بازگشت در بهترین زمان ممکن/آیا زلاتان میلان را نجات می‌دهد؟

سایت بدون – زلاتان ابراهیموویچ برای دومین بار به میلان برگشته است. بار اول، او به روسونری کمک کرد به اسکودتو برسد اما آیا می‌تواند دوباره به این تیم کمک کند و ذهنیت پیروزی را به آنها برگرداند؟
بازگشت مهاجم سابق به میلان به‌صورت رسمی تأیید شد و مقامات «ردبرد» که مالکیت میلان را در اختیار دارند، با انتشار اعلامیه‌ای رسمی جزئیات نقش او را اعلام کردند و توضیح دادند زلاتان چه وظایفی برعهده دارد. او به‌عنوان شریک عملیاتی ردبرد و مشاور ارشد مالکیت میلان معرفی شده است و مسئولیت‌هایش شامل پیشرفت بازیکنان، کارهای مربوط به تمرین، توسعه برند باشگاه و حمایت از پروژه‌های استراتژیک جدید میلان می‌شود. بازگشت زلاتان که در ۲۸۳ بازی برای میلان ۱۵۶ گل زد و با این تیم دو قهرمانی ایتالیا و یک قهرمانی سوپرجام این کشور را به دست آورد، در بهترین زمان ممکن رخ داده است. فشارها روی استفانو پیولی افزایش یافته و با نتایج ضعیفی که در رقابت‌های داخلی و اروپایی گرفته، آینده‌اش در این تیم به خطر افتاده با آنکه تیم را دو سال قبل به قهرمانی لیگ ایتالیا رسانده است. کاملاً درست است که روسونری در این فصل فرم خوبی ندارد و در سری A بعد از گذشت ۱۵ هفته با ۹ امتیاز اختلاف نسبت به اینترمیلان صدرنشین در رده سوم قرار دارد.
اما اتفاق جالبی رخ داده و دومین بازگشت زلاتان ابراهیموویچ به میلان هم بعد از باخت به آتالانتا صورت گرفته است. آنها در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ و در اواخر دسامبر ۵ بر صفر از آتالانتا شکست خوردند و کمتر از دو هفته بعد، مهاجم سوئدی با امضای قرارداد به میلان برگشت. دومین دوره حضور مهاجم سابق با موفقیت بسیار همراه بود. این راه حل کوتاه‌مدت بخوبی جواب داد، حتی بیشتر از حد انتظار. او توانست ذهنیت برد را به رختکن میلان ببرد و در نخستین فصل کاملش با این تیم به آنها کمک کند قهرمان لیگ شوند.
او در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ با مصدومیت زانو درگیر بود اما سختی‌ها را به جان خرید و با گلزنی در سن ۴۰ سالگی انواع رکوردها را به نام خود ثبت کرد، در نهایت به تیم کمک کرد برای نخستین بار بعد از ۱۱ سال قهرمانی لیگ ایتالیا را به دست آورد.
اوضاع حالا متفاوت است. تیم قهرمان روسونری با حضور مهاجم سوئدی در رختکن قدرت ذهنی و روحیه بسیار بالایی داشت، چیزی که در ماه‌های اخیر نبودش کاملاً حس می‌شود.
درست است که تیم فصل قبل تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا پیش رفت اما به نظر می‌رسد تیم بعد از قهرمانی دو فصل قبل ایتالیا زیر نظر پیولی در مسیر افت قرار گرفته و از ایده‌های جدید و کارساز تهی شده است؛ آنها بیشتر به درخشش دو بازیکن باکیفیت خود، تئو هرناندس و رافائل لیائو دل بسته‌اند.
بحران مصدومیت تیم در این فصل هم اوضاع را بدتر کرده است و ناتوانی مربی در انطباق با فشار زیاد و پیداکردن راه حل مناسب را بیشتر به رخ کشیده در حالی که همتایان او، سیمونه اینتزاگی و ماسیمیلیانو آلگری به ترتیب در اینترمیلان و یوونتوس خیلی بهتر عمل کرده‌اند. حالا دوباره بعد از یک باخت ناامیدکننده دیگر به آتالانتا، ابراهیموویچ برگشته است، آماده برای ایفای نقش مؤثر در زمین و بیرون آن. او قرار است چهره‌ای کلیدی و تأثیرگذار برای بازیکنان باشد ضمن اینکه در فعالیت‌های تجاری باشگاه مشارکت خواهد داشت.
بازگشت دوم مهاجم سابق با قبلی از یک جهت دیگر هم تفاوت دارد؛ این یک راه حل کوتاه‌مدت نیست. شاید ظرف چند هفته و ماه آینده پیولی از تیم جدا شود یا حداکثر در تابستان برود، در این صورت زلاتان می‌تواند نزدیکتر به بازیکنان باشد و آنها را در اتفاقات سخت پیش رو راهنمایی کند.
رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند در صورتی که پیولی در میانه فصل اخراج شود، ایگناتزیو آباته، مربی تیم زیر ۱۹ سال میلان به جایش انتخاب می‌شود و او می‌تواند با هم‌تیمی سابقش، کشتی باشگاه را به ساحل برساند و پایان خوبی در فصل داشته باشد.
این کار ریسک است اما به جری کاردیناله و ردبرد اجازه می‌دهد جایگزین مناسبی برای نیمکت تیم پیدا کنند نه اینکه عجولانه جانشین انتخاب کنند مثل ناپولی که رودی گارسیا را برگزید و بعد از چند ماه افت، به والتر ماتزاری رو آورد.
به هر حال، حضور زلاتان می‌تواند تیم را تقویت کند در زمانی که بیشترین نیاز را دارند حتی اگر برای تغییر شرایط پیولی روی نیمکت کمی دیر شده باشد.
عامل مهم دیگر پائولو مالدینی است. مدافع افسانه‌ای روسونری در دوران پنج ساله حضورش در مدیریت باشگاه از سال ۲۰۱۸ تا تابستان امسال نقشی پررنگ در تیم داشت و در مدیریت راهبردی تیم و همچنین فعالیت‌شان در نقل و انتقالات مشارکت جدی داشت. اخراج ناباورانه او در خرداد و پیدانکردن جانشینی مناسب خلأ بزرگی در میلان ایجاد کرد که هنوز پر نشده. آشکار بود که کاردیناله می‌خواست آدم‌های خودش را در تیم داشته باشد و حالا مالدینی‌اش را در زلاتان پیدا کرده است. حالا دیگر نوبت ابراهیموویچ است که توانایی‌اش را در کمک به قرمز و مشکی‌پوشان برای بازگشت به قله فوتبال نشان دهد که مهارتی کاملاً متفاوت با توانایی‌های او در زمین است اما او چند سالی است که قابلیت‌های خود را توسعه داده و خودش را ثابت کرده است.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *