بلاتکلیفی عجیب و غریب سرمربیان شاغل در لیگ نوزدهم/پایه‌های سست ١۴ نیمکت لیگ برتری

سایت بدون -نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران را شاید بتوان بی‌ثبات‌ترین لیگ تاریخ در کادر فنی تیم‌های حاضر در رقابت‌ها معرفی کرد. اگر شرایط نسبتا خوب سپاهان با امیر قلعه‌‌نویی و فولاد خوزستان با جواد نکونام که هیچ خبری در این فصل درباره جدایی آنها در رسانه‌ها منتشر نشده فاکتور بگیریم،‌ نیمکت بقیه تیم‌ها یا دچار بحران و بلاتکلیفی شده یا تغییر کرده است. برخی تیم‌ها هم اصلا سرمربی ندارند و چند تیم هم در آستانه اخراج سرمربی خود هستند.
استقلال،   سرگروه بلاتکلیف‌ها
اتفاقاتی که در نیمکت استقلال افتاد، هنوز هم برای خیلی از هواداران این تیم قابل باور نیست. آندره‌ استراماچونی با وجود نتایج ضعیف هفته‌های ابتدایی،‌ این تیم را به صدرجدول رساند و استقلال را تبدیل کرد به بهترین تیم ایران از نظر بسیاری از کارشناسان. اقدام بعدی او اما فسخ یک‌طرفه قرارداد و بازگشت به کشورش بود. این تیم بزرگ با هواداران میلیونی خود در دو بازی اخیر مقابل پیکان و شاهین بوشهر نه سرمربی داشت و نه مربی. طبیعتا تمرین‌ها را هم خود بازیکنان با مشورت تلفنی از مربی سابق ایتالیایی خود برگزار کردند. در فوتبال ایران دیگر همه می‌‌دانند که بین استراماچونی و استقلال در روزهای اخیر چه گذشته و دیروز مسئولان باشگاه رسما اعلام کردند اگر حاضر به بازگشت به ایران نشود، ‌سرمربی جدید برای تیم انتخاب
خواهند کرد.
کالدرون هم ساز جدایی زد
گابریل کالدرون سعی می‌‌کند بدون حاشیه به فکر هدایت پرسپولیس و تمرین‌دادن این تیم باشد اما شرایط مالی این مربی با باشگاه هم اصلا تعریف خاصی ندارد. بی‌پولی باعث شده چندین‌ماه پرداخت حقوق او با تأخیر همراه شود و سرمربی آرژانتینی هم همین یک هفته قبل بود که بالاخره کاسه صبرش لبریز شد و به صراحت اعلام کرد اگر تا پایان ‌سال میلادی پولش را ندهند، اقدامات قانونی را انجام خواهد داد. پس احتمال فسخ یک‌طرفه قرارداد او با پرسپولیس هم وجود دارد. البته از مدت‌ها قبل هم شایعاتی درباره احتمال قطع همکاری با کالدرون درصورت کسب نتایج ضعیف در رسانه‌ها مطرح و انصاری‌فرد هم به صورت رسمی اولتیماتوم داده بود، منتهی نتایج خوب سرخپوشان در هفته‌های اخیر و بالارفتن در جدول و جبران فاصله با تیم‌های بالای جدول این مشکل را برطرف کرد.
استعفای مربیان تیم‌های نفتی
تو تیم نفتی و نماینده استان خوزستان شگفتی‌ساز این دوره از رقابت‌های لیگ برتر بوده‌اند که ممکن است هر لحظه خبر جدایی سرمربیان آنها در رسانه‌ها به دلیل مشکلات مالی منتشر شود. صنعت نفت آبادان از ١۴ بازی ٢۶ امتیاز گرفته و در رتبه چهاردهم جدول قرار دارد و باشگاه حتی ١٠‌درصد از حقوق دراگان اسکوچیچ را به او پرداخت نکرده است. نفت مسجدسلیمان تیم بدون شکست لیگ نیز با بحران مالی مواجه است و مهدی تارتار ممکن است درصورت داشتن پیشنهاد خوب رسما قرارداد خود را با باشگاه فسخ کند. این تیم که ابتدای فصل خیلی‌ها فکر می‌کردند از شانس‌های سقوط به دسته یک است، ‌با ٢٣ امتیاز از ١۵ بازی عملکرد خوبی داشته است. گفتنی است، چند هفته قبل هم تارتار یک‌بار از سرمربیگری نفتی‌ها استعفا داده بود.
اوضاع نابسامان پولدارها
پول خرج‌‌کردن‌های محمدرضا زنوزی هیچ کمکی به باشگاه تراکتور نکرده است. آنها فصل قبل لیگ را با جان توشاک مشهور شروع کردند، سپس این مربی خیلی زود از جمع آنها جدا شد و برای مدتی محمد تقوی هدایت پرشورها را برعهده داشت و در ادامه هم جرج لیکنز سرمربی شد. برای لیگ برتر امسال اما زنوزی با سروصدای بسیار زیاد با مصطفی دنیزلی قرارداد بست. شروع تراکتور در لیگ هم رویایی بود. در هر بازی تیم بیش از ۶٠‌هزار نفر تماشاگر به ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز می‌رفت. منتهی خیلی زود بحران نتیجه‌گیری از راه رسید و درنهایت دنیزلی از تراکتور جدا شد. مدیران باشگاه هنوز هم نتوانسته‌اند جانشین این مربی ترک را انتخاب و معرفی کنند.
منصوریان زیر تیغ
علیرضا منصوریان در یک‌قدمی اخراج از ذوب‌آهن قرار دارد. از زمانی که سعید آذری از مدیرعاملی این باشگاه کنار رفت،‌ تیم مدیریتی جدید ارتباط خیلی خوبی با این مربی نداشت. همین اتفاق باعث شد شایعات زیادی درباره احتمال برکناری منصوریان در رسانه‌ها منتشر شود که هربار این اخبار تکذیب می‌شد. آخرین‌بار در رسانه‌ها خبر رسید که منصوریان به مدیران باشگاه قول داده است از چهار بازی باقیمانده تا نیم‌فصل، ‌حداقل ١٠ امتیاز بگیرد که این قول عملی نشد. از آنجایی که او از اولتیماتوم باشگاه استفاده درستی نکرد،‌ همه منتظر تصمیم هیأت‌مدیره باشگاه در رابطه با تغییر در کادر فنی هستند. منصوریان با ذوب‌آهن ١۵ امتیاز از ١۵ بازی کسب کرده است.
حیرت‌انگیز مثل پارس‌جنوبی
نام پارس‌جنوبی جم را هم باید در فهرست تیم‌هایی که در کادرفنی خود شاهد تغییرات بودند، اضافه کنیم. فراز کمالوند که در ماه‌های اخیر با مشکلات و بحران‌هایی حیرت‌انگیز به علت مشکلات مدیریتی و مالی باشگاه روبه‌رو بود،‌ سرانجام بعد از تساوی مقابل نفت مسجدسلیمان از سمت خود استعفا داد و جم را ترک کرد. در شرایط کنونی هم باشگاه مدیرعامل ندارد و از طرفی دیگر وزارت نفت هم اعلام کرده این تیم را نمی‌خواهد. پس اوضاع این تیم هم به بدترین شکل ممکن بحرانی است و معلوم نیست چه کسی می‌‌خواهد برای پارس سرمربی در آستانه بازی فردا با پرسپولیس انتخاب کند.
سایر تیم‌های بلاتکلیف
ماشین‌سازی تبریز تیم دوم محمدرضا زنوزی در لیگ برتر با هدایت رسول خطیبی نتایج نسبتا خوبی در لیگ امسال گرفته اما این مربی از شرایط کاری خود در باشگاه راضی نیست و با وجود قرارداشتن در رتبه نهم ممکن است از باشگاه جدا شود. پیکان، نساجی و سایپا به ترتیب تیم‌های یازدهم، دوازدهم و چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ برتر هستند که خوب نتیجه نگرفته‌اند. به این ترتیب در هر سه تیم احتمال تغییرات در کادرفنی وجود دارد. رضا مهاجری که با بیماری هم دست‌وپنجه نرم می‌کند، به علت مشکلات مالی و پشتیبانی از تیمش در چند نوبت استعفا داده و با پادرمیانی سر کار خود بازگشته است. تیم‌های خودروساز هم بدترین عملکرد ممکن را داشته‌اند و در رسانه‌ها عنوان شده که مدیران دو باشگاه پیکان و سایپا بعد از شروع تعطیلات نیم‌فصل‌، قرار است تصمیم نهایی را درباره حسین فرکی و ابراهیم صادقی بگیرند، پس احتمال خانه‌نشین‌شدن آنها هم وجود دارد.
دو تیم مربی‌شان را تغییر دادند
گل‌گهر سیرجان و شاهین‌ بوشهر تیم‌های پانزدهم و شانزدهم جدول با ٧ و ۶ امتیاز اصلی‌ترین نامزدهای سقوط به دسته یک در پایان فصل هستند. گل‌گهر فصل را با وینگو بگوویچ شروع کرد و بعد از چند هفته نتیجه‌نگرفتن مجید جلالی جایگزین او شد. شاهین‌ بوشهر هم با عبدالله ویسی به لیگ برتر صعود کرد،‌ نتایج بسیار بدی گرفت و درنهایت با رفتن این مربی میشو کریستوویچ هدایت شاهین را برعهده گرفت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل«بی صاحب مانده»

سایت بدون – این اصطلاح نوعی نفرین است که به معنی آرزوی مرگ برای صاحب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *