از حافظ تا هوگو و نزار قبانی / بهترین شاعران همه زبان های شاعر پسند

سایت بدون – روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب، نامیده شده است اما شاید خود استاد شهریار هم که در اشعار خود ارادت قلبی خود را به اساتید کهن شعر نشان داده هم اگر زنده بودند،قبول داشتند که ایشان را نمی توان به عنوان سمبل شعر فارسی معرفی کرد و این شعر قله های رفیعی دارد که انتخاب یکی به عنوان  نماد شعر فارسی بسیار دشوار است . از بین حافظ ،مولوی ،سعدی ،خیام ،نظامی ،فردوسی و…سخت است که یکی را برترین دانست و به عنوان نماینده شعر فارسی انتخاب کرد . این مساله در بقیه زبان ها هم وجود دارد و گفتن از بهترین شاعر کاری اشتباه است اما خب می توان از هر زبانی یک نفر را به عنوان نماینده از جانب باقی شاعران انتخاب کرد و به مناسبت روز شعر ،معرفی کرد تا این گونه ادای احترامی کرد به شاعران در همه زبان ها .

حافظ

حافظ را اگر بهترین ندانیم بدون شک یکی از بهترین هاست . خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی  شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به‌غزلیات حافظ شهرت دارند. او از مهمترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به‌محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. شعر حافظ شعری عارفانه و عاشقانه است که خودش از آن به بیت الغزل معرفت یاد می کند. حافظ آن قدر برای زبان فارسی مهم است و تاثیر گذار که در اکثر خانه های ایرانی جای دارد و خیلی ها وقتی در مقام تصمیم گیری قرار می گیرند ،تفال به دیوان این شاعر بزرگ را راهی برای کسب معرفت می دانند.شعر حافظ لطیف است وبسیار سهل و ممتنع .شعر او برای همه ،به اندازه فهم و سواد قابل ادراک است . برای همین است که شاعران دیگر زبان ها مانند گوته آلمانی به ستایش او پرداخته اند.

تی . اس .الیوت

«تی اس الیوت» شاعر و منتقد ادبی و ویراستار امریکایی-بریتانیایی بود. او با نوشتن آثاری مثل «سرزمین هرز» و «چهار کوارتت» رهبر شعر نو به شمار می‌رود. سبک بیان و قافیه‌پردازی او جانی دوباره به شعر و ادبیات انگلیسی بخشید. با انتشار «چهار کوارتت» او به عنوان شاعر بر‌تر انگلیسی‌زبان در زمان خود شناخته شد و در سال ۱۹۵۸ نشان «مریت» و جایزه «نوبل ادبیات» را از آن خود کرد. علی‌رغم قدر و مقامی که الیوت در شعر و شاعری دارد، تعداد شعرهایی که او سروده‌است آنچنان زیاد نیست. وی شعرهایش را ابتدا در نشریات ادبی و یا کتاب‌ها و جزوه‌های کوچک که معمولاً فقط حاوی یک شعر بودند منتشر می‌کرد. سپس آن شعرها را در مجموعه‌هایی گرد می‌آورد و به دست چاپ می‌سپارد.

گوته

گوته نه تنها در زبان آلمانی که در ادبیات جهان ،جایگاه رفیعی دارد.او را یکی از چهار رکن ادبیات اروپا می دانند. گوته به سبک قصیده های قدیمی آلمان شعر می سرود و در سبک آزاد نیز نوآوری می کرد تا به اشعارش جان بخشد.گوته در هنگام کهنسالی و آن موقع که دارای تجربیات مختلف بوده است  به ترجمه ای از دیوان حافظ توسط هامرفون یورگشتال دست می یابد که همین امر باعث دگرگونی در زندگی او می شود. تاثیر این اثر در گوته باعث می شود که او با آفرینش اثری با حافظ شیرین سخن، همدلی و همزبانی کند. دیوان شرقی، غربی گوته شامل ۲۱ بخش است: مغنی نامه، حافظ نامه، عشق نامه، تفکر نامه، رنج نامه، حکمت نامه، تیمورنامه، زلیخانامه ساقی نامه، مثل نامه، فارسی نامه و خلد نامه. آثار گوته از نازک اندیشی های لبریز است. با مطالعه آثار گوته ، نظیر گوتر، ورتر، ایفی ژنی، اگمونت، نغمه های رومی، فاوست، دیوان شرقی و غربی، خواننده بارها  او را تحسین خواهد کرد.

دانته

دانته خالق کتاب کمدی الهی را بدون شک باید بزرگترین شاعر ایتالیایی زبان دانست . او در سال ۱۲۵۶ میلادی در شهر فلورانس ایتالیا و در خانواده ای اشرافی و نه چندان ثروتمند به دنیا آمد. او در سال ۱۲۸۵ ازدواج کرد وحاصل این ازدواج ۴ فرزند بود.

مطالعات دانته به طور عمده در زمینه علوم سخنوری، دستور زبان،فلسفه،ادبیات و خدا شناسی بوده است.او نزد “برونیتو لاتینی”که تاثیر شایانی در رشد فرهنگی دانته داشت، تحصیل کرد.در دوران زندگی دانته ، دو گروه سیاسی عمده بر سر حکمرانی بر فلورانس با یکدیگر رقابت می کردندو دانته،که به عضویت هیات ۷ نفری حکومت فلورانس بر گزیده شده بود،پس از سقوط دولت وقت فلورانس،در سال ۱۳۰۰، به دست گروه رقیب از کار بر کنار شده بود و از فلورانس تبعید شد. زندگانی دانته از آن پس در تبعید و حسرت زادگاهش فلورانس سپری شد.او درکتابی به نام ضیافت که  در سال ۱۳۰۴ میلادی انتشار یافت؛ به دستور زبان و سبک های شعری پرداخته است و از اینکه اشعار او به درستی فهمیده نشده اند گلایه می کند.

نزار قبانی

شعر عرب تاریخی قدیمی و پر از نام های بزرگ دارد.انتخاب نزار قبانی بیشتر به شهرت او باز می گردد. نزار قبانی  شاعر شهیر سوری است .عده ای او را پرنفوذترین شاعر در دنیای عرب امروز می دانند. بن مایه شعر او حس و عاطفه است که سعی کرده است عشق و سیاست را به تصویر و نقد بکشد. مرگ همسرش در واقعه انفجار سفارت عراق در بیروت و همچنین اوضاع سیاسی جهان عرب تاثیر عمیقی بر شعر او گذاشت .به گونه ای که خودش سرود: از من شاعری ساخت که با دشنه می سراید. نزار قبانی یک شاعر نیست. یک «پدیده ی شعری» است. نام او، دنیای بزرگ شعر عربی معاصر را در خود گرد آورده است و اکنون که حدود یک دهه از مرگ او  می گذرد، ابیات و واژگان پرطنین سروده هایش، هنوز چون رودی خروشان در فرهنگ و زبان کشورهای عربی جاری است.

ویکتور هوگو

شاید همه ما او را با رمان بینوایان بشناسیم اما بدون شک ویکتور هوگو یکی از بزرگترین شاعران زبان فرانسوی است . رخی از منتقدان از این نویسنده به عنوان مهمترین نویسنده رمانتیک تاریخ ادبیات نام می‌برند. هرچند که هوگو بیشتر به ‌عنوان یک رمان‌نویس شناخته می‌شود؛ اما برخی معتقدند که او به ‌عنوان یک شاعر نقش به‌مراتب مهمتری را ایفا کرد تا جایی که لقب «پدر شعر فرانسه» را به او داده‌انددر سال ۱۸۱۶م درحالی‌که هوگو چهارده سال بیش نداشت در یادداشتی نوشت: «می‌خواهم شاتوبریان باشم یا هیچ». هوگوی نوجوان تصمیم خود را گرفته بود و با جدیت شروع کرد به نوشتن. وی، که از قریحۀ شاعری برخوردار بود، به این نکته پی برد که شعر حرفه‌ای است که نخست باید فنون آن را فرا گرفت؛ پس با تمرین‌های مداوم به آموختن علم عروض و فن معانی و بیان روی آورد.او برای شاعر شدن زحمت فراوانی کشید و در آخرین به این جمع بندی رسید که شاعر دو وظیفه دارد: «انعکاس عواطف و احساسات جهانی به ‌وسیله آشکار ساختن احساسات خویش و به‌هم پیوستن صدای نسل بشر، طبیعت و تاریخ.» تکیه بر شاعری او سبب نمی شود که فراموش کنیم شخصیت ادبی هوگو همه دنیای ادب قرن نوزدهم و همه رشته های ادبیات آن قرن را زیر نفوذ گرفته بود. او در شعر، نثر، رمان، تاریخ، فلسفه و هر چیز دیگر زیر عنوان ادبیات و علوم اجتماعی و انسانی قرار گیرد وارد شد و در هر رشته احاطه و مقام استادی وی را مسلم ساخت.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *