ویژگی شام ایده‌آل برای سالمندان چیست؟

یک برنامه غذایی سالم مخصوصا در وعده شام که آخرین وعده غذایی است، در دوران سالمندی، باعث داشتن وزنی مناسب، تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت است.    

بهتر است بین زمان مصرف شام تا موقع خواب دست‌کم ‌۲ساعت فاصله باشد. بهترین ساعت صرف شام بین ساعت ۷ تا ۸ شب است.    

وعده شام باید سبک‌تر از وعده ناهار و شام دیگر اعضای خانواده باشد و برای پیش از خواب یک لیوان شیر گرم توصیه می‌شود. می‌توان از غذاهای سبکی مثل شیربرنج یا فرنی کم‌شیرین و حتی نان با ماست یا پنیر کم‌نمک، همراه با سبزی و چند گردو استفاده کرد.    سعی کنید میزان چربی اشباع شده مصرفی در شام را کاهش دهید و آن را با روغن‌های اشباع‌نشده مانند روغن گیاهی یا روغن زیتون جایگزین کنید.  

 از گروه نان و غلات، نان حجیم سبوس‌دار باید در وعده غذایی سالمندان باشد. افرادی که دیابت ندارند و چاق نیستند در صورتی که برای هضم نان‌های حجیم مشکل دارند می‌توانند برنج به ‌همراه ماست کم‌چرب و سبزیجات پخته میل کنند.    

مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی، خطر چاقی و پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد، به‌ویژه اگر در بین وعده‌های غذایی مصرف شود.  

 از گروه گوشت‌ها ترجیحا گوشت سفید مرغ یا ماهی و از حبوبات آن‌هایی که کمتر نفاخ هستند مثل عدس یا ماش استفاده شود.    

نوشیدن حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز و حتی ۱ تا ۲ لیوان حدود وقت شام، البته با احتساب فاصله زمانی مناسب توصیه می‌شود.    مصرف نمک در وعده شام باعث افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود.    

مصرف روزانه حداقل ۵ عدد از انواع میوه و سبزیجات توصیه می‌شود.

منبع: elderoptions  

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *