چرا عینک را از مجسمه کیارستمی گرفتید؟


سایت بدون – حدیث مکرری شده است این نابسامانی در سفارش، طراحی، ساخت و نصب مجسمه‌های مشاهیر در سطح شهر. این اولین بار نیست که به کیفیت طراحی و ساخت این مجسمه‌ها اعتراض می‌شود. در تازه‌ترین مورد، مجسمه‌های چند نفر از مشاهیر هنر و ادبیات ایران در محوطه خانه هنرمندان ایران در تهران نصب شده و باز هم به کیفیت آنها اعتراض شده است. در روزهای اخیر برخی مسؤولان شهرداری در خانه هنرمندان حاضر شدند تا از ۲۲ سردیس جدید در جریان دومین هم‌اندیشی مجسمه‌سازی مفاخر معاصر رونمایی کنند؛ سردیس‌هایی که برگرفته از چهره‌های بزرگانی چون عباس کیارستمی، علی حاتمی، علی نصیریان، داوود رشیدی، پرویز فنی‌زاده، محمدعلی کشاورز و جمیله شیخی، پرویز تناولی و مجید انتظامی بود. اما نصب این مجسمه‌ها از همان بدو امر با انتقادهایی مواجه شد که شباهت نداشتن به چهره هنرمند مورد نظر، نمونه‌ای از آنها بود. به عنوان مثال در این سردیس‌ها، مجسمه عباس کیارستمی بدون عینک ساخته شده است؛ عینکی که یکی از بارزه‌های اصلی شخصیت این هنرمند فقید بود. یا برای مثال سردیس‌های پرویز فنی‌زاده و علی نصیریان نیز شباهتی را که باید، به این کاراکترها  ندارند.
این در حالی است که چندی پیش هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی تاکید کرده بود که «طراحی نامناسب و اجرای غلط توسط افراد فاقدصلاحیت ساخت مجسمه‌های شهری، نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت. طبق این امر، ساخت، اجرا و نصب هرگونه مجسمه، دیوارنگاره و نقش‌برجسته در فضای شهری باید با مجوز شورای نظارت بر نصب مجسمه‌ها صورت بگیرد».
در همین رابطه دیروز خبرگزاری ایسنا، با عباس مجیدی، رئیس هیات‌مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت‌وگو کرده و از او درباره مجسمه کیارستمی پرسیده. او درباره اثر ساخته‌شده از کاراکتر عباس کیارستمی، گفته: این مجسمه بدون عینک ساخته شده است، گرچه که باید در نظر گرفت عینک یکی از شاخصه‌های مهم شخصیت آقای کیارستمی است. گاهی هنرمند برای ساخت سردیس، تصمیم می‌گیرد اثر را با توجه به ذهینت خود بسازد که این بحثی جداست. ولی اصولا یک‌سری شاخصه‌ها در شخصیت افراد داریم که نهادینه شده است و مخاطب انتظار دارد آنها را ببیند. مثلا عینک آقای عباس کیارستمی شاخصه‌ای است که نبود آن تأثیرگذار است؛ چون این شخصیت همیشه با عینک دیده شده است. به هر حال ضعف‌هایی وجود دارد و هیچ کاری بدون ضعف نیست. اگر بخواهیم چنین پروژه‌هایی را درست پیش ببریم، باید زمان و فرصت مطالعاتی بیشتری به هنرمند داده شود.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *