یادداشت روز/ باور کنید هم برانکو از ایران رفته و هم کی روش

سایت بدون – یا للعجب؛ انگار قرار نیست جنگ برانکو و کی‌روش نزد وارثان این ستیز بی‌حاصل در خاک پرگهر به پایان برسد. مطابق انتظار، شب‌بیداری‌های طیف منتقد کی‌روش به شوق تماشای شکست این مربی در کوپاآمریکا بی‌پاسخ باقی نماند و این بار نوبت دشمنان برانکو رسید که بعد از باخت سنگین الاهلی عربستان مقابل الهلال، به پایکوبی مجازی بپردازند! موضوع همانقدر مسخره است که مثلا هواداران رئال مادرید کارنامه پپ گواردیولا را بعد از جدایی از بارسلونا رصد کنند و بابت شکست‌هایش به بارسایی‌ها سرکوفت بزنند. طبیعی است که مردم دنیا کارهای مهم‌تری دارند، اما ملت ایران که «گذشته‌نگری» در تار و پودش تنیده شده، همیشه وقت کافی برای نبش قبر دارد. برانکو و کی‌روش با همه محاسن و معایبی که داشتند دنبال سرنوشت‌شان رفتند. برای ما مردم «خود آزار» اما داستان ادامه دارد.

الاهلی در اولین تجربه سرمربیگری برانکو، چهار گل از الهلال خورد و همین مساله یک باب جدید برای تفسیر عملکرد پروفسور در پرسپولیس باز کرده است؛ چرا؟ دقیقا مشخص نیست. الان یک عده به این نتیجه رسیده‌اند که تمام موفقیت‌های پروفسور در ایران فقط ناشی از حمایت حکومت و شخص وزیر بوده و عده دیگر دریافته‌اند که این فقط غیرت و تعصب شیرمردان ایرانی بوده که برانکو را به اوج رسانده! تفسیرها یکی از یکی شگفت‌انگیزترند. گروه اول با خودش فکر نمی‌کند اگر برانکو وامدار کمک‌های دولتی بود، پس چطور دو سال متوالی تیمش را به نیمه‌نهایی و فینال آسیا رساند و گروه دوم نیز پاسخی برای این سوال ندارند که اگر «غیرت» راز موفقیت‌های سرخپوشان بوده، پس چرا ۹ سال تمام امثال دایی و درخشان و استیلی نتوانستند کاخ‌شان را روی این ستون بنا کنند؟

موضوع ساده است. برانکو یک مربی متوسط به بالا بود که به اصطلاح با پرسپولیس «چفت و بست» شد. این اتفاق برای همه مربیان دنیا رخ می‌دهد؛ مثل همین آقای گابریل کالدرون که کارش در الهلال و الاتحاد گرفت، اما در بن‌یاس و بتیس نگرفت. مساله ساده‌تر این است که اساسا قرار نیست عملکرد یک مربی را فقط با یک بازی بسنجند، وگرنه برانکو روی نیمکت پرسپولیس هم در دوازده بازی اولش فقط سه پیروزی به دست آورد. باز از همه اینها ساده‌تر آن است که به خدا قسم کی‌روش و برانکو از این مملکت رفته‌اند. پس خانم‌ها، آقایان، به زندگی‌تان برسید و برای جنگیدن با هم، حداقل سراغ همان عیب‌یابی از لوگوی تیم مقابل بروید. با این همه واپس‌گرایی، چه تعجبی دارد که به اندازه همه تاریخ درجا زده‌ایم؟

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *