برندگان و بازندگان فرصت نقل و انتقالات تابستانی/بارسلونا، منچسترسیتی رونالدو و دیگران

سایت بدون – تابستان ۲۰۲۲ فوق‌العاده بود و تیم‌های طراز اول اروپا صدها میلیون یورو برای تقویت خودشان خرج کردند. بر اساس گزارش ترانسفرمارکت، لیگ برتر انگلیس در این پنجره نقل و انتقالات ۲۴/۲ میلیارد یورو هزینه کرد و رکورد زد که برخی از انتقالات خیلی گران تمام شد، مثل آنتونی به منچستریونایتد با ۹۵ میلیون یورو، وسلی فوفانا به چلسی با ۸۰ میلیون یورو، داروین نونیس به لیورپول با ۷۵ میلیون یورو، کاسمیرو به منچستریونایتد با ۷۰ میلیون یورو و ارلینگ هالند به منچسترسیتی با ۶۰ میلیون یورو. در جاهای دیگر اروپا بازار تا این حد داغ نبود. اما اورلین شوامنی به رئال مادرید با ۸۰ میلیون یورو، ماتیس دلیخت به بایرن‌مونیخ با ۷۷ میلیون یورو و رافینیا به بارسلونا با ۶۰ میلیون یورو گران‌ترین‌ها بودند. سری A با ۷۴۹ میلیون یورو، لیگ یک فرانسه با ۵۵۷ میلیون یورو، لالیگا با ۵۰۵ میلیون یورو و بوندس‌لیگا با ۴۸۴ میلیون یورو روی هم ۶۷/۲ میلیارد یورو هزینه کردند. اما برنده‌ها و بازنده‌های این تابستان چه کسانی بودند؟

  • برنده‌ها

بارسلونا
با توجه به بدهی نجومی باشگاه (۳۵/۱ میلیارد یورو در مارس ۲۰۲۱)، محدودیت بودجه و سقف دستمزد لالیگا، بارسلونا معجزه کرد که امثال روبرت لواندوفسکی، ژول کنده و رافینیا را با بیش از ۱۵۰ میلیون یورو خرید. آنها فرانک کسیه، آندریاس کریستنسن، هکتور بیرین و مارکوس آلونسو را هم آزاد خریدند و به ۱۶ بازیکن اجازه رفتن دادند تا با قانون سقف دستمزد منطبق شوند و در نهایت توانستند همه بازیکنان خود را ثبت‌نام کنند. واگذاری بلندمدت بخشی از حق پخش و حق بازرگانی باشگاه قابل بحث است اما تیم خوبی ساخته‌اند که در سال‌های اخیر بهترین بوده و به خاطر اینکه روی آینده باشگاه قمار کرده‌اند، باید خیلی زود کارشان را شروع کنند.

منچسترسیتی
قهرمان لیگ برتر شاهکار کرد. با احترام به گابریل ژسوس که با سه گل در پنج بازی آغاز تأثیرگذاری در آرسنال داشته اما هالند در سطح دیگری است و آوردن بهترین مهاجم نوک جهان با ۶۰ میلیون یورو یک دستاورد بزرگ بود که با زدن ۹ گل در پنج بازی ابتدایی لیگ مشخص می‌شود. آنها علاوه بر ژسوس، رحیم استرلینگ و اولکساندر زینچنکو را هم فروختند و چند بازیکن زیر ۲۱ سال را با قیمت‌های خوب به تیم‌های دیگر دادند تا ۲۰۰ میلیون یورو بفروشند و تنها ۱۶۰ میلیون یورو بخرند.

شمال لندن
آرسنال و تاتنهام با مدیریت ورزشی ادو و فابیو پاراتیچی تیم‌های متعادلی ساختند و کمبودهایشان را بتدریج تشخیص دادند و برای رفعش کوشیدند. به نظر می‌رسد هر دو برای آینده دیدگاه‌های روشنی دارند و فعالیت منطقی و بموقع در نقل و انتقالات نشان می‌دهد در مسیر درست قرار دارند همان گونه که شروعشان در لیگ برتر ثابت می‌کند؛ آرسنال با پنج پیروزی از پنج بازی آغاز فصل صدرنشین است و تاتنهام با سه برد و دو تساوی سوم.

بایرن‌مونیخ
اگرچه تردیدها درباره جدایی لواندوفسکی همچنان وجود دارد اما سادیو مانه ۳۲ میلیون یورویی با وجود ویژگی‌های فنی متفاوت تا حدی جای او را پر می‌کند ضمن اینکه آمدن دلیخت از یوونتوس تا طولانی مدت به ثبات دفاعی تیم کمک می‌کند. ماتیس تل ۱۷ ساله در یک سوم دفاعی رقبا غیرقابل پیش‌بینی، همه فن حریف و خلاق است و آینده هجومی تیم را تضمین می‌کند به علاوه رایان گراونبرخ ۲۰ ساله هافبک مستعدی برای آینده است. غول آلمانی برای کوتاه مدت و بلندمدت عاقلانه و استراتژیک رفتار کرده و به جز لواندوفسکی، بازیکن مهم دیگری را از دست نداده و هزینه خالصش در تابستان تنها ۳۴ میلیون یورو بوده؛ بعید است به این زودی سلطه آنها بر آلمان به پایان برسد.

    خنثی

چلسی
جایگزینی آندریاس کریستنسن و آنتونیو رودیگر با کالیدو کولیبالی و فوفانا یعنی چلسی در دفاع ضعیف نشده. با آمدن استرلینگ و هافبک ۱۸ ساله استون ویلا، کارنی چوکووئمکا، هم عالی بود. اما با رفتن روملو لوکاکو به اینتر به‌صورت قرضی و تیمو ورنر به لایپزیگ و دست باز مالکان جدید انتظار می‌رفت خط حمله را با بازیکنی بهتر از پیر امریک اوبامیانگ ۱۲ میلیون یورویی تقویت کنند که آمدنش واکنش طبیعی به شروع ضعیف تیم در این فصل بود.

ناتینگهام فارست
تیم تازه لیگ برتری شده ۲۱ بازیکن آورد و رکورد زد تا از بقا در بالاترین سطح مطمئن شود. صرف ۱۵۰ میلیون یورو برای تیمی که از چمپیونشیپ آمده یک کار بزرگ است. آنها از تیم‌های زیادی بازیکن آوردند که مشهورترین آنها رنان لودی، مدافع چپ اتلتیکومادرید است به علاوه چند بازیکن باتجربه در لیگ برتر مثل جسی لینگارد. در کوتاه مدت شاید بیشتر مربی تیم، استیو کوپر به دردسر انتخاب بیفتد تا اینکه برای حفظ تیم در لیگ برتر ایده روشنی به دست آورد اما در مجموع عملکرد جالبی داشتند.

  • بازنده‌ها

کریستیانو رونالدو
فوق‌ستاره ۳۷ ساله تمام تابستان تلاش کرد از منچستریونایتد برود تا در لیگ قهرمانان بازی کند. اریک تن هاخ زمان می‌خواهد تا به تاکتیک و ترکیب ایده‌آلش برسد اما بعید است رونالدو در هیچ کدام کلیدی باشد. گذشته و افتخارات اهمیتی ندارد و برای رونالدو سخت است که در ژانویه هم بتواند تیمی که می‌خواهد پیدا کند.

لسترسیتی
به خاطر فعالیت خلاقانه و مبتنی بر تحلیل در انتقالات مشهور است اما اخیراً با محدودیت‌های بازی جوانمردانه مالی مواجه شده. در روز آخر فوفانا را از دست دادند و تنها ووت فائز را برای جانشینی او آوردند تا برندان راجرز، مربی تیم اعتراف کند پرتنش‌ترین ماه‌های تمام حرفه‌اش را سپری کرده. از پنج بازی تنها یک امتیاز گرفته‌اند و از همین حالا کاندیدای سقوط به شمار می‌روند که فصل قبل غیرمحتمل بود.

فرانکی دیونگ
یکی از اصلی‌ترین قوانین مدیریت فوتبال این است: «بازیکنانت را راضی نگه دار، بخصوص بازیکنانی که به آنها وابستگی داری!» هافبک تیم ملی هلند شاید به آرزویش برای ماندن در لالیگا رسید اما اتفاقات این تابستان اعم از به حاشیه رفتن یا قول‌های عمل نشده که همه کار رسانه‌ها بود، روابط او را نساخت و خراب کرد. بارسا اصرار داشت او را بفروشد اما در سه بازی ابتدایی لیگ تیم را همراهی کرده است.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *