برای راه اندازی کسب و کار موفق نیاز به ایده پیچیده نیست/ ساده باشیم و دنیا را عوض کنیم

سایت بدون -شناسایی صنایع و کسب‌وکارهایی که توان بالایی برای موفقیت در بازار دارند، بسیار مهم و قابل تامل است. اما کارآفرینی فقط به پیدا کردن ایده‌ای که بتوان از آن خوب پول درآورد ختم نمی‌شود. کارآفرین موفق همیشه به دنبال رسیدن به بالاترین پله‌های موفقیت است و این عطش فقط با پیدا کردن ایده‌های بسیار قوی که بتواند به نحوی بر اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست دنیا اثر بگذارد، سیراب می‌شود. اگر طرز فکرتان در مورد کسب‌وکارتان به این شکل باشد، خیلی با انگیزه‌تر و مصمم‌تر از مسیر پرچالش پیش‌رو عبور خواهید کرد؛ زیرا می‌دانید ایده‌ای که دارید واقعا ارزش سرمایه‌گذاری دارد و محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، جایگاه خود را در بازار ایجاد می‌کند. اما در قدم اول برای رسیدن به این جایگاه باید بتوانید چنین ایده‌های قوی و بکری را شناسایی کنید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان متوجه شد که ایده‌ای ارزش کافی برای شروع کسب‌وکاری موفق را خواهد داشت یا نه، با ما همراه شوید تا با پنج راهکار ساده به ایده‌های درجه یک دست پیدا کنید. یادتان باشد برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق نیاز نیست ایده‌ای خارق‌العاده از فضا به مغزتان برسد. برخلاف تصوری که غالبا وجود دارد، ایده‌های موفق افکار خیلی عجیب‌وغریبی نیستند و به سادگی می‌توان به آنها دست پیدا کرد. کافی است کمی ذهنتان را باز کنید و نگاهتان را به زندگی تغییر دهید. منبع: Entrepreneur  فرصت‌های اطرافتان را شناسایی کنید
اگرچه اختلاف فرهنگ‌ و زبان در قسمت‌های مختلف دنیا وجود دارد، اما در بیشتر مواقع چالش‌های پیش رو در زمینه‌های مختلف، در سراسر جهان مشابه هم است. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن ایده‌هایی که می‌تواند جهان را متحول کند، بررسی جامعه اطراف خودمان است. در قدم اول سعی کنید موضوعات چالش برانگیز محیط اطراف یا جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را شناسایی کنید.
جفری لِسلی (Geoffrey Leslie) بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تولید انرژی‌های پاک در هلند به نام اسکریمز (Screems) است. این شرکت در ابتدا با ایده‌ای برای تولید انرژی الکتریکی پاک در مقیاس محدود شکل گرفت و اکنون با ایجاد دستگاه‌های تولید برق ارزان قیمت برای خانه و محل کار، توانسته در دنیا تاثیرگذار باشد. لسلی در مورد چگونگی شکل‌گرفتن ایده‌های ناب و اثربخش می‌گوید: «بسیاری از ایده‌های خوب از تجربیات شخصی ما نشأت می‌گیرند. اما برای این که بتوانید دید وسیع‌تری از محیط خود پیدا کنید، باید در اجتماع باشید و با مردم تعامل کنید.»
عضو شدن در گروه‌های داوطلبانه مرتبط با حوزه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، خواندن مقالات خبری که در خصوص مشکلات شهرتان نوشته می‌شود و فعالیت‌هایی از این دست، کمک می‌کند تا بهتر با نیازهای جامعه خود آشنا شوید و به فکر راه‌حلی برای آنها باشید. 
بهتر است به جای این‌که بخواهید کل دنیا را در یک شب زیر و رو کنید، به دنبال ایده‌هایی باشید که بتوانید ابتدا در محیط اطرافتان امتحان کنید. این کار کمک می‌کند که ریزه‌کاری‌های کسب‌وکارتان را به خوبی بررسی کنید و توان خود را برای ورود به بازار بزرگ‌تر بسنجید.

 از تجربیات‌تان کمک بگیرید

بسیاری از ایده‌های خوب بر اثر اتفاقات یا چالش‌هایی که کارآفرینان در زندگی شخصی خود با آن روبه‌رو می‌شوند، شکل می‌گیرند. سعی کنید هر وقت که با مشکلی مواجه می‌شوید چند لحظه راجع به آن فکر کنید. فرقی نمی‌کند مشکلتان کاری است یا در زندگی شخصی با آن روبه‌رو شده‌اید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که در بیشتر موارد شما تنها کسی نیستید که با چنین مشکلی مواجه شده است!
به جای این که منتظر باشید شخص دیگری مشکلتان را حل کند، به فکر توسعه ایده کسب‌وکاری باشد که دقیقا بتواند این معضل را برطرف کند. زمانی که به دنبال حل مشکلی هستید که خودتان با آن دست به‌گریبان شده‌اید، پشتکار و حوصله بیشتری برای پیدا و عملیاتی کردن بهترین راه‌حل ممکن از خود نشان خواهید داد. 
در مثالی که در مورد دستگاه تولید برق پیش‌تر مطرح شد، لسلی قطعا اول در خانه‌اش با هزینه زیادی برای مصرف سوخت‌های فسیلی مواجه بوده است. این مشکل در کنار معضل گرم شدن کره زمین، او را به فکر پیدا کردن راه‌حلی انداخته که در نهایت نه فقط به حل مشکل خودش، بلکه به رفع معضلی در دنیا کرده کمک است.

 به دنبال ایده‌هایی باشید که مردم عادی را درگیر کند
بسیاری از ایده‌های بسیار موفق فقط یک محصول یا خدمات خاص را ارائه نمی‌دهند، بلکه به دنبال ایجاد تغییری در روند زندگی روزمره افراد هستند. ایجاد تغییر در دیدگاه و بینش افراد در درازمدت از اثرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود. 
به عنوان مثال جان‌پائول فلینتاف (John-Paul Flintoff) از فعالان حوزه پیشگیری از گرم شدن کره زمین است. او در میان تحقیقاتی که برای پیدا کردن راه‌حلی برای حل این مساله داشت، ناگهان به این فکر می‌افتد که می‌تواند با کمک همسایه‌هایش تغییر سریعی در بهبود این روند ایجاد کند. اما برای روشن کردن ذهن همسایگانش از توضیحات پیچیده علمی که ممکن بود خیلی از آنها به خوبی آن را درک نکنند، استفاده نکرد. در عوض به آنها نهال‌های گوجه‌فرنگی داد تا در باغچه‌هایشان بکارند. همین کار ساده باعث شد تا علاوه بر این که از فروش نهال گوجه‌فرنگی منتفع شود، در منطقه این فرهنگ ایجاد شود که افراد با کشت خانگی محصولات مختلف از میزان آلودگی‌های صنعتی بر اثر تولید موادغذایی اولیه خانوارها بکاهند. 
بنابراین زمانی که بتوانید با ایده خود تغییری در روند زندگی مردم ایجاد کنید، تاثیرگذاری‌تان در دید کلان به مراتب بیشتر خواهد بود. 

   از دیگران برای پرورش ایده‌های خود کمک بگیرید
همیشه پیدا کردن ایده‌های ناب کار آسانی نیست. داشتن تراوشات ذهنی فعال، توانمندی منحصر به فردی است که هرکسی از آن برخوردار نیست. اگر شما هم برای پیدا کردن ایده‌های دست اول و خوب ذهن خلاقی ندارید، می‌توانید از افرادی که دارای چنین توانایی‌هایی هستند و همیشه ایده‌های جذابی به ذهنشان می‌رسد برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان کمک بگیرید تا شما را به مسیر درستی هدایت کنند. 
در این زمینه حتی به مشاوره با یک نفر هم بسنده نکنید. برای پیداکردن ایده‌های بکر با گروه‌ها و افراد مختلف مشورت کنید و از میان پیشنهاداتشان بهترین را گلچین کنید. البته تصور نکنید حتما باید با افراد خیلی خبره صحبت کنید. اگرچه چنین افرادی مشاوره‌های تخصصی‌تری به شما خواهند داد اما گاهی حتی صحبت کردن با اعضای خانواده در خصوص مشکلاتی که در طول روز با آن مواجه شده‌اند می‌تواند جرقه‌ای در ذهنتان ایجاد کند. می‌توانید از همکارانی که فکر همسویی با شما دارند نیز برای پیداکردن ایده کمک بگیرید و حتی کسب‌وکار مشترکی راه بیندازید. 
کسب‌وکارهای موفق به‌خصوص اگر بخواهند دنیا را تحت تاثیر قرار بدهند، در محیط‌های ایزوله شکل نمی‌گیرند. زمانی که ایده‌های مختلف را کنار هم قرار دهید می‌توانید ایده‌های پخته‌تری برای حل مشکلی که مد نظرتان است، پیدا کنید. 

 کارتان را با انجام کار خیر تکمیل کنید
گاهی اوقات ممکن است کاری که انجام می‌دهید یا ایده‌ای که عملیاتی کرده‌اید به خودی خود دنیا را تغییر ندهد، اما اگر کسب‌وکارتان را با انجام امور خیریه‌ای درست و سنجیده‌ همراه کنید، قطعا انسان تاثیرگذاری می‌شوید. 
برای مثال هبیر سیان (Habir Sian) که صاحب یک شرکت بزرگ عینک‌سازی است، به کارش ارزشی فراتر از کسب‌وکارهای مرسوم بخشیده است. او تمام شیشه‌های عینکی را که تولید می‌کند وقف ساخت درمانگاه‌های مجهز چشم‌پزشکی در کشورهای فقیر کرده است. سیان در زمانی که کسب‌وکارش را به راه انداخت این ایده را نداشت. اما در ادامه وقتی معضلات و مشکلات حوزه فعالیتش آشنا شد، بخش تلاش‌های خیرخواهانه‌اش به یکی از اجزای اصلی و هویتی شرکتش تبدیل شد. مسلما تولید عینک‌های طبی کسب‌وکاری نیست که بتواند در دنیا مطرح شود و چیزی را تغییر دهد، اما با همراه کردن این نیت خیرخواهانه با تولید عینک‌های طبی قطعا دنیای بسیاری از آدم‌ها دچار تحول می‌شود. 
اگر واقعا هدفتان از کسب‌وکاری که دارید تغییر دادن دنیا برای زندگی بهتر و آسان‌تر انسان‌ها باشد، فرقی نمی‌کند این اثرگذاری را از چه طریقی پیش ببرید. انجام کارهای انسان دوستانه و خیرخواهانه از محل درآمدهای کسب‌وکارتان می‌تواند به اندازه‌ای که یک فکر ناب دنیا را تکان می‌دهد، زندگی انسان‌ها را آسان‌تر و متحول کند. 

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *