ترجمه «همشهری کِین» به چاپ ششم رسید

چاپ ششم کتاب «همشهری کِین» تألیف اورسون وِلز با ترجمه پرویز تأییدی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

سایت بدون- فیلم «همشهری کِین» جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود که فیلم‌نامه آن در کتاب «همشهری کین» به نگارش درآمده است. اورسون ولز بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان مشهور سینما و تئاتر و نویسنده و کارگردان این فیلم در سال ۱۹۴۰، هنگامی که فقط ۲۴ سال داشت فیلمبرداری این فیلم را آغاز کرد، و این اولین تجربه سینمایی او بود. او پیش از آن به خاطر کارهای رادیویی و نمایشنامه‌های صحنه‌اش مشهور شده بود.

تمهیدات انجام شده در کار فیلمبرداری و نورپردازی همشهری کین و تداخل زمان‌ها و پیچیدگی روند داستان به شکل فیلم تا آن زمان در هالیوود معمول نبود، لذا این فیلم از نظر تجاری موفقیت به دست نیاورد و تماشاگر سطحی آمریکایی نتوانست آن را هضم کند، اما منتقدان آن را فوق‌العاده ارزیابی کردند و هنوز هم در زمره چند فیلم اول تاریخ سینما به حساب می‌آورند.

در این فیلم می‌بینیم که مادیات چگونه ارزش‌های انسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، و سایه وحشتناک غول تنهایی که نتیجه فاصله گرفتن از عواطف انسانی است چگونه خودپسندترین افراد را به زانو در می‌آورد.

در سال‌های اخیر، چاپ و انتشار فیلم‌نامه‌هایی چند از آثار فیلم‌سازان برجسته عالم سینما، و اقبال علاقمندان نسبت به آن، فیلم‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی را در کشور ما به منزله یکی از اساسی‌ترین مراحل فیلم‌سازی مطرح کرده است. انتشار فیلم‌نامه «همشهری کین» که در زمان خود با ساختار نمایشی بدیع و بی‌مانندش، تحولی عظیم در امر فیلم‌سازی به‌وجود آورد، بی‌تردید برای کسانی که مایل‌اند با تجزیه و تحلیل دقیق عناصر تشکیل‌دهنده فیلم‌نامه‌های با ارزش و متفاوت جهان بر وسعت دید سینمایی و مهارت تکنیکی خود در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی بیفزایند، در اختیار داشتن ترجمه فارسی این فیلم‌نامه فرصتی گران‌بها است.

چاپ ششم این کتاب در ۱۳۶ صفحۀ مصور رقعی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۵۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *