آنوسمی یا کربویی که یکی از نشانه های کرونا محسوب می شود، چیست؟

سایت بدون – مردم جهان به شکل خطرناکی در معرض بیماری همه گیر کرونا قرار گرفته اند ، یکی از نشانه های این بیماری از دست دادن قدرت بویایی است ، این نشانه غیرمعمول این روزها نام یک بیماری را بیشتر از همیشه سرزبان ها افتاده ، بیماری آنوسمی ، نابویایی یا کربویی طبق اعلام گوگل ترندز جستجو برای علائم و نشانه های این بیماری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است به گونه ای که در برخی از نقاط آمریکا مثل تگزاس و آریزونا بیشترین جست و جو درباره این بیماری بوده است.

نابویایی یا کربویی یا آنوسمی (به انگلیسی: Anosmia) به از دست دادن حس بویایی در فرد گفته می‌شود که علت آن التهاب در مخاط بینی و بسته شدن مجاری بینی و نیز بیماری مادرزادی سندروم کالمن می‌باشد. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها به‌ویژه در کهن‌سالان است که ۲ تا ۱۰ درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند اما در جوامعی که سطح فرهنگی بالاتری برخوردارند، شیوع کمتری دارد.

اگر بویایی به‌طور کامل از بین رفته باشد آنومی نامیده می‌شود و اهمیت بیشتری دارد. انوسمی پس از ضربه‌های مغزی و تومر لب پیشانی شایع‌تر است. در سیگاری‌ها و رینیت آلرژیک مزمن کاهش بویایی دوطرفه یا هیپوسمی مشاهده می‌شود. شایع‌ترین علت هیپوسمی سیگاری شدید و مزمن می‌باشد. کاکوسمی نیز هنگامی گفته می‌شود که بیمار احساس بوی نامطبوع نماید. در تعداد قابل توجهی از بیمارلن پارکینسونی اختلال بویایی به صورت کاهش یا از بین رفتن کامل بروز می‌کند که ممکن است یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.[۴]

همچنین پژوهش‌های تازه نشان داده که برخی بیماران کووید-۱۹ دچار نابویایی و ناچشایی کوتاه‌مدت شده‌اند که احتمالا به علت درگیری اپیتلیوم عصب اول مغزی یعنی عصب بویایی است که از یک هفته تا چند هفته و به ندرت تا یکسال ممکن است طول بکشد. نابویایی بیشتر از یکسال برگشت ناپذیر تلقی می شود.

برخی با آن متولد می شوند
بیماری کرونا تنها علت آنوسمی نیست ،برخی از افراد با ناتوانی کامل در تشخیص بوها به دنیا می آیند. ژاکوب لا مندولا ، فیلمساز بروکلین درمصاحبه ای گفته که چگونه تا کلاس پنجم قدرت بویایی نداشته و چطور اولین بوی هر چیزی (مثلا شکلات ) چگونه او را به گریه می انداخته

مطالعه ای از دانشگاه East Anglia انگلستان که در اواخر سال گذشته منتشر شد ، نشان داد که از بین رفتن قدرت بویایی می تواند تقریباً در هر سنی رخ دهد و هر اختلال عاطفی و عملی می تواند دلیل آن باشد


آسیب دیدگی سلول بینی
طبق گزارش انجمن راینولوژی انگلیس ، اولین علامت ویروس کرونا از دست رفتن قدرت بویایی نیست .یک مطالعه ماه مارس توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان داد که کووید ۱۹ ممکن است به مجموعه خاصی از سلول های بینی آسیب برساند. در زمان مطالعه ، مشخص نبود که COVID-19 می تواند باعث از بین رفتن بوی دائم شود یا خیر.

می تواند طولانی باشد
هیچ دو مورد COVID-19 یکسان نیستند ، اما در جمع افرادی که بهبود یافته اند ، اغلب به آنوزمی یا کربویی مبتلا بوده اند . اولیویا ، دانشجویی که در ماه مارس ویروس تست کرونایش مثبت اعلام شذه است ، خاطرنشان می کند که از بین رفتن بوی یکی از علائم طولانی مدت به همراه تنگی نفس بود.


در لیست علائم CDC
از بین رفتن قدرت تشخیص طعم و بوی جدید یکی از ۱۱ علامتی است که مراکز کنترل بیماریهای ایالات متحده به عنوان نشانه های ابتلا به کرونا اعلام کرده است به گزارش CDC ، علائم ممکن است دو تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود.

منبع: ام اس ان

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *