تظاهرات بی‌سابقه ایتالیایی‌ها علیه بازگشت فاشیسم/موسولینی از قبر بیرون آمده است!

سایت بدون – ده‌ها هزار نفر در رم، پایتخت ایتالیا علیه تحرکات اخیر نئوفاشیست‌ها در این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات تنها یک هفته پس از ورود هواداران راست افراطی به مقر مهمترین اتحادیه کارگری ایتالیا در حاشیه تجمع علیه لزوم ارائه گواهی بهداشتی برای حضور در محل کار برگزار شد. بسیاری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه شعار «بازگشت فاشیسم، هرگز!» سر می‌دادند. شرکت‌کنندگان در تجمع هفته گذشته، طرح دولت ایتالیا برای ارائه گواهی بهداشتی در محل کار در راستای مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را محکوم کرده بودند. این طرح از روز جمعه در ایتالیا به اجرا درآمد. به گزارش یورونیوز، بنا به این طرح کارگران و کارمندان برای محل در حضور کار باید گواهی بهداشتی داشته باشند. این گواهی بهداشتی در سه حالت معتبر خواهد بود: واکسیناسیون در برابر بیماری کووید-۱۹، ارائه نتیجه تست منفی ابتلا به کرونا با محدودیت ۴۸ ساعته و ارائه مدرکی دال بر بهبود یافتن از بیماری کووید-۱۹. شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه در رم شعار «بله واکس [واکسیناسیون]» سر می‌دادند. شعاری که به طور مستقیم واکنشی به شعار شرکت‌کنندگان در تجمع هفته گذشته علیه ارائه گواهی بهداشتی در محل کار بود. مخالفان فاشیسم، حمله هفته گذشته به مقر مهمترین اتحادیه کارگری ایتالیا را با حمله اعضای حزب فاشیست به مقر اتحادیه‌های کارگری در سال ۱۹۲۱ یعنی یک قرن پیش مقایسه کرده‌اند. بنیتو موسولینی، رهبر حزب فاشیست ایتالیا یک سال پس از آن حمله، قدرت را در این کشور به دست گرفت.
 نئو فاشیسم چیست؟
بیگانه هراسی، نفرت از مهاجرین، نژادپرستی، تحقیر دموکراسی و…. از جمله اصول و مبانی فکری مشترک جریان راست افراطی در اروپا محسوب‌ می‌شوند. بر همین اساس، آنها ساختار اروپای واحد را به علت آن‌که بستر مناسبی را برای رشد جوامع چندفرهنگی فراهم می‌کند به چالش کشیده و در مقابل، نسخه ملی‌گرایی و بازگشت به دوران قبل از تشکیل اتحادیه اروپا را برای شهروندان خود ترویج می‌کنند. برخی تحلیلگران، جریان راست افراطی را مترادف با همان نئوفاشیسم می‌دانند. نئوفاشیسم نوعی ایدئولوژی است که پس ازپایان جنگ جهانی دوم شکل گرفته و در آن عناصر قابل توجهی از تفکر فاشیستی به چشم می خورد. نئو فاشیسم شامل مولفه‌ها و انگاره‌هایی مانند عوام‌گرایی( پوپولیسم)، ملی‌گرایی، رویکرد ضد مهاجرتی، ضدیت با آنارشیسم، ضدیت با کمونیسم و مارکسیسم، ضدیت با لیبرال دموکراسی و…. می‌شود. همان گونه که مشاهده می‌شود، مخرج مشترک فکری جریان راست افراطی و جریان نئوفاشیسم با یکدیگر یکسان است. ‌احزاب راست افراطی در اروپا به حمایت از شکل اصلاح شده‌ای از فاشیسم( نئوفاشیسم) مشهور هستند. این گروه‌ها، در عالم سیاست، مطابق با قانون اساسی مشارکت داده می‌شوند! این خود پارادوکس و تناقضی است که حتی بسیاری از تحلیلگران مسائل اروپا قادر به درک آن نیستند. به عنوان مثال، هم اکنون بیش از یکصد نماینده پارلمان اروپا ( که به جریان راست افراطی تعلق دارند)، در حالی قوانین مربوط به اتحادیه اروپا را مصوب می‌کنند که اساسا با موجودیت اروپای واحد و متعاقبا منطقه یورو مخالف هستند!
 نقطه آشکارساز بازگشت فاشیسم به ایتالیا
ژانویه ۲۰۲۱، نوه بنیتو موسولینی، رهبر فاشیست ایتالیا، برای دومین بار در انتخابات شورای شهر رم با رایی قاطع پیروز شد و در سمت خود باقی ماند.راشل موسولینی که می‌گوید پیروزی او حاصل کوشش و تلاش سخت او بوده و ربطی به سابقه خانوادگی‌اش ندارد از حزب دست راست افراطی «برادران ایتالیا» در این انتخابات شرکت کرد. خانم موسولینی در این انتخابات توانست با قاطعیت در جایگاه نخست قرار گیرد و بیش از تمام نامزدهای دیگر رای بیاورد.بسیاری از تحلیلگران اقبال بی‌سابقه رای دهندگان به نوه موسولینی را نقطه آشکارساز یا هشدار دهنده بازگشت فاشیسم به ایتالیا می دانند.
موسولینی در گفت‌وگو با روزنامه لاریپوبلیکای ایتالیا در خصوص نتایج انتخابات گفت: «در گذشته من تنها به دلیل نام خانوادگی‌ام مصاحبه می‌کردم. اما در دوره قبل خبرنگاران درباره ابتکاراتی که در شورای شهر انجام داده بودم، از من می‌پرسیدند.»
خانم موسولینی دختر موسیقیدان جاز، رومانو موسولینی، پسر دیکتاتور فاشیست ایتالیا در سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۳ است. راشل در ادامه گفت‌وگوی خود با این روزنامه ایتالیایی می‌گوید: «من از کودکی، زندگی با نام خانوادگی خود را آموختم. در مدرسه اطرافیان و همکلاسی‌های من، به نام فامیلی من توجه می‌کردند. اما به مرور راشل ظاهر شد و توانست بر نام خانوادگی موسولینی غلبه کند.»
راشل ۳۷ ساله که هم‌نام مادر‌بزرگش و همسر بنیتو موسولینی است، می‌گوید مخالف تجلیل از فاشیسم است اما اظهار نظر بیشتری در این خصوص نکرد و گفت «اگر بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم باید تا فردا صبح وقت بگذاریم.»
این سیاستمدار ایتالیایی، از اصلی‌ترین مخالفان حضور مهاجرین در این کشور است. فراتر از آن، او بر خلاف ادعای خود در میان اکثر شهروندان ایتالیایی به عنوان نماد فاشیسم شناخته می‌شود.
 رشد فاشیسم در بستر عوام‌گرایی
در این میان، نکته دیگری وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. نام جریا‌‌ن‌های راست افراطی اروپا به صورت خواسته یا ناخواسته با پوپولیسم گره خورده است. حتی بسیاری از تحلیلگران مسائل اجتماعی و سیاسی اروپا پوپولیسم را به مثابه روحی می‌دانند که در کالبد جریان راست افراطی دمیده شده است. با این حال، انتقادات جدی و محکمی در نقد تفسیر پوپولیستی از جریان راست افراطی اروپا وجود دارد. میشل لوی، جامعه‌شناس و فیلسوف فرانسوی- برزیلی در این خصوص معتقد است که استفاده از واژه پوپولیسم در توصیف جریان راست افراطی اروپا با واقعیات موجود در قبال این جریان مطابقت نداشته و صرفا منجر به بروز خطای ادراکی و محاسباتی در قبال جریان راست افراطی خواهد شد. بر اساس ادعای میشل لوی، پوپولیسم به عنوان موضعی سیاسی که جانبدار مردم علیه نخبگان باشد، تقریبا در قبال همه احزاب و گروه‌های سیاسی صدق می‌کند. با این حال، احزاب وابسته به جریان راست افراطی سعی دارند در عین پوپولیست قلمداد کردن خود ( یا تلاش برای ترویج این موضوع در جامعه)، از گره زدن الفاظی مانند نژادپرست، فاشیست و حتی راست افراطی نسبت به خود اجتناب کنند. به عبارت بهتر، جریان راست افراطی سعی دارد ظاهر پوپولیستی خود را بر دیگر تعاریف و قرائت‌های سیاسی و اجتماعی نسبت به خود غالب نماید.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *