آیا ممفیس دیپای می تواند جای خالی لیونل مسی را پر کند؟/ لاله نیوکمپ

با رفتن مسی به پاری‌سن‌ژرمن توجهات به دپای بیش از گذشته معطوف شد. او که دورانی ناموفق را در منچستریونایتد سپری کرده بود با حضور در لیون توانست فوتبالش را احیا کند و وقتی با پایان قراردادش با این تیم فرانسوی، پیشنهاد بارسا را دریافت کرد بی‌درنگ آن را پذیرفت.

سایت بدونبی‌شک هیچ بازیکنی نمی‌تواند جای خالی لئو مسی در بارسلونا را پر کند. ستاره‌ای که سال‌ها در این باشگاه درخشید و افتخارات بسیاری برای آبی‌واناری‌ها کسب کرد. تابستان ۲۰۲۱ زمان جدایی این اعجوبه آرژانتینی از بارسلونا بود و او که قلبا تمایل داشت در نوکمپ بماند مجبور به جدایی از تیمش شد. خیلی زود بحث برسر اینکه چه کسی قرار است جای خالی چنین بازیکنی را در تیم پر کند بالا گرفت و البته مشخص بود که هیچ‌کدام از نفرات کنونی و حتی بسیاری از ستاره‌های دنیای فوتبال توان انجام آنچه مسی در این سال‌ها برای تیمش انجام داده ندارند. شماره۱۰ بارسا برای فصل جدید به آنسو فاتی جوان و آینده‌دار رسید اما او که پس از مصدومیتی طولانی‌مدت شرایط حضور در زمین را پیدا کرده نه هنوز از لحاظ بدنی آماده درخشش است و نه در ۱۸سالگی از او انتظار جانشینی مسی می‌رود. با جدایی آنتون گریزمان حالا از نفراتی چون سرخیو آگرو و ممفیس دپای انتظار می‌رود تا در فصل جدید با درخشش خود بارسا را دوباره به روزهای اوج برگردانند. آگرو که فعلا مصدوم است و هنوز نتوانسته برای تیمش به میدان برود اما دپای در همین مدت کوتاه به‌خوبی از پس وظایف خود برآمده و به یکی از بازیکنان اثرگذار تیمش تبدیل شده است.

رسیدن به کرویف

با رفتن مسی به پاری‌سن‌ژرمن توجهات به دپای بیش از گذشته معطوف شد. او که دورانی ناموفق را در منچستریونایتد سپری کرده بود با حضور در لیون توانست فوتبالش را احیا کند و وقتی با پایان قراردادش با این تیم فرانسوی، پیشنهاد بارسا را دریافت کرد بی‌درنگ آن را پذیرفت. البته حضور رونالد کومان، هموطنش روی نیمکت این تیم در این تصمیم بی‌تاثیر نبود و او که در تیم‌ملی هلند زیرنظر این مربی کار کرده بود تصمیم گرفت شانس خود را در نوکمپ هم آزمایش کند. قدرت حمل توپ بالا و تکنیک کم‌نظیر دپای همان چیزی بود که بارسا پس از مسی به آن نیاز داشت. هواداران مسلما در هر بازی جای خالی مسی را حس می‌کنند و مدیران باشگاه به‌دنبال این بودند تا با کمترین هزینه نفراتی را به ترکیب تیم اضافه کنند تا بتوانند عملکردی چشم‌نواز ارائه کرده و تیم را به موفقیت برسانند. آنها سال‌ها به حرکات خیره‌کننده ستاره آرژانتینی در زمین عادت کرده بودند و حالا وقت آن رسیده بود تا نفراتی تازه به تیم اضافه شده و چشم‌اندازی تازه را برای آینده‌‌ای روشن دراختیار باشگاه قرار دهند. دپای درطول این مدت نشان داده که می‌تواند چنین وظیفه‌ای را برعهده بگیرد و درخشش اخیر او در ترکیب تیم‌ملی هلند نیز این امیدواری را بیشتر کرده که در پیراهن کاتالان‌ها هم همین روند را همچنان ادامه دهد.

در جمع ۸ گلزن برتر هلند

او در دو دیدار اخیر لاله‌های نارنجی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در اروپا موفق شد ۵بار دروازه مونته‌نگرو و ترکیه را باز کرده و با رکورد گلزنی یوهان کرویف فقید در این تیم برابری کند. دپای در بازی نخست برابر مونته‌نگرو ۲گل زد تا در برتری ۴ بر صفر تیمش تاثیر گذار باشد و سه‌شنبه‌شب نیز مقابل ترکیه نخستین هت‌تریک خود را در دیدارهای ملی به ثبت رساند تا شاگردان لوئیس فن‌‌خال نتیجه‌ای فوق‌العاده برابر این رقیب سرسخت کسب کرده و گامی بلند به‌سوی جام‌جهانی بردارند. دپای حالا با گذشتن از رکورد وسلی اشنایدر، توانسته در ۷۱بازی ملی خود ۳۳گل بزند و در جمع ۸گلزن برتر تاریخ کشورش قرار گیرد. هلند اگرچه در گروهش ۱۳امتیازی و در صدر است اما نروژ با ستاره‌ای همچون ارلینگ هالند را در یک‌قدمی خود می‌بیند و تنها به‌دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به آنها صدرنشین است. او در پایان این دیدار گفت تلاش دارد تا بازهم جایگاهش را در این فهرست بهتر کند و البته برابر ترکیه باید نمایش بهتری ارائه می‌داد: «بسیار خوشحالم اما انتظار بالاتری از خودم داشتم و فکر می‌کنم می‌توانستم عملکرد بهتری داشته باشم. هواداران دوست دارند من همیشه در بهترین فرم باشم و بهترین بازی‌ام را ارائه کنم. جو بسیار خوبی در ورزشگاه حاکم بود و درمجموع از این بازی و نتیجه‌ای که به‌دست آوردیم لذت بردم. امیدوارم این روند را تا رسیدن به جام‌جهانی همچنان ادامه دهیم. رسیدن به رکورد کرویف افتخار بزرگی است. او یکی از اسطوره‌های بزرگ فوتبال هلند است و قابل قیاس با هیچ‌کس نیست. خوشحالم که توانستم در تاریخ فوتبال کشورم نقشی داشته باشم و نامم در این فهرست ثبت شد. هدف اصلی‌ام این است که این روند گلزنی را همچنان حفظ کنم و بتوانم به جمع سه گلزن برتر تیم‌ملی راه پیدا کنم.»

دپای برای رسیدن به این هدف تنها به ۷گل دیگر با پیراهن تیم‌ملی هلند نیاز دارد تا درکنار پاتریک کلایورت ۴۰گله قرار گیرد و البته بالاتر از او کلاوس یان‌هونلار(۴۲) و رابین فن‌پرسی(۵۰) حضور دارند که با روندی که دپای در دیدارهای اخیر تیمش داشته رسیدن به صدر این فهرست هم برای او چندان دور از دسترس نیست.

۱۴ گل در ۱۴بازی

این ستاره ۲۷ساله هلندی پس از ناکامی در اولدترافورد ناامید نشد و با حضور در لیون توانست به‌خوبی به اوج برگردد. او حالا در ۱۴بازی اخیر تیم ملی کشورش ۱۴گل زده و در سه ‌بازی ابتدایی خود برای بارسلونا نیز ۲گل و یک پاس‌گل داشته تا کاتالان‌ها با ۷امتیاز شروع نسبتا خوبی در لیگ داشته باشند. در چنین شرایطی کومان امیدوار است حالا که دو ستاره اصلی تیمش جدا شده و تیم هم شرایط چندان خوبی ندارد به کمک دپای بتواند روزهای بهتری را تجربه کند.

دپای که امیدوار بود با بازی درکنار مسی بتواند به بازیکن کامل‌تری تبدیل شود حتی فرصت تمرین درکنار این ستاره آرژانتینی را نیز پیدا نکرد و حالا مجبور است جای خالی او را هم پر کند. او درباره حضور در نوکمپ گفت: «فعلا که همه‌چیز خوب پیش رفته و فضای دوستانه‌ای در تیم حاکم است. پیکه به من کمک زیادی کرد تا با باشگاه آشنا شوم و البه فراکی دی‌یونگ و سرجینیو را از قبل می‌شناختم و به همین دلیل در رختکن احساس خوبی دارم. خوشبختانه رابطه بسیار خوبی بین من و کومان وجود دارد و به‌خوبی می‌دانم او در زمین از من چه می‌خواهد. این خیلی مهم است که با مربی تیم قبلا کار کرده‌ام و به‌خوبی با خصوصیات هم آشنا هستیم. تلاش من این است که تلاش مضاعفی در زمین داشته باشم و بتوانم بازیکن موثری برای تیم جدیدم باشم. بارسا باشگاهی فوق‌العاده است و امیدوارم فصلی خوبی را در این تیم سپری کنم.»

پیش از حضور دپای در نوکمپ تردیدهایی درباره موفقیت او در این تیم وجود داشت. از میانه‌های فصل قبل شایعاتی مبنی‌بر اینکه کومان تصمیم دارد با انتقالی آزاد شاگرد سابقش را به بارسا ببرد وجود داشت اما هواداران نگران تکرار اتفاقاتی بودند که در منچستریونایتد برای او رخ داد. دپای توسط لوئیس فن‌خال از آیندهوون خریداری شد اما با جدایی این مربی هلندی و آمدن ژوزه مورینیو، فرصت زیادی برای بازی در ترکیب اصلی تیمش پیدا نکرد و درنهایت پس از تنها ۱۸ماه مجبور شد اولدترافورد را ترک کند. برخی معتقدند او در تیم‌های بزرگ نمی‌تواند بدرخشد اما خودش علت اصلی ناموفق بودن در یونایتد را رفتارهای سرمربی پرتغالی آن زمان تیم می‌داند. دپای می‌گوید: «خیلی درباره آن دوران فکر کردم تا دلایل عدم موفقیتم را بفهمم. من تازه به لیگ جدید رفته بودم و نیاز داشتم با شرایط جدید آشنا شوم. اوضاع دیگر مثل روزهای بازی در آیندهوون نبود و به همین دلیل اعتمادبه‌نفسم کاهش یافته بود. فصل دوم شرایطم بهتر شد اما مربی تیم تغییر کرد و مورینیو هدایت تیم را برعهده گرفت. من تلاش زیادی کردم تا جایگاهم را در تیم حفظ کنم اما او هیچ‌گاه به من فرصت کافی برای اثبات توانایی‌هایم را نداد و دوران بسیار سختی را سپری کردم. برای خیلی از بازیکنان ازجمله پوگبا و زلاتان هم این سوال پیش آمده بود که من چرا بازی نمی‌کنم.»

دپای درنهایت تصمیم گرفت راهی لیون شود و در این باشگاه فرانسوی به‌خوبی توانست دوباره خود را به عنوان ستاره‌ای درخشان مطرح کند. او حالا در بارسلونا فصلی دشوار را پیش‌رو دارد و با شروعی که در این تیم داشته همه انتظار دارند او جای خالی ستاره‌ای را برایشان پر کند که درطول این سال‌ها افتخارات زیادی را به این باشگاه هدیه کرد و همیشه یکی از اسطوره‌های تاریخ بارسا خواهد بود.

منبع: فرهیختگان

مطلب پیشنهادی

خواص دارویی زردچوبه را بشناسیم/زرد پرخاصیت

سایت بدون – زردچوبه درکنار نمک یکی از اصلی‌ترین ادویه‌هایی است که همه ما درپخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *