آیا فسخ قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال جدی است؟/ سکوت ترسناک آقـای ویلمـوتس

سایت بدون-مارک ویلموتس از روز اولی که به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد، حتی یک کلمه هم درباره مسائل مالی و مطالبات عقب افتاده‌اش حرفی نزد. همسر او وکیل کاربلدی است و با قراردادی که تحت نظارت او با فدراسیون فوتبال ایران بسته، حساب همه چیز را کرده است. نیازی به حرف زدن و گلایه‌های گاه و بی‌گاه نیست.
حالا فدراسیون فوتبال هر روز بهانه‌ای تازه برای پرداخت نشدن مطالبات او بیان کند یا تحریم‌های بانکی مانع از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا شوند. هر اتفاق دیگری هم که بیفتد ویلموتس حق دارد که در صورت طولانی شدن تعویق در پرداخت مطالبات خود قراردادش را یکطرفه فسخ کند.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال گرچه چند بار در مصاحبه‌های خود تأکید کرده بود که پول ویلموتس را آماده کرده و تا چند روز آینده به حسابش می‌ریزد اما احتمالاً وقتی با سکوت ویلموتس مواجه شده بود، این پرداخت‌ها را خیلی جدی نگرفته بود. شما البته بخوانید به خاطر تحریم‌ها راهی برای پرداخت پول به ویلموتس پیدا نکرده بود.
حالا اما خبری که روی سایت nieuwsblad بلژیک منتشر شده، نشان از این دارد که ویلموتس نیازی به حرف زدن برای گرفتن حق خود ندارد و می‌تواند براساس قراردادش تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد. همانطور که لورنت اسپینوزی، مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی به همین دلیل مدتی است در تمرینات حاضر نمی‌شود و هیچکس هم قبول نمی‌کند که غیبت او به خاطر پرداخت نشدن مطالباتش است.
سایت بلژیکی مدعی شده مدت‌ها است فدراسیون فوتبال ایران پول قرارداد مارک ویلموتس را نداده است و این مربی خواستار فسخ قراردادش شده است. این سایت نوشته: «مارک ویلموتس سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران از بازی دوستانه ایران- سوریه هدایت این تیم را برعهده داشت و در انتخابی جام جهانی نیز تیم او توانست هنگ‌کنگ و کامبوج را شکست دهد و در آخرین دیدار به بحرین باخت. با این حال این باخت نیست که باعث شده است ویلموتس به فکر جدایی از ایران باشد.
در طول بازی قبلی تیم ملی فوتبال ایران، لورنت اسپینوزی به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش غایب بود. دیگر دستیاران ویلموتس نیز احتمالاً همین راه را بروند. اکنون تیم ملی فوتبال ایران یک بازی بسیار حساس برابر عراق در پیش دارد.
ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بلژیک جاه‌طلبی‌های زیادی دارد و در صورتی که شرایط مطابق انتظار پیش برود او می‌تواند هدایت آنتورپ را برعهده بگیرد.»
بحث درخواست مارک ویلموتس برای جدایی از تیم ملی فوتبال ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بلژیک داشته است. هرچند فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که حقوق ویلموتس پرداخت شده اما در حال حاضر رسانه‌های بلژیک از مشکلات مالی به عنوان دلیل استعفای ویلموتس یاد می‌کنند.
سایت DH بلژیک هم اعلام کرده که ویلموتس در سال ۲۰۱۷ بعد از هشت ماه کار در تیم ملی ساحل عاج اخراج نشد بلکه مشابه همین مورد ایران خودش تصمیم به پایان کار در این کشور گرفت.
نکته جالب اینجاست که حتی بعد از بازتاب گسترده این خبر، ویلموتس با رسانه‌های کشورش هم درباره این مشکل صحبتی نمی‌کند. تا جایی که سایت DH در پایان گزارش خود نوشته است: «خبرنگار ما شب گذشته با ویلموتس برای پیگیری این موضوع تماس گرفت ولی او به تماس ما پاسخ نداد.»
همه این اتفاقات فدراسیون فوتبال را با همه بی‌تفاوتی‌هایش به تکاپو انداخته است. هرچند که برخلاف تصور هیچ مسئولی برای مذاکره یا متقاعد کردن ویلموتس به صرفنظر کردن از تصمیمش راهی ترکیه نشد و هرچند که برخی اعضای هیأت رئیسه در مصاحبه‌های خود درخواست فسخ قرارداد را به کلی تکذیب کردند اما در نهایت بنا به گفته سخنگوی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج در تماسی تصویری توانسته ویلموتس را راضی کند که کمی دیگر صبر کند تا فدراسیون فوتبال راهی برای پرداخت پول پیدا کند.
امیر علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال دیروز (چهارشنبه) گفت: «همانطور که ریاست محترم فدراسیون هم اشاره کردند انتقال بانکی با یک اختلالی روبه‌رو شده که دوستان در بخش‌های مختلف مالی و بین‌المللی در تلاش گسترده برای حل آن هستند. دیشب تا پاسی از شب تلاش ادامه داشت و امروز هم همینطور. حتی بنا است قسط بعدی سرمربی تیم ملی فوتبال که در این چند ماه همراهی صمیمانه‌ای داشته را نیز پرداخت کنیم.»
البته که این مشکل، جدی‌ترین مشکل فدراسیون فوتبال بعد از تأمین پول سرمربی تیم ملی فوتبال است و به همین خاطر فدراسیون فوتبال در حال رایزنی با وکلای بلژیکی است بلکه بتواند راه مطمئنی برای پرداخت پول به ویلموتس پیدا کند.
فدراسیون به دنبال مسیری برای انتقال این پول است تا مبادا مقابل این حساب نیز گرفته و دستمزد سرمربی تیم ملی پیش از انتقال به حساب او بلوکه شود. با این حال فدراسیون هنوز نتوانسته راه مطمئنی برای انتقال پول به حساب ویلموتس پیدا کند و باید دید این ماجرا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
 سؤال مهم‌تر اما این است که ویلموتس تا چه زمانی می‌تواند این وضعیت را تحمل کند و برای دریافت پولش صبر کند؟ آیا چالشی جدی در انتظار فدراسیون فوتبال است؟

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *