آیا این خانم سرمربی تیم ملی مردان هلند می شود؟/سارینا ویگمن کیست؟


سایت بدون – تیم ملی زنان انگلیس در یک سال گذشته نتایج درخشانی گرفته. یکشنبه این هفته آنها فینال جام جهانی زنان را مقابل اسپانیا برگزار کردند و تابستان پارسال هم قهرمان جام ملت‌های فوتبال زنان اروپا شدند. این قهرمانی اولین افتخار فوتبال انگلیس –چه در حوزه زنان و چه مردان- بعد از قهرمانی تیم مردان در سال ۱۹۶۶ بود!
این موفقیت‌ها و این روند رو به جلو،‌ همه و همه بعد از آمدن سارینا ویگمن هلندی به وجود آمده. مربی موفق سابق تیم ملی زنان هلند از سال ۲۰۲۱ هدایت زنان انگلیسی را برعهده گرفته و آنها را تبدیل به یک قدرت جهانی کرده. موفقیت‌های تیم او به حدی بوده که این روزها شایعات جالبی درباره آینده خود خانوم ویگمن به گوش می‌رسد؛ او قرار است اولین زنی باشد که روی نیمکت تیم ملی آقایان می‌نشیند.
این شایعات اولین بار هفته پیش به گوش رسید. برخی از رسانه‌های انگلیسی اعتقاد داشتند اگر او بتواند تیم ملی کشورشان را قهرمان جام جهانی زنان کند، سزاوار نشستن روی نیمکت سه‌شیرها و جانشینی گرت ساوتگیت است.
در چند روز گذشته اما خبر جالب‌تری منتشر شده: «تیم ملی هلند در نظر دارد تا ویگمن را به کشور برگرداند و این بار هدایت تیم ملی مردانش را به او بسپارد»!
اما سؤال اینجاست؛ سارینا ویگمن کیست که این همه طرفدار دارد؟
 
آشنایی با خانوم سرمربی
سارینا ویگمن متولد سال ۱۹۶۹ است و در حال حاضر ۵۳ سال سن دارد. او در شهر لاهه هلند به دنیا آمده؛ شهری که بیشتر با دادگاه بین‌المللی‌اش شناخته می‌شود. خودش می‌گوید در دوران کودکی به فوتبال بسیار علاقه‌مند بوده ولی آن سال‌ها او به عنوان یک دختر اجازه بازی نداشته و به همین خاطر موهایش را کوتاه می‌کرده تا با تیم برادرش تمرین کند.
تمرینات ویگمن در آن سن بی‌تأثیر نبوده. او در ۱۶ سالگی در حالی که هنوز برای باشگاهی حرفه‌ای در سطح زنان فوتبال هلند بازی نمی‌کرده، به تیم ملی دعوت می‌شود. در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار با پیراهن نارنجی هلند بازی می‌کند؛ در مسابقه با نروژ در سال ۱۹۸۷٫ سرمری تیم در آن روزها دیک ادووکات معروف بود. ویگمن بعد از آن بازی ۱۰۳ بار دیگر برای هلندی‌ها در پست هافبک بازی کرد و مدتی هم کاپیتان تیم ملی کشورش بوده.
 
ورود به حرفه مربیگری
سارا ویگمن برای رسیدن به این نقطه از زندگی‌اش که کاندیدای تیم‌های ملی بزرگ دنیا شده، راهی طولانی را طی کرده. در سال‌های اول عملاً راهی برای درآمدزایی از طریق مربیگری پیش روی او نبود و ویگمن تبدیل به معلم ورزش مدرسه شد. بعدها در سال ۲۰۰۶ موفق شد برای خودش کاری در حرفه فوتبال گیر بیاورد که درآمدزا باشد.
او بعدها در مصاحبه‌ای در این باره گفت: «هرگز نباید فراموش کنیم که از کجا آمده‌ایم و باید بابت آن چیزی که در طول زمان توسعه یافته است، سپاسگزار باشیم.»
اولین دوران مربی او در باشگاه «تر لید» شکل گرفت. باشگاهی که ویگمن سال‌ها در آن بازی کرده‌ بود. او در همان سال اول موفق شد با این تیم دوگانه ببرد؛ جام حذفی و لیگ. سال بعد به تیم «آدو دن هاخ» رفت و آنجا هم یک بار قهرمان اردیویژه زنان شد. شکوه دوران مربیگری او اما در تیم‌های ملی رقم خورد.
ویگمن در سال ۲۰۱۷، سه سال بعد از اینکه در تیم ملی زنان هلند کمک مربی بود، سرمربی این تیم شد. او در همان سال آن تیم را قهرمان جام ملت‌های زنان اروپا کرد و دو سال بعد هم لاله‌های نارنجی را به فینال جام جهانی رساند. این دو افتخار در چند سال گذشته در انگلیس هم تکرار شده و حالا او یکی از موفق‌ترین سرمربیان زن تاریخ است.
ویگمن که سه بار جایزه بهترین مربی زنان دنیا را از فیفا گرفته، البته منتقدانی هم دارد. آنها معتقدند تیم ملی انگلیس در بازی فینال یکشنبه این هفته مقابل اسپانیا به تعویض‌های اشتباه سرمربی‌اش در نیمه دوم باخته و پیشنهاد مربیگری تیم ملی آقایان برای او فقط جوسازی رسانه‌ای است.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *