وحشت رقبا از قدرت مالی شیاطین سرخ /منچستر یونایتد برمی‌خیزد


سایت بدون – ضررهای مالی ناشی از تعلیق دو ماهه لیگ برتر با از دست دادن درآمدهای حاصل از بلیت فروشی، محصولات تبلیغاتی، حق پخش تلویزیونی و اسپانسرها آنقدر باعث دردسر و نگرانی باشگاه‌های انگلیسی شده است که به این زودی‌ها نخواهند دردسر تازه‌ای را تجربه کنند. این اما سرنوشتی است که احتمال دارد آنها به زودی با آن روبرو شوند. یکی از دردسرهای جدید که بخصوص تیم‌های بزرگتر را نگران کرده، بیشتر شدن فاصله قدرت مالی آنها با منچستریونایتدی است که منابع مالی‌اش حتی با وجود ضررهای ناشی از شیوع کرونا، آنقدرها کاهش نیافته است. در حالی که باشگاه‌هایی مانند لیورپول، تاتنهام، آرسنال و چلسی همگی با احتیاط و صرفه‌جویی بیشتر برنامه‌های خود را برای آینده باشگاه به خصوص در حوزه نقل و انتقالات آماده می‌کنند، آنها بیم آن را دارند که یونایتد به سبب قدرت مالی‌اش در پایان بحران کرونا و بازگشت لیگ به شرایط عادی، برنده بزرگ لیگ باشد و با سرعتی بسیار زیاد به روزهای اوج خود برگردد.
یونایتد چند فصل است که از نظر فنی و فوتبالی پایین‌تر از لیورپول و همشهری‌اش منچسترسیتی قرار داشته اما از زمانی که اولگنار سولشر هدایت این تیم را برعهده گرفته است، امید به اردوی شیاطین سرخ برگشته و این تیم روندی مثبت را در پیش گرفته است.
اگرچه ممکن است به خاطر شرایط به وجود آمده پس از شیوع کرونا، اهداف شیاطین سرخ برای پنجره بعدی نقل و انتقالات به ویژه خرید جیدون سانچو، مهاجم ۱۰۰ میلیون پوندی به سرعت محقق نشود اما این تیم هنوز هم بخت اول جذب این مهاجم انگلیسی است، ضمن اینکه پدیده بیرمنگام، جود بلینگام هم در فهرست خرید‌های این تیم قرار دارد.
منچستریونایتد با وجود بدهی‌های هنگفتش که به رقم ۷/۴۱۸ میلیون پوند می‌رسد، سال گذشته توسط مجله آمریکایی فوربز دارای ارزشی معادل ۱۳/۳میلیارد پوند معرفی شد. در ماه فوریه هم این باشگاه اعلام کرد که درآمدهای بازرگانی‌اش در ربع دوم سال مالی‌ ۷ درصد افزایش داشته و به ۱۸۰ میلیون پوند رسیده ضمن اینکه هزینه‌های باشگاه برای پرداخت حقوق بازیکنان هم ۹ درصد کاهش داشته چون سولشر تیمش را بازسازی و از بازیکنانی جوان پر کرده است.
این دو عامل در کنار هم سبب شدند که باشگاه در شرایط بهتری با ضررهای مالی وارده از بحران کرونا دست و پنجه نرم کند و به همین دلیل هم رقبای من‌یونایتد نگران هستند که قدرت مالی این باشگاه نسبت به آنها کمتر تضعیف شده باشد و به لطف همین موضوع در میان ۶ تیم برتر لیگ، شانس بیشتری برای جذب ستاره‌ها و تقویت خود در فصل آینده داشته باشد.
یک نمونه از این وضعیت: در حالی که باشگاهی مانند لیورپول تعدادی از کارمندانش را اخراج کرد تا پرداخت حقوق آنها را به گردن دولت بیندازد (البته اعتراض گسترده مردم ، صدرنشین را مجبور کرد که از تصمیمش منصرف شود) یا
تاتنهام به خاطر احداث استادیوم جدیدش به صورت مضاعف در مضیقه مالی قرار دارد و مانند لیورپول مجبور شد تعدادی از کارکناش را اخراج کند، منچستریونایتد قدرت مالی خود را با حفظ تمام کارکنانش و بدون ذره‌ای عجله برای متقاعد کردن بازیکنان خود جهت کاهش حقوق‌شان، به رخ رقبا کشید.
شاید در این وضعیت منچسترسیتی از نظر مالی تنها تیمی باشد که بتواند با یونایتد رقابت کند اما این تیم با توجه به محرومیت دوساله‌اش از سوی یوفا در معرض خطر است. تأیید این مجازات از سوی دادگاه حکمیت ورزش، نه تنها سیتی را از درآمدهای لیگ قهرمانان محروم می‌کند بلکه ممکن است گواردیولا را از ادامه همکاری با آن منصرف کند. اخیراً ستاره بلژیکی تیم کوین دی‌بروین هم اعتراف کرد که اگر محرومیت تیمش پابرجا بماند می‌تواند او را به فکر جدایی از سیتی بیندازد. اگر به این مسأله، احیا شدن تیم تحت هدایت سولشر با خرید برونو فرناندس پرتغالی از اسپورتینگ لیسبون، اوج‌گیری دوباره رشفورد و بازگشت پل پوگبا را هم اضافه کنیم، آن وقت متوجه خواهیم شد که وضعیت شیاطین سرخ برای رقابت در فصل آینده می‌‌تواند نسبت به بسیاری از رقبای اصلی‌اش در بالای جدول بهتر باشد.

استیو بیتس
منبع: میرر

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *