آنفلوآنزا از کرونا کشنده ‏تر است

سایت بدون -درحالی که در سه هفته گذشته هجمه و واهمه بزرگی درباره شیوع کروناویروس جدید به‏راه افتاده است، اما بررسی‏ها نشان می‏دهد آنفلوآنزای فصلی از کرونا مرگبارتر است، همین موجب شده چینی‏ها، آمریکا را عامل واهمه عجیب دنیا از کرونا ویروس بدانند؛ که پیازداغش را زیاد کرده!

با وجود افزایش آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا ویروس که عدد بالای ۵۰۰ نفر را نشان می‏دهد، افزایش نگرانی‏ها در سطح بین‏المللی امری طبیعی‌ست. البته این در حالی‌ست که رسانه‏ها کمتر به موضوع افراد درمان شده در چین پرداخته‏اند؛ افراد مبتلایی که به مرور درمان و از بیمارستان‏ها در چین مرخص شده‏اند مسئله دیگری‌ست که باید به آن پرداخته شود. مسئله‏ای که نشان می‏دهد چینی‏ها حالا بهتر از قبل از پس مقابله با این ویروس برآمده‏اند. درعین ‏حال USA TODAY در گزارشی که به مسئله شیوع ویروس کرونا پرداخته است اینطور نوشته که این ویروس اگرچه ترسناک به نظر می‏رسد اما آنفلوآنزای فصلی از آن کشنده‏تر و البته به مراتب گسترده‏تر است. 

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی اپیدمی آنفلوآنزای فصلی در سراسر جهان هر سال حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر را به‌طور جدی درگیر این بیماری از نوع حادش می‏کند که از این تعداد حدود ۶۵۰ هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای سخت از دست می‏دهند.

این اعداد در حالی نشان از کشنده‏تر بودن بیماری آنفلوآنزا نسبت به کرونا ویروس جدید دارد که طبق آمار میزان مرگ‌و‌میر بر اثر ابتلا به کرونا حدود ۳ درصد ارزیابی شده.از سوی دیگر ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس‏های هم‌نوع خود میزان سرایت به مراتب کمتری دارد که این موضوع نیز قابل توجه است. طبق بررسی‏ها هر فردی که به ویروس کرونا مبتلا شود می‏تواند بین ۱,۴ تا ۲.۵ نفر دیگر را هم مبتلا ‏کند؛ این در حالی‌ست که میزان سرایت‌پذیری ویروس‏های دیگر مانند آنفلوآنزا، سارس، ایدز‌، آبله مرغان، سرخک، اوریون و برخی دیگر از انواع آنها مانند ویروس پولیو یا فلج اطفال بالاتر از ویروس کرونای جدید است. بر همین اساس یک فرد مبتلا به سرخک می‏تواند بین ۱۲ تا ۱۴ نفر را مبتلا کند؛ یک فرد مبتلا به آبله‌مرغان می‏تواند ۵ تا ۷ نفر را مبتلا کند. همچنین افراد مبتلا به فلج اطفال، اوریون، ایدز، سارس و آنفلوآنزا به ترتیب می‏توانند بین ۵ تا ۷، ۴ تا ۷، ۲ تا ۵، ۲ تا ۵ و ۲ تا ۳ نفر دیگر را مبتلا کنند. بنابراین احتمال ابتلای هر فردی به آنفلوآنزا به مراتب بیشتر از بیماری کرونا ویروس جدید است.در این میان ویروس ابولا کمترین میزان سرایت‌پذیری را دارد؛ هر فرد مبتلا به این ویروس می‏تواند بین ۱.۵ تا ۲.۵ نفر را مبتلا کند.این در حالی‌ست که آمار مرگ‌و‌میر بر اثر شیوع آنفلوآنزا در ایران در سال ۹۸ تا اواخر آذرماه که اوج شیوع آنفلوآنزای فصلی در ایران بود و حتی موجب برخی تعطیلی‏ها شد، به ۹۶ نفر رسید.آمار مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوآنزا اما در ایالات متحده به نسبت جمعیت این کشور اعداد تکان‌‌دهنده‏ای را نشان می‏دهد. امریکایی‏ها هر ساله ۱۹ میلیون مورد ابتلا به آنفلوآنزای فصلی دارند که با این ویروس به شکل شدید یا ضعیف درگیر می‏شوند. در پاییز و زمستان جاری از این تعداد حدود ۱۸۰ هزار نفر در بیمارستان‏ها بستری شده‏اند که در نهایت ۱۰هزار نفر شامل ۶۸ کودک به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‏اند.

چین، امریکا را متهم می‏کند

به گزارش خبرگزاری الجزیره آخرین آمار تعداد مبتلایان به کرونا ویروس به ۲۸ هزار و ۲۵۶ نفر رسیده که از این بین ۵۶۵ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‏اند (تا بامداد پنجشنبه ۱۷ بمهن ۹۸). درعین‏حال بیشتر افراد مبتلا در چین هستند و این در شرایطی است که ترس از ابتلا به این بیماری به یک نگرانی مشترک جهانی تبدیل شده است. ترسی که البته چینی‏ها، آمریکا را مسئول آن می‏دانند و آنها را بابت وحشت‌پراکنی در این زمینه مورد انتقاد قرار می‏دهند.روز دوشنبه وزارت امور خارجه چین اعلام کرد امریکا نه‌تنها کمکی به مهار شیوع کرونا ویروس که در ووهان آغاز شده نکرده است بلکه با اعمال تحریم در مورد سفرها ترس را گسترش داده است.هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک بیانیه رسمی گفته: «دلیلی برای اقدامات غیر‌ضروری وجود ندارد که مخل سفرهای بین‏المللی شود.» این در حالی‌ست که بیشتر کشورها از جمله ایران سفرهای مستقیم از چین و یا به چین را فعلا لغو کرده‏اند و درعین‏حال مسافرانی را که از مبدا چین وارد برخی کشورها می‏شوند برای مدت ضروری قرنطینه می‏کنند. 

تایلندی‏ها درمان کرونا ویروس را پیدا کرده‏اند؟

یک بانوی ۷۹ ساله چینی در تایلند که به کرونا ویروس مبتلا شده بود با طی کردن مراحل درمان بهبود چشمگیری داشته است. از قرار معلوم این زن با یک داروی ترکیبی متشکل از آنتی‌ویروس‏هایی که برای درمان ایدز و آنفلوآنزا استفاده می‏شوند تحت معالجه قرار گرفته است.وزارت بهداشت تایلند اعلام کرده است ۴۸ ساعت بعد از تشخیص ابتلای این بانوی چینی به کرونا ویروس که البته او در این زمان تحت درمان با داروی فوق قرار گرفت، نتیجه آزمایش‏های جدیدش منفی بوده و کرونا ویروس در بدن او از بین رفته است.پزشکان معالج این زن چینی می‏گویند نتایج آزمایش‏ها نشان داده است که ظرف مدت ۴۸ ساعت کرونا ویروس دیگر در بدن او وجود نداشته است.پزشکان تایلندی برای درمان این بیمار داروی ضد آنفلوآنزای اوسلتامیویر را با داروی ضد ویروس ایدز متشکل از لوپیناویر و ریتوناویز ترکیب کرده‏اند. این در حالیست که چین هم پیش‌تر به درمان مبتلایان با استفاده از آنتی ویروس‏هایی که برای ویروس ایدز استفاده می‏شد اقدام به معالجه بیماران کرده بود. تایلندی‏ها تابه‏حال ۱۹ مورد فرد مبتلا به کرونا ویروس جدید را شناسایی کرده‏اند که البته اطمینان دارند ابتلای آنها به این بیماری از مرکز اصلی آن در چین یعنی ووهان بوده است.

تولید اولین واکسن کرونا ویروس

این شاید یکی از خوشایندترین خبرها در بین همه اخبار مرتبط با کرونا ویروس باشد که جهان را در یک نقطه مشترک که چیزی جز ترس نبود قرار داد. شرکت زیست فناوری گیلید در همکاری مشترک با بیمارستانی در پکن واکسنی را تولید کرده که قرار است به زودی در چین روی انسان‏ها آزمایش شود. «گیلید» که در امریکا واقع شده است پیش از این بابت توسعه و پیشرفت درمان بیماری‏هایی مانند ایدز و هپاتیت C که بر سر زبان‏ها افتاده بود؛ حالا این شرکت در همکاری با بیمارستان دوستی چین و ژاپن داروی ضد ویروسی «رمدسیویر» را که ظاهرا واکسن کرونا ویروس است روی انسان آزمایش می‏کند. در کنار شرکت گیلید که اولین کمپانی در تولید واکسن کرونا ویروس بوده، شرکت‏های داروسازی متعددی در کشورهای مختلف به دنبال ساخت واکسن این ویروس هستند. این در حالیست که متخصصان با اشاره به شیوع سه نوع از انواع بیماری کرونا طی ۱۷ سال گذشته بر این عقیده‏اند که باید زیرساخت‏های مناسب برای تحقیق، بررسی و مواجهه با این بیماری در قالب پیشگیری، دارو،‏ واکسن و درمان ایجاد شود چرا که ظاهرا کرونا ویروس ممکن است گاه به گاه جهان را با یک چالش جدی مواجه کند. بنابراین درست مانند ایجاد زیرساخت برای بیماری آنفلوآنزای فصلی چه بسا کرونا ویروس هم که حالا حضور منظمی در زندگی بشر دارد اگرچه شاید نه هر سال اما هر چند سال یک‌بار، پس بهتر است بیشتر به آن پرداخته شود تا در مواقع اضطراری راه‏های درمان در دسترس پزشکان باشد.

رد اثر کوکائین و الکل بر کرونا

مسئول کمیته پژوهش کانون سراسری انجمن‏های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور در پی شیوع کرونا در جهان گفت: معتادان به‌دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن‌شان جزو گروه‏های پرخطر ابتلا به ویروس‏های مختلف به شمار می‏روند، کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به افراد دیگر منتقل می‏شود، لذا افرادی که به صورت جمعی و از قلیان‏ مشترک استفاده کنند در صورتی که یکی از این افراد مبتلا به کرونا ویروس باشد احتمال انتقال این ویروس به سایر افراد جمع بسیار بالا می‏رود.محمدهادی فرح‏زادی به ایسنا گفت: اکنون که کروناویروس در دنیا شایع شده است و مردم به دنبال راهی برای درمان آن هستند، فروشندگان مواد مخدر اقدام به تبلیغ برای مصرف الکل و مواد مخدر و تأثیر مثبت آن روی درمان این ویروس می‏کنند. براساس پژوهش‏های انجام شده در حوزه مواد مخدر، مصرف انواع و اقسام مواد اعتیادآور نه‌تنها باعث درمان بیماری‏هایی از جمله بیماری‏های ویروسی نمی‏شود بلکه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تخریب می‏کند؛ سیستم ایمنی بدن شامل گلبول‏های سفید و سلول‏های ایمنی و هورمونی هستند که در صورت بروز بیماری‏های ویروسی، قارچی و ایدز، آنفلوآنزا، کرونا و… عامل بیماری و عفونت‏ها را تخریب می‏کنند این درحالیست که شاهدیم این روزها برخی مدعی هستند الکل موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و درمان کرونا ویروس می‏شود.مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:  الکل و کوکائین جزء آن دسته از موادی هستند که با سرعت بسیار بالایی سیستم ایمنی بدن را تخریب می‏کنند. مصرف مواد مخدر برای پیشگیری و درمان هیچ بیماری اثرگذار نیست.


لطفا با کلیک روی متن زیر عضو کانال تلگرامی بدون شوید

کانال تلگرام



مطلب پیشنهادی

«لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *