۷ ایده پولساز برای دوران کرونا/ استارت آپ علیه پاندمی

سایت بدون – تاثیر ویروس کرونا تنها از بعد فیزیکی نیست و پیامدهای عصبی، روان‌شناختی و ارگونومیک آن را هم باید در نظر گرفت؛ تبعاتی که اثراتش تا مدتی طولانی پابرجا خواهد بود. در شرایطی که اکنون شیوع ویروس نگرانی اصلی ماست، واقعیت تلخ این است که اثرات این فاجعه مدت‌ها پس از ریشه‌کن‌شدن نیز به ما آسیب خواهد زد. ما در شرایط کنونی، در شرکت‌های بزرگ و همچنین در بخش‌های نوپا باید رفتار خودمان را تغییر دهیم، به دنبال راهکارهایی برای مهار ضرر و زیان باشیم و در برابر تهدید تسلیم نشویم. در حالی که بعضی از ما برای بقا می‌جنگیم، افرادی نیز هستند که از این فرصت استفاده کرده و وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشیده‌اند. اکنون یک تغییر بزرگ در رفتار مصرف‌کننده به وجود آمده است: از رواج خریدهای اینترنتی گرفته تا رعایت فاصله اجتماعی و تمایل حضور کمتر در مکان‌های شلوغ. شاید این وضعیت جدید به همان اندازه‌ای که به نظر می‌رسد بد نباشد. شرایط فعلی، فرصت‌های جدیدی فراهم کرده که شرکت‌های نوپا بتوانند فعالیت خود را روی آنها متمرکز کنند. بیایید نگاهی به چنین فعالیت‌هایی کنیم و ببینیم آنها چه مزیت‌هایی دارند.  آموزش مجازی
در این ایام، جلسات حضوری مدارس و موسسات آموزشی تعطیل ، آموزش اینترنتی جایگزینی آنها شده است و افراد زیادی این شیوه را جایگزین کلاس‌های حضوری کرده‌اند. مردم از فرستادن فرزندانشان به مکان‌هایی که فاصله اجتماعی را نمی‌توان رعایت کرد، پرهیز می‌کنند و از این رو آموزش مجازی تا وقتی درمان دائمی برای بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ پیدا شود، می‌تواند جایگزین مناسبی برای این مهم باشد. به این فکر کنید از تقاضای ایجاد شده در بازار آموزش‌های مجازی سهم شما در رفع این تقاضا چیست؟
 بهداشت و سلامت
با وجود وضعیت اورژانسی که در سطح جهان حاکم است، این یک فرصت بزرگ است که می‌توانید در بخش بهداشت و سلامت نظر مخاطبان را به خود جلب کنید. فعالیت در این زمینه اکنون افزایش یافته است و به یکی از چشم‌اندازهای رشد در آینده تبدیل می‌شود. افرادی که با تهدید قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند، مشتاق هر چیزی هستند که به آنها کمک کند، سالم بمانند. واقعیت این است تقاضا برای چنین فعالیت‌هایی به‌شدت افزایش‌یافته است. چرا شما سهمی از بازار رفع این تقاضا نداشته باشید؟
 خدمات مالی
یک مسأله بغرنج که وقوعش دیر یا زود در روزهای آینده اجتناب‌ناپذیر است این که بخش بزرگی از مردم جهان با بی‌پولی ناشی از تعطیلات کرونا روبه‌رو خواهند شد. در چنین مواقعی، ارائه‌دهندگان خدمات مالی نقشی اساسی می‌توانند داشته باشند. بدون تردید، وام‌های بدون ضمانت چیزی است که مردم به دنبال آن خواهند رفت و نظام سختگیر بانکی متعارف کمتر مورد اقبال قرار خواهد گرفت. به این فکر کنید ایده کسب‌وکاری قانونی برای رفع این مشکل پیدا کنید که هم برای شما درآمدزا باشد و هم مشکل مالی شهروندان گرفتار را حل کند.
 خدمات مبتنی بر تجارت الکترونیکی و تحویل کالا
رعایت فاصله اجتماعی به عادت جدیدی بین مردم تبدیل شده است و به این دلیل که مردم از تجمع در بازار، فروشگاه‌ها و اماکن عمومی پرهیز می‌کنند، تجارت و تحویل الکترونیک کالاها در حال رونق روزافزون است. این روش مطمئنی در مسیر حفظ سلامت برای تهیه کالاهای ضروری و غیرضروری است؛ البته تجارت الکترونیکی از قبل در مسیر رشد قرار داشت اما اتفاقات جدید به‌میزان بی‌سابقه‌ای اقبال به آن را افزایش داد. در شرایط فعلی هر ایده کسب‌وکاری در این مسیر آینده خوبی می‌تواند داشته باشد.
 پلتفرم های OTT و بازی اینترنتی
با ممنوعیت فعالیت سینماها، مراکز بازی و سایر مراکز تفریحی، پلتفرم های OTTو دنیای بازی های آنلاین مجبور هستند جایگزینی برای آنها باشند.
رویکرد OTT (سرواژه Over The Top) به هر گونه خدمت و محتوای ویدئویی گفته می‌شود که از طریق اینترنت و با وسیله‌ای مثل گیرنده یا تلویزیون هوشمند به کاربر نهایی خواهد رسید، به نحوی که مزیت‌های IPTV را از نظر واسط کاربری مناسب برای تلویزیون حفظ می‌کندو در عین حال به شبکه محلی مدیریت شده نیاز ندارد و از همان بستر موجود اینترنت برای انتقال محتوا بهره می‌برد.
افرادی که تا به حال چنین خدماتی را تجربه نکرده بودند، حالا که تجربه کرده‌اند کم‌کم به آن عادت می‌کنند و در زمانی نه‌چندان دور، نیاز به سرگرمی‌های این چنینی روندی رو به افزایش خواهد داشت. ثابت شده است این خدمات از نظر زمان و هزینه مقرون به صرفه هستند و از آنجا که نسخه شخصی‌تری از تجربیات مشابه را ارائه می‌کند و کاربران می‌توانند آنها را در خانه تجربه کنند، به همین دلیل طرفداران زیادی دارند.
 دارو، علوم پزشکی و آزمایشگاه‌ها
داروخانه، آزمایشگاه‌ها، مراکز پاتولوژی و… که مراجعه به آنها در دوران همه‌گیری بیماری کمی مشکل است و تمام انسان‌ها می‌خواهند به موارد بهداشتی و سلامت دسترسی داشته باشند، چه در این زمان که داروی قطعی برای درمان کووید-۱۹ کشف نشده و چه زمانی که واکسن با موفقیت تولید و در اختیار همه قرار بگیرد، مسلما بازار پررونق و با تقاضای روزافزون خواهد داشت. وقتی دارو و درمان مشخصی برای کووید-۱۹ ارائه شود، در آن زمان است که تک‌تک انسان‌ها می‌خواهند برای در امان بودن از بیماری به داروی آن دسترسی داشته باشند. از حالا می‌توان به فکر طراحی خدماتی بود که این داروها را به نحوی مؤثر و رقابتی با کمترین صرف زمان و هزینه به دست مشتریان رساند.

نرم‌افزارهای خدمات دورکاری
ارائه ابزار کار از راه دور و نرم‌افزار به عنوان سرویس (یک مدل توزیع نرم‌افزار است که در آن برنامه‌های کاربردی از سوی یک فروشنده یا ارائه‌دهنده خدمات میزبانی شده و روی شبکه اینترنت در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد) در چنین حالتی بازار بسیار خوبی دارد. در چنین مواقعی که دورکاری رواج یافته و تغییراتی در شیوه کار صورت گرفته است، برنامه‌های کاربردی و برنامه‌های کاری از راه دور، بسیاری از کارها را برای مردم آسان کرده و موانع راه را به میزان بیشتری هموار خواهد کرد. با توجه به تفاوت‌هایی که مشاغل مختلف در دورکاری دارند و احتمالا بسیاری از آنها اکنون زیرساخت‌های لازم برای این کار را ندارند، به این فکر کنید چه خدماتی برای رفع مشکلات دورکاری کارکنان آنها می‌توانید ارائه کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *