استقبـال اینترنتی از «ایوان بی‌همتا»/فرار بزرگ از سیرک قدیمی

سایت بدون – برای ستارگان سینما صداپیشگی محصولات کارتونی جذابیت خاصی به همراه دارد. این روزها که تولید اکشن‌های فانتزی رونق گرفته و شخصیت‌های حیوانی با کمک فناوری‌های نوین دیجیتالی و کامپیوتری می‌توانند مثل آدم‌ها حرف بزنند و رفتار کنند، صحبت کردن به‌جای چنین شخصیت‌هایی به صورت کار روزمره هنرمندان و بازیگران درآمده است. شاید به همین دلیل است که هر روز که می‌گذرد، صنعت سینما بیشتر از گذشته علاقه‌مند تولید فیلم‌هایی می‌شود که حیوانات نقش اصلی را در آنها دارند. تازه‌ترین نمونه از این دست، «ایوان بی‌همتا» است که توسط شرکت والت دیزنی تهیه شده و هنرمندان پشت صحنه آن مشهورتر از بازیگرانی هستند که جلوی دوربین آن ظاهر شده‌اند! این فانتزی خانوادگی ماجراجویانه و اکشن را تیا شاروک کارگردانی کرده و فیلمنامه‌اش توسط مایک وایت نوشته شده است.  این فیلمنامه داستانش را از کتاب پرخواننده کودکانه کی آ اپلیگیت برداشت کرده‌است. خود نویسنده کتاب هم برای نگارش آن، سراغ ماجرایی واقعی رفته و داستان ایوان گوریل را به زبانی پراحساس به رشته تحریر درآورده است. سام راکول، بازیگر اسکار گرفته سینما در فیلم، به جای شخصیت ایوان حرف می‌زند. این گوریل اهل غرب کشور، شخصیت محوری داستان فیلم به حساب می‌آید. آنجلینا جولی (که این روزها علاقه بسیار زیادی به همکاری با پروژه‌هایی را پیدا کرده که در گونه کودک و نوجوان ساخته می‌شوند) هم صدایش را به شخصیت استلا قرض داده است. استلا یک فیل آفریقایی است. دنی دویتو دیگر بازیگر سرشناسی است که در این فیلم، به‌جای باب سگ غرغروی داستان صحبت می‌کند. هلن میرن بانوی صنعت سینمای انگلستان هم با این فیلم همکاری داشته و صدایش را به شخصیت اسنیکرز وام داده که یک پودل سفید است.
مک (با بازی برایان کرانستون، که شهرتش را برای حضور در مجموعه بسیار موفق تلویزیونی «زدن به سیم آخر/ برکینگ بد» در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ دارد) مالک سیرک بیگ تاون مال، نگران تعطیل شدن سیرکش است. او برای جلوگیری از توقف فعالیت، دست به هر کاری می‌زند. خرید حیوانات جدید برای جذب تعداد بیشتری از تماشاگران، از اهداف اصلی اوست و احساس می‌کند بچه فیلی که تازه خریداری کرده، می‌تواند رونق خوبی به برنامه‌های سیرکش بدهد. دوستی صمیمی جولیا (آریانا گرینبلت) با ایوان گوریل هنرمند قدیمی سیرک که برنامه‌های آن روی دوش او سوار است، منجر به نقاش شدن ایوان می‌شود. جورج پدر جولیا (رومن رودریگوئز) از این دوستی استقبال می‌کند. مک با پی بردن به هنر نقاشی ایوان، تصمیم می‌گیرد او را به شکل جدیدی در سیرک عرضه کند. در این بین، ایوان و بقیه حیوانات سیرک قصد دارند به روبی بچه فیل تازه‌وارد به سیرک کمک کنند تا حافظه‌اش را به‌دست بیاورد. آنها ترتیب فرار دسته‌جمعی از سیرک را می‌دهند، اما موفق به اجرای نقشه‌شان نمی‌شوند. شهرت ایوان به‌عنوان یک حیوان نقاش، به کمکش می‌آید تا آزادی‌اش را به‌دست بیاورد. طرفداران حقوق حیوانات با اعتراضات‌شان باعث انتقال ایوان و بقیه حیوانات به باغ وحش مرکزی شهر می‌شوند.
همکاری آنجلینا جولی با ایوان بی‌همتا
با وجود نمایش عمومی ایوان بی‌همتا در سال جاری میلادی، بحث تولید آن اولین بار در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. مدیران والت دیزنی در آن زمان به‌دنبال ساخت فیلمی پرسروصدا بودند. سال ۲۰۱۶ اعلام شد مایک نیول، کارگردانی این کمدی اکشن فانتزی را به‌عهده می‌گیرد. اما سال ۲۰۱۷ این تیا شاروک بود که مذاکره با والت دیزنی را شروع کرد! همان زمان گفته شد نیول بر سر نوع ساخت فیلم با تهیه‌کنندگان آن به توافق نرسیده و احساس کرده مدیران والت دیزنی قصد مداخله در کارش را دارند. همان سال مشخص شد آنجلینا جولی (که در اکشن کمیک استریپی «مالیفیشنت» با والت دیزنی همکاری داشت) به‌عنوان تهیه‌کننده مشترک، در ساخت فیلم همکاری دارد و حتی صدایش را هم به یکی از شخصیت‌های حیوانی داستان قرض خواهد داد. با اضافه شدن این بازیگر به پروژه، تولید فیلم شکلی جدی به خودش گرفت. ایوان بی‌همتا برای اکران عمومی در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۲۰ آماده شد. اما تاثیرات منفی کووید-۱۹ بر فعالیت‌های اقتصادی و سینما، نمایش عمومی فیلم در سینماها را لغو و آن را راهی پخش اینترنتی و استریم کرد. این کمدی فانتزی، یک هفته بعد از زمانی که برای اکران عمومی‌اش در نظر گرفته شده بود، از شبکه دیزنی پخش شد. منتقدان سینمایی عموما نقدهای مثبتی برای ایوان بی‌همتا نوشتند و استقبال تماشاگران از نمایش اینترنتی آن خوب بود. مشخص نیست برای تولید این فیلم چند میلیون دلار هزینه شده‌است. مدیران والت دیزنی حاضر به اعلام رقم هزینه‌های تولید نشده‌اند و فقط اعلام کرده‌اند پخش استریم آن برایشان سودآور بوده است.
 حضور سه بازیگر اسکار گرفته
ایوان گوریل مدت ۲۷ سال در قفس و سیرک بود و بعد از آزادی بسیار مورد توجه مردم علاقه‌مند قرار گرفت. گروهی از اهل فن می‌گویند او با انتقال از سیرک به باغ وحش، در حقیقت به شکل جدیدی مورد استثمار و سوءاستفاده قرار گرفت. اما مدافعان حضور ایوان در باغ وحش آتلانتا این گونه فکر نمی‌کنند و عقیده دارند ایوان در امکان تازه، زندگی کاملا متفاوتی را در پیش گرفت. منتقدان با اشاره به حضور سه بازیگر اسکار گرفته سینما در فیلم (جولی، راکول و میرن)، عقیده دارند ایوان بی‌همتا فیلمی مهم و قابل تأمل در صنعت سینما بوده‌است. میرن و دویتو برای چهارمین و سومین بار به عنوان صداپیشه و بازیگر با والت دیزنی همکاری کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

۱۰ خطای شناختی مسبب روحیات منفی می شود/چاله زیر پای حال خوب

سایت بدون – اغلب کسانی که این خطاهای شناختی را مطالعه نموده اند معتقدند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *