وریا غفوری چرا به کمیته انضباطی دعوت شد/ جرمش حرف حساب بود؟

سایت بدون – فدراسیون فوتبال اظهارات غیرمسئولانه را دلیل احضار وریا غفوری به کمیته انضباطی اعلام کرده است. آنها در احضاریه‌ای که برای این بازیکن صادرکرده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند اعتراض کاپیتان استقلال به کیفیت توپ‌هایی که در لیگ برتر به کار گرفته می‌شود را بی‌مسئولیتی تعبیر کرده‌اند در حالی که اشاره مشارالیه در مصاحبه بعد از بازی با ماشین‌سازی به کیفیت توپ‌ها یک هشدار ملایم و البته جدی است که فدراسیون فوتبال و دیگر متولیان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر باید به دیده دلسوزی به آن بنگرند.
بازیکن استقلال حتی در صحبت‌های خود به کیفیت مطلوب توپ‌های فصل پیش اشاره کرده تا نشان دهد نیمه خالی لیوان را نمی‌بیند و هدفش از بیان این انتقادات افزایش عیار فنی رقابت‌ها است اما کمیته انضباطی در واکنش به اظهارات این بازیکن چنان سراسیمه و پرشتاب عمل کرده که از زوایای مثبت آن غافل شده است.
حتی می‌شود اینطور تعبیر کرد که کاپیتان استقلال مسئولانه‌ترین اظهارات ممکن را درباره کیفیت توپ‌های لیگ برتر به زبان آورده و در حقیقت به دنبال راهکاری است تا شرایط برای ارائه فوتبالی ایده‌آل‌تر در لیگ برتر فراهم شود. استدلال اینکه وریا غفوری غیرمسئولانه سخن گفته از آن دسته برداشت‌هایی است که هیچ توجیه منطقی به دنبال خود نمی‌بیند و به نظر می‌رسد در احضاریه‌ای که برای کاپیتان استقلال صادر شده، بیش از آنکه اظهاراتش درباره توپ‌های به کار گرفته شده در بازی‌ها در نظر گرفته شود، به سوابق این بازیکن و برخی اظهاراتش در گذشته توجه شده و نوعی نگاه تسویه‌آمیز در کار بوده است.
نه فقط غفوری که امروز در قامت کاپیتان یکی از دو قطب فوتبال ایران در مسابقات حاضر است، بلکه بسیاری از بازیکنان از کیفیت توپ‌های به کارگرفته شده رضایت ندارند و عجیب است که متولیان تنها وریا را به این کمیته فرا خوانده‌اند. فراز کمالوند توپ‌های لیگ برتر را به توپ فوتسال تشبیه کرده و به شدت منتقد کیفیت آن است. حسن بیت‌سعید نیز از ادبیاتی مشابه آنچه سرمربی پارس جم به زبان آورده استفاده کرده؛ او نیز توپ‌ها را به توپ فوتسال تشبیه کرده بی‌آنکه ابایی از بیان این جملات داشته باشد.
پرسشی که پاسخی قانع‌کننده از سوی متولیان کمیته انضباطی را طلب می‌کند، این است که چرا در میان معترضان تنها وریا غفوری با واکنش سریع مواجه و احضار می‌شود و دیگران از دایره احضارشدگان مصون می‌مانند؟ آیا این روش رفتاری خود نیز تبعیض نیست؟
پیش از هر فصل صحبت از بالا بردن عیار لیگ است و یکی از راهکارها همین می‌تواند باشد که سخت‌افزارها قبل از آنکه به طور رسمی مورد استفاده قرار بگیرد در اختیار تیم‌ها و بازیکنان قرار گرفته تا آنها کیفیتش را بسنجند اما عملاً هیچ اقدامی در این راستا نشده تا امروز صدای غالب بازیکنان درآید و آنها نسبت به انتخاب‌های متولیان برگزارکننده رقابت‌ها معترض باشند.
بدون شک وریا غفوری و امثالهم که کوله‌باری از تجربه را پشت سر خود دارند، از ارجحیت و صلاحیت کافی برای سنجش کیفیت توپ‌های به کار گرفته شده در لیگ برتر برخوردارند اما روشن نیست که چرا کمیته انضباطی با این درجه از حساسیت به کاپیتان استقلال می‌‌نگرد. اگر وریا غفوری به عنوان اول مرد یکی از دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران نتواند انتقادش از برخی سخت‌افزارهای به کار گرفته شده در لیگ را بیان کند، چه کسی محق به بیان چنین نقدها و یا پیشنهاد‌هایی است؟ آیا صرف اینکه باشگاه استقلال باید رأساً در این راستا با فدراسیون فوتبال مکاتبه می‌کرده توجیه قانع‌کننده‌ای برای احضار بازیکن
استقلال است؟
مسأله اساسی‌تر این است که متولیان کمیته انضباطی با انبوهی از حواشی، انتقادها و مسائل ریز و درشت که در آینده به وجود خواهد آمد چه تصمیم‌هایی اتخاذ خواهند کرد و با همین فرمانی که در پیش گرفته‌اند به کجا خواهند رسید؟! آیا مطلوب‌تر نیست که کمیته انضباطی مشی خود را بر مدارا و تعامل بگیرد و تصمیم‌گیری درباره سخت‌افزارهای به کار گرفته شده در رقابت‌های لیگ برتر را به عهده مربیان، بازیکنان و برگزارکننده‌ها بگذارد؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *