از مسمومیت با مرگبارترین عنصر شیمیایی چه می‌دانید؟

سایت بدون – مسمومیت با جیوه می‌تواند بر روی بافت‌ها و اندام‌های بدن تاثیر گذاشته و در موارد شدید باعث مرگ فرد شود

متاسفانه امروزه به دلیل آلودگی‌های صنعتی گسترده‌ای که وجود دارد، مسمومیت‌های شیمیایی به امری رایج تبدیل شده است. یکی از متداول‌ترین این مسمومیت ها، مسمومیت با جیوه است.

عنصر جیوه که یکی از سمی‌ترین عناصر برای بدن است در آب، هوا و خاک یافت می‌شود و حتی دوز پایینی از این عنصر به راحتی می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامت برای انسان شود. جیوه می‌تواند به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی و نیز اقدامات انسانی مانند فعالیت‌های استخراج از معادن در محیط منتشر شود.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، استنشاق بخار جیوه می‌تواند به طور جدی به اعصاب، گوارش، سیستم ایمنی بدن، ریه ها و کلیه‌ها آسیب وارد کرده و حتی باعث مرگ شود. همچنین افرادی که در معرض جیوه قرار داشته اند اختلالات متعدد رفتاری و عصبی را از خود نشان می‌دهند.

از اصلی‌ترین علائم مسمومیت استنشاقی با جیوه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- لرز
۲- بی خوابی
۳- از دست دادن حافظه
۴- تاثیرات عصبی جدی
۵- سردرد
۶- بروز اختلالات حرکتی و شناختی

مرکز حفاظت محیط ایالات متحده می‌گوید برخی افراد در معرض خطر زیادی درباره مسمومیت با جیوه قرار دارند که افراد ذیل از آن جمله هستند:
۱- شاغل بودن در صنعت استخراج یا ساخت مواد حاوی جیوه
۲- زندگی در نزدیکی مکان‌های صنعتی که فرد را در معرض حجم قابل توجهی از جیوه قرار می‌دهد.
۳- مدت زمانی که فرد در معرض جیوه بوده است.
۴- سن افرادی که در معرض جیوه قرار دارند، برای مثال جنین در شکم مادر در بالاترین خطر قرار دارد.
۵- چگونه فرد در معرض جیوه قرار گرفته است (از راه استنشاق، خوردن، تماس پوستی و …)
۶- سلامت فرد و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای

مرکز سلامت دانشگاه هاروارد اعلام کرده است زنان باردار و کودکان آسیب پذیرترین افراد درباره مسمومیت با جیوه هستند. از همین رو، به این افراد توصیه می‌شود از مصرف برخی ماهی‌ها اجتناب کرده و بیش از دوبار در هفته ماهی مصرف نکنند. ماهی‌ها به ویژه ماهی‌های بزرگ شکارچی (مانند نهنگ، کوسه و …) اقدام به شکار ماهی‌های کوچک‌تر می‌کنند که این امر باعث اجتماع جیوه در بدن آن‌ها می‌شود.

برای درمان مسمومیت با جیوه، در گام نخست باید فرد را از معرض این عنصر دور کرد. به طور تخصصی پزشکان از “شلات تراپی” برای درمان مسمومیت با جیوه بهره می‌برند. شلات تراپی یا “درمان کاهنده بار فلزات سنگین” یک روش پزشکی است که شامل تجویز مواد شیمیایی برای از بین بردن فلزات سنگین در بدن است و به طور گسترده در روند سم شناسی بالینی تجویز می‌شود.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *