بهترین روش‌های درمانی برای رفع خشکی لب/ ۵ راه چاره برای لب‌های ترک‌خورده

سایت بدون -یکی از مشکلات شایع پوستی به‌خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان، خشک و پوسته شدن یا حتی ترک خوردن پوست لب است. بسیاری از افراد درگیر با این مشکل نمی‌دانند آیا ضرورتی برای مراجعه به پزشک به‌منظور درمان خشکی لب وجود دارد یا نه، یا اینکه چطور می‌توان از پس این دردسر ناخوشایند برآمد.
متخصصان توصیه می‌کنند اگر خشکی لب بیش از ۲ ماه طول کشید و درمان‌های رایج خانگی یا استفاده از محصولات بدون نسخه برای بهبود این خشکی موثر نبود، باید برای پیدا کردن دلیل خشکی پوست لب و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. از طرف دیگر، اگر خشکی پوست لب با ترک خوردن مداوم، تبخال زدن یا عفونت کردن ترک‌های پوستی همراه باشد، مراجعه به پزشک، مخصوصا در مورد کودکان زیر ۵ سال، اجباری است. این درحالی است که خشکی و پوسته‌ریزی‌های معمول پوست لب را می‌توان با کمک راهکارهایی ساده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، درمان کرد.
لب‌های خود را با آب دهان خیس نکنید
یکی از رایج‌ترین خطاهایی که منجر به تشدید خشکی پوست لب می‌شود، زبان زدن مداوم به لب‌ها برای خیس کردن آنها با کمک آب دهان است. بهتر است بدانید بزاق دهان بلافاصله روی لب‌ها خشک می‌شود و خشکی لب را تشدید می‌کند. علاوه بر این، ممکن است شما با زبان زدن مداوم به لب‌های خشک و ترک‌خورده خودتان باعث انتقال آلودگی‌های احتمالی دهان به سطح این ترک‌ها شوید و احتمال ایجاد عفونت را در لب‌ها بالا ببرید.
چاره چیست؟
برای اینکه خشکی لب‌ها در طول روز باعث آزارتان نشود و مدام شما را به زبان زدن به لب مجبور نکند، بهتر است یک چرب‌کننده گیاهی مانند انواع روغن‌های گیاهی را روی لب‌هایتان بزنید تا رطوبت و چربی سطح لب‌ها حفظ شود.
آب کافی بنوشید
یکی از عوامل تاثیرگذار بر خشکی داخلی و خارجی بدن، کم‌آب شدن بدن است. پوست لب‌ها به‌عنوان یکی از نازک‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های پوست صورت شدید و سریع نسبت به کم‌آب شدن بدن واکنش نشان می‌دهد و خشک می‌شود. هرچه آب بدن کمتر باشد، میزان خشکی و پوسته‌ریزی پوست لب نیز بیشتر افزایش خواهد یافت.
چاره چیست؟
حداقل روزی ۶ تا ۸ لیوان آب ولرم تا خنک بنوشید و فضای منزل را با کمک دستگاه‌های بخور یا سماور و کتری درحال جوش در فصل پاییز مرطوب نگه دارید.
قبل از آرایش لب، پوست آن را چرب کنید
یکی دیگر از دلایل خشک شدن و پوسته‌ریزی بیش از حد پوست لب در روزهای سرد و خشک پاییزی، استفاده از انواع محصولات آرایشی لب است. خیلی از افراد گمان می‌کنند باید برای پیشگیری از خشک شدن لب‌ها، پوست آن را بعد از پاک کردن آرایش چرب کنند. این درحالی است که استفاده از محصولات آرایشی به‌خودی‌خود می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی و تشدید خشکی لب‌ها شود.
چاره چیست؟
قبل از اینکه از انواع رژ و خط لب مات یا چرب برای آرایش لب استفاده کنید، حتما پوست لب را با کمک مقداری روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام چرب کنید. اجازه بدهید این چربی طبیعی حدود ۱۵ دقیقه روی لب باقی بماند و سپس محصول آرایشی مورد نظر خود را استفاده کنید.
پوسته‌های روی لب را جدا نکنید
اگر لب‌های خود یا فرزندتان دچار خشکی و پوسته‌ریزی شده، به‌هیچ‌عنوان این پوسته‌ها را با دست یا دندان جدا کنید. این کار باعث ایجاد التهاب، زخم، سوزش یا حتی افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌هایی در ناحیه لب خواهد شد.
چاره چیست؟
اگر لب‌هایتان پوسته‌ریزی دارند، حدود ۱ ساعت قبل از استحمام مقداری وازلین یا روغن نارگیل روی آنها بزنید. سپس زمانی که در حمام بخارگرفته هستید، کمی از دانه‌های شکر خشک را روی لب‌ها ماساژ دهید تا پوسته‌های اضافی به‌آرامی و بدون ایجاد زخم و التهاب روی لب‌ها از بین بروند. این کار نوعی لایه‌برداری ملایم و بدون خطر برای لب‌ها محسوب می‌شود. سعی کنید پس از استحمام نیز چرب کردن پوست لب‌ها را از یاد نبرید.
حواستان به تعادل ویتامین‌ها در بدن باشد
شاید برایتان جالب باشد که بدانید کمبود ویتامینB2 یا همان ریبوفلاوین می‌تواند باعث افزایش خشکی، ترک خوردن و سوزش لب‌ها شود. از این‌رو، توصیه می‌شود در صورت خشک بودن بیش از حد لب‌ها، مصرف منظم تخم‌مرغ و گوشت قرمز بدون چربی را فراموش نکنید. از طرف دیگر، افزایش دریافت ویتامینA در بدن می‌تواند عوارضی مانند پوسته‌ریزی یا خشکی لب‌ را به‌دنبال داشته باشد.
چاره چیست؟
اگر درحال مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین A هستید و از خشکی بیش از اندازه پوست لب رنج می‌برید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا تجویز مناسب‌تری برایتان در نظر بگیرد.
منبع: Health Line
5 درمان‌ خانگی برای رفع خشکی لب‌ها
۱٫ ترکیب روغن درخت چای و روغن‌های گیاهی: روغن درخت چای، یکی از روغن‌های در دسترس است که شما می‌توانید ۱ یا ۲ قطره از آن را با حدود ۴ تا ۵ قطره از روغن نارگیل یا روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کنید و این ترکیب را شب‌ها قبل از خواب با کمک انگشت سبابه یا گوش‌پاک‌کن روی لب‌ها بزنید. این کار شدیدا باعث نرمی و لطافت پوست لب و همچنین بازسازی قسمت‌های خشک و پوسته‌پوسته‌شده لب‌ها در صبح روز بعد خواهد شد.
۲٫ ترکیب عسل و وازلین: ترکیب عسل و وازلین، ماسکی بسیار عالی برای لب‌ها درست می‌کند و باعث رفع خشکی و ترک‌خوردگی پوست لب می‌شود. برای این کار باید ابتدا یک لایه عسل روی لب‌ها بزنید، سپس یک لایه وازلین روی عسل قرار دهید و بگذارید این ماسک حدود ۱۵ دقیقه روی لب‌ها باقی بماند. درنهایت، این ترکیب را با پنبه از روی لب‌ها پاک کنید. اگر بتوانید روزی یک مرتبه این کار را انجام دهید، در پایان هفته نتیجه بسیار مطلوبی خواهید گرفت.
۳٫ ترکیب گلاب و شیر: برای آماده کردن ماسک گلاب و شیر، شما باید ۵ تا ۶ قطره گلاب را در حدود یک‌چهارم فنجان شیر خنک حل کنید و این ترکیب را به‌مدت ۲۰ دقیقه روی لب‌ها قرار دهید. هر ۲ تا ۳ دقیقه یکبار مقداری از ماسک مایع را دوباره روی لب‌ها قرار دهید و پس از ۲۰ دقیقه این ترکیب را با آب کاملا خنک از روی لب‌ها بشویید.
۴٫ ژل آلوئه‌ورا: یکی از ساده‌ترین کارها برای درمان خشکی یا ترک پوست لب برای آنهایی که به ژل آلوئه‌ورا حساسیت ندارند، این است که روزانه به‌مدت ۲۰ دقیقه ژل طبیعی میان برگ‌های آلوئه‌ورا را روی لب‌ها قرار دهند. این کار به درمان خشکی و ترک‌های پوستی سطح لب کمک بزرگی می‌رساند.
۵٫ ترکیب شکر، عسل و روغن زیتون: اگر لب‌های شما مدام دچار پوسته‌ریزی می‌شود، ۱ قاشق چای‌خوری شکر را با ۳ قطره روغن زیتون و نصف قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب را روی لب‌ها قرار دهید و بعد از ۱۰ دقیقه به حمام بروید. وقتی که حمام کمی بخار گرفت، ماسک شیرین را روی لب‌ها ماساژ دهید تا پوسته‌های ریز سطح لب از بین بروند و روغن زیتون نرمی و لطافت دوباره را به لب‌ها بازگرداند. بهتر است این کار را ۲ بار در هفته تکرار کنید.
ترجمه: ندا احمدلو

مطلب پیشنهادی

خواص دارویی زردچوبه را بشناسیم/زرد پرخاصیت

سایت بدون – زردچوبه درکنار نمک یکی از اصلی‌ترین ادویه‌هایی است که همه ما درپخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *