کسب ۲ امتیاز از ۳ بازی آمار ضعیف کادرفنی سرخابی/ دربی بلای جان فرهاد و یحیی

 سایت بدون -عملکرد ۴ نماینده ایران در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا بسیار ناامید‌کننده و حتی نگران‌کننده بود. کسب تنها یک امتیاز از ۴ بازی و از دست رفتن ۱۱ امتیاز توسط پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهرخودرو، نشان از افت محسوس فوتبال باشگاهی ایران یا عقب ماندن زیاد آن‌ها از رقبای آسیای غربی دارد و این فاصله هر سال هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

از جمع ۴ نماینده ایران، تنها پرسپولیس بود که در هفته دوم یک امتیاز گرفت، در‌حالی که با ۲ گل از شارجه امارات پیش بود و انتظار می‌رفت اولین پیروزی‌اش را در فصل جدید لیگ قهرمانان کسب کند. اما دفاع سرخ‌ها مثل بازی با الدحیل متزلزل ظاهر شد و برد را با مساوی عوض کرد. پرسپولیس در شرایطی ۴ گل در ۲ بازی لیگ قهرمانان دریافت کرده که در ۳ فصل گذشته سرخ‌ها بهترین خط دفاعی را داشتند و یکی از عوامل قهرمانی‌های متوالی این تیم همین دفاع خوب و نفوذناپذیرشان بود. البته پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ برتر هم عملکرد خوبی در فاز دفاعی داشت و تنها ۷ گل دریافت کرده بود اما با آمدن یحیی گل‌محمدی و تغییر سیستم بازی تیم و هجومی‌تر شدن بازی پرسپولیس، هرچه که برانکو و کالدرون سرمربیان سابق و خارجی این تیم رشته بودند، پنبه شد! آمار گل‌های دریافتی پرسپولیس در ۳ بازی اخیر بسیار نگران‌کننده است. هم به لحاظ تعداد گل‌های دریافتی و هم به دلیل شکل خوردن گل. دریافت ۶ گل در دیدار دربی، الدحیل و ‌شارجه، آن‌هم تقریبا به یک شکل نشان از بهم‌ریختگی و آشفتگی خط دفاعی دارد که به تفکرات یحیی یا نداشتن اقتدار لازم از سوی او برمی‌گردد. عناصر دفاعی پرسپولیس بدون هیچ تغییری همان عناصر تیم برانکو و کالدرون هستند اما در تیم برانکو و کالدرون، پرسپولیس به سختی گل می‌خورد و در تیم گل‌محمدی هر حمله نیم‌بند حریفان می‌تواند منجر به گل شود. شاید نبود اقتدار لازم در تیم مربی‌گری پرسپولیس و بازی کردن ستاره‌ها تحت هر شرایطی، یکی از دلایل آن باشد که قطعا نیاز به بازنگری در تفکرات کادرفنی دارد.

نکته‌ای که در‌مورد پرسپولیس و استقلال مشترک است، عدم نتیجه‌گیری سرخابی پس از دربی پایتخت است. یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی در ۳ دیدار اخیرشان مجموعا ۲ امتیاز کسب کرده‌اند که قطعا آمار خوبی برای این دو مربی جوان نیست. تساوی پرگل در دربی، هرچند دو‌طرف را راضی نگه داشت و حتی پرسپولیس و یحیی را به‌خاطر عوض کردن باخت با تساوی راضی‌تر، اما پس از این بازی هر ۲ تیم در سرازیری افتادند. استقلال در دیدار با الشرطه عراق و الاهلی عربستان فقط یک امتیاز کسب کرد و پرسپولیس در مصاف با الدحیل و ‌شارجه ۵ امتیاز از دست داد. البته از نظر کارشناسان و فوتبال‌دوستان عملکرد فنی تیم فرهاد مجیدی در هر ۲ بازی آسیایی‌اش به مراتب بهتر از عملکرد شاگردان یحیی گل‌محمدی بوده، بخصوص این‌که سرمربی استقلال بسیاری از بازیکنان تاثیرگذارش را به خاطر مصدومیت یا محرومیت در اختیار نداشت. به نظر می‌رسد پرسپولیس و استقلال بدون توجه به فشردگی مسابقات‌شان در پایان سال همه توان‌شان را صرف دربی کرده بودند تا با برد در این مسابقه حساس وجهه و اعتبارشان را نزد هواداران‌شان ارتقا دهند و همین مسئله باعث شد از توان آن‌ها در دیدارهای آسیایی کاسته شود. البته این مسئله اثر منفی دیگری هم داشت. هیجان کاذب دربی مانع از پرداختن کادرفنی ۲ تیم به نقاط قوت و ضعف‌شان شد و همین موضوع در دیدارهای آسیایی کار دست‌شان داد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *