود و کشورش برای همیشه آویخت و تصمیم گرفت وارد دنیای سیاست شود. ۳ سال بعد و در سال ۲۰۱۱ با همین هدف به حزب «عدالت و توسعه» به رهبری اردوغان پیوست. او به مدت چهار سال در مجلس ملی ترکیه هم به فعالیت پرداخت و اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه انتخاباتی خود انجام داشت اما در ادامه جاه‌طلبی‌ها و اقدامات اردوغان را بر خلاف صلاح مملکت دید به همین جهت در سال ۲۰۱۳ حزب «عدالت و توسعه» را ترک و به عضویت یک حزب مستقل در آمد.
مهاجم اسبق گالاتاسرای درباره این اتفاق می‌گوید: «پس از ترک حزب عدالت و توسعه، خشونت‌ها علیه من آغاز شد. به سمت مغازه همسرم سنگ پرتاب کردند و کودکانم را در خیابان مورد آزار و اذیت کلامی و فیزیکی قرار می‌دادند. پس از هر سخنرانی، پیام‌های تهدید و توهین‌آمیزِ متعدد و بسیار تندی برای من می‌فرستادند و جالب اینکه حتی تغییر شماره تلفن همراه من نیز تفاوتی ایجاد نکرد. آنها شماره جدید من را نیز در اختیار داشتند. پس از خروجم، پدرم را حصر کردند و اموال خودم به طور کامل مورد مصادره قرار گرفت. برای من هیچ چیزی باقی نگذاشتند. سال‌ها تلاش و زحمت من در یک چشم به هم زدن توقیف شد. اردوغان همه چیزم را گرفت. حق آزادی‌ام، حق صحبت درباره خودم و حق کار کردن از من گرفته شد.»
در آگوست سال ۲۰۱۶ یعنی یک ماه پس از یک کودتای نافرجام و بسیار مشکوک در ترکیه، دولت اردوغان علیه شوکور اعلام جرم کرد. جرم؟ اعلام حمایت از «فتح‌الله گولن»؛ چهره‌ای مخالف اردوغان که بنابر دعواهای پشت پرده به عنوان رهبر کودتا معرفی شد! فراموش نکنید که کارشناسان سیاسی معتقدند کودتای ترکیه پروژه‌ای از پیش طراحی شده از سوی شخص اردوغان بود تا افکار عمومی و فضا را برای پاک‌سازی و سرکوب شدید مخالفان مهیا سازد.
شوکور ۴۸ ساله اما با علم از دایره فعالیت‌های فراقانونی اردوغان و هم‌حزبی‌هایش، پیش از کودتا به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در یک کافه در شهر کالیفرنیا مشغول به کار شد. جالب اینجاست که او حتی پس از وقوع کودتا، با انتشار پیامی این اقدام را محکوم و خواستار برخورد با عاملین آن شد. با این حال اردوغان تصمیم نداشت هیچ مخالفی را در امان بگذارد و به همین دلیل بر اعلام جرم علیه او اصرار ورزید.
شوکور در مصاحبه‌ای دلیل ترک حزب «عدالت و توسعه» را سیاست‌های فراقانونی، منفعت‌طلبانه و البته خودکامگی اردوغان عنوان کرد و سر زدن هرگونه عمل خلاف قانون از سوی خود را انکار می‌کند: «آیا می‌توانند نشان دهند من جرمی مرتکب شده باشم؟ آیا سندی از این اتهامات دارند؟ نه؛ تنها به من تروریست و خیانتکار می‌گویند. مدعی هستند چون من یک بار از گولن حمایت کردم پس موافق تمام نظرها و طرز فکرش هستم. اینطور نیست؛ هیچ‌وقت نبوده. می‌گویند پس اگر بی‌گناه هستی در دادگاه حضور پیدا کن. در کدام دادگاه؟ دادگاهی که بر اساس سیاست‌های شما رأی آن از پیش صادر شده؟ دادگاهی که حکمش را در جیب قاضی گذاشته‌اید؟ دادگاهی که تمام نفراتش را پاک‌سازی کرده‌اید تا اوامر شما را مو به مو اجرا کنند؟ چند نیروی پلیس اخراج شد؟ چند قاضی پاک‌دست اکنون در زندان به سر می‌برد؟ به بهانه یک کودتای ساختگی تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر را زندانی کرده‌اند. به شب کودتا برگردید؛ اگر ۳۵ هزار نفر به صورت مستقیم در این کودتا دست داشتند آیا به این سرعت اوضاع تحت کنترل درمی‌آمد؟ این تنها یک بهانه بود برای ایجاد فضای لازم جهت سرکوب و افزایش خفقان. به تمام منتقدین برچسب خیانت زدند. شاید برخی مرتکب خیانت نیز شده باشند اما آیا می‌توان هر انتقادی را با خیانت مترادف کرد؟»
برای «شرمت شوکور» پدر هاکان هم در سال ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر شد، به شهر آبا و اجدادی‌اش منتقل و در آنجا زندانی شد. حتی پس از تشخیص پزشکان درباره ابتلای شرمت به سرطان، این حکم بی‌رحمانه لغو نشد و تنها به حصر خانگی تقلیل یافت. از نظر حکومت، شرمت که در دوران ورزشی هاکان نقش مدیر برنامه‌های او را داشت نیز یک «خیانتکار» بود.
شوکور می‌گوید این دوران برای خانواده‌اش دوران سختی بوده و هر که با او در ترکیه در ارتباط بود اکنون با مصادره اموال و مشکلات مالی مواجه شده است. او مدعی ا‌ست که حتی یک دانش‌آموز ترکیه‌ای برای گرفتن عکس یادگاری با او در آمریکا پس از بازگشت به ترکیه ۱۴ ماه زندانی شده.
هاکان در دنیای فوتبال با ۵۱ گل ملی در ۱۱۲ مسابقه، بهترین گلزن تاریخ تیم ترکیه است و با «ماه و ستاره» به مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۲ دست یافت. او در کارنامه باشگاهی خود هم در ۵۱۸ مسابقه برای گالاتاسرای ۲۸۴ گل به ثمر رساند و به این تیم در راه کسب هشت قهرمانی در لیگ ترکیه، پنج بار قهرمانی در جام حذفی ترکیه و یک قهرمانی در جام یوفا یاری رساند.
منبع: بلیچر ریپورت

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *