این مدیر برنامه ۴۸۰ هزار دلار از استقلال پول گرفته است/ شرمن و شیفر

سایت بدون – مسیر اشتباه مدیریتی در فوتبال ایران که در روزهای گذشته با انتقاد از سیاست‌های مالی مدیران ارشد فوتبال در فدراسیون به آن اشاره کرده‌ایم، همان سیاست اشتباهی است که از سوی مدیران باشگاه‌ها در پیش گرفته شده است. مسیری که باشگاه‌ها هم به تبع نهاد بالاتر می‌روند و نه نظارتی بر این کار هست و نه ایرادی به آن گرفته می‌شود.
احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه استقلال چندی پیش وعده ساختن استقلالی رویایی را به هواداران داده بود، اما برای قدم‌های تازه در اقتصاد فوتبال پیش از هر چیز شفافیت مالی لازم است.
سعادتمند پیش از آنکه مدیرعامل باشگاه استقلال شود، به عنوان رئیس هیأت مدیره باشگاه مصوبه‌ای از جلسه هیأت مدیره را امضا کرده که بندی از آن مصوبه، یکی از ابهامات بزرگ مالی باشگاه را به همراه دارد. نامه‌ای به تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ و به شماره ۳۰/۳۷/۹۷ که بر اساس آن لیستی از پرداخت‌های باشگاه استقلال به تصویب هیأت مدیره باشگاه استقلال رسیده است.
در میان مبالغی که به شفر و دستیارانش، الحاجی گرو و نیومایر و دیگران پرداخت شده و به تصویب هیأت مدیره رسیده، یک پرداخت ۴۸۰ هزار دلاری به آقای شرمن دیده می‌شود. شرمن همان ایجنتی است که از طریق وینفرد شفر به باشگاه استقلال متصل شده بود و پرداخت ۴۸۰ هزار دلاری به او تنها در صورتی توجیه‌پذیر است که استقلال به واسطه او ۴/۸ میلیون دلار خرید کرده باشد. تنها در این صورت است که باشگاه استقلال می‌تواند ۱۰ درصد از این مبلغ معادل ۴۸۰ هزار دلار را به شرمن بپردازد.
آیا باشگاه استقلال چنین خریدی به واسطه شرمن داشته؟ ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۹۷، برابر با قیمت ۱۰ بازیکن در قواره شیخ دیاباته بود! تناقض و ابهام در سندهای موجود در باشگاه استقلال اما این سؤال را مطرح می‌کند که باشگاه استقلال بابت چه موضوعی، مبلغ ۴۸۰ هزار دلار را به یک ایجنت پرداخت کرده است؟ پرداختی که علاوه بر امیرحسین فتحی، میرشاد ماجدی، کامران منزوی و اسماعیل خلیل‌زاده، به تأیید و امضای احمد سعادتمند هم رسیده است. کسی که خواستار ایجاد تحولات اقتصادی در باشگاه استقلال است و بدون شک می‌داند اولین شرط برای ایجاد تحولات اقتصادی چیزی نیست جز شفافیت مالی.
باشگاه استقلال باید به طور شفاف توضیح دهد که ۴۸۰ هزار دلار مصوب هیأت مدیره باشگاه در اسفند ماه سال ۱۳۹۷، چرا به ایجنت پرداخت شده است؟ این پرداخت بابت کدام خریدها بوده؟
با توجه به مشکلات مالی در آن زمان و بعد از آن، این مبلغ می‌توانست بخش قابل توجهی از مشکلات مالی را حل کند و همین موضوع حساسیت‌ نسبت به چنین پرداختی را چند برابر می‌کند. باشگاه استقلال همین حالا به دلیل حجم بدهی‌های انباشته و ورشکسته بودن، در مسیر خصوصی‌سازی هم با موانع بسیاری روبه‌رو است و عجیب است که در مقابل آمار و ارقامی که درباره بدهی‌های باشگاه می‌شنویم، ریخت‌وپاش‌های چند صد هزار دلاری دیده می‌شود که هیچ توضیحی بابت آنها از سوی مدیریت باشگاه ارائه نشده است.
سعادتمند برای ایجاد تحول اقتصادی باید بداند سرمایه‌های باشگاه استقلال صرف چه هزینه‌هایی می‌شود؟ نکته مهمتر اینکه او زمانی رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال بود و چرا نسبت به این موضوع حساسیتی نشان نداده است؟ چرا مبلغی به اندازه ۴۸۰ هزار دلار بدون توجیهی منطقی به یک ایجنت پرداخت شده است؟ در همان مصوبه پرداختی بازیکنانی که توسط شرمن به استقلال منتقل شدند، تصویب شده اما شرمن رقمی را که با قرارداد بازیکنانش تناسبی ندارد، دریافت کرده‌ است. مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال در زمان ریاست خود در هیأت مدیره باشگاه هم مسئول رسیدگی و بررسی هزینه‌های باشگاه بود و سؤال این است که آیا در آن زمان مسئولیت خود برای رسیدگی و بررسی این موارد را به درستی انجام داده است؟ اگر انجام داده چه توضیحی برای این هزینه دارد؟ مشتاقیم برای شنیدن توضیح درباره پرداخت این رقم گزاف.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل«بی صاحب مانده»

سایت بدون – این اصطلاح نوعی نفرین است که به معنی آرزوی مرگ برای صاحب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *