تمجید روزنامه ایتالیایی از جهانبخش؛ درخشش پسر متواضع در لیگ جزیره بمبی که دیر منفجر شد

سایت بدون -روزنامه گازتا دلواسپورت ایتالیا در مقاله‌ای به قلم فرانچسکو پیترلا به بررسی اوضاع علیرضا جهانبخش، وینگر ایرانی برایتون پرداخته و به بهانه نخستین گل لیگ برتری‌اش و همچنین دیدار دیروز برایتون برابر چلسی، شرایط او در لیگ این کشور و اتفاقاتی که برای این لژیونر ایرانی در جزیره افتاده را مورد تحلیل قرار داده است. در این مطلب که با تیتر«رستگاری جهانبخش پس از ۵۰۴ روز» منتشر شده، آمده است: «سال گذشته او به‌عنوان بدترین خرید فصل لیگ برتر معرفی شد. حالا او بالاخره در یک بازی تیمش سرنوشت‌ساز بوده و پس از گلزنی اشک ریخت. این داستان بمبی است که دیر منفجر شد. البته او در لیگ هلند نیز به تدریج پیشرفت کرد. اگر قصه زندگی او یک کتاب بود باید در صفحه آخرش آن را به سه نفر اهدا می‌کرد: «مادرش، خودش و مربی سابقش کریس هاتن.»
اولین تقدیم به مادرش است؛ طاهره(طاره) مادر جهانبخش در سال ۲۰۱۳ تلاش کرد او را متقاعد کند که راهی هلند نشود. به پسرش گفت: «برو پرسپولیس، در ایران بمان و نزدیک خانواده باش تا خیال من هم راحت باشد» اما جهانبخش نایمخن را انتخاب کرد و به سوی اردویژه رفت. انتخابی که سرنوشت او را برای همیشه تغییر داد. خودش می‌گوید: «می‌خواستم شهرهای جدید را ببینم و با فرهنگ‌های جدید آشنا شوم.» این وینگر و مهاجم که در سال ۱۹۹۳ متولد شده دو فصل خوب را در این تیم گذراند و به آلکمار پیوست. در سال ۲۰۱۷ او ۱۲ پاس‌گل داد و فصل بعد از آن هم با ۲۱ گل عنوان بهترین گلزن لیگ هلند را تصاحب کرد. همین آمار باعث شد تا با انتقالی ۱۷ میلیون یورویی به برایتون برود و گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه تا آن زمان شود. او که نخستین بازیکن ایرانی برایتون بود در فصل نخست سال کابوس‌واری را سپری کرد.»
این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «دومین تقدیم باید به خودش باشد. او این نکته را که اگر به چیزی ایمان داشته باشید به آن می‌رسید را باور داشت و بالاتر از آن به خوبی می‌دانست که چگونه باید منتظر فرصت باشد و صبر کند. او برابر بورنموث موفق به گلزنی شد و دستانش را روی صورتش گرفت و اشک ریخت. شاید در آن لحظه دوست داشت فریاد بزند این نخستین گل او در لیگ برتر بیش از ۵۰۰ روز است و حالا می‌تواند برچسب بدترین خرید لیگ جزیره را کنار بزند. او دوست داشت این کار را بکند اما نمی‌توانست و به‌جای آن شروع به گریه کرد. تجربه یک فصل بسیار بد با صفر گل و صفر پاس‌گل در ۲۴ بازی لیگ و جام حذفی که در این فصل هم ادامه داشت و او تنها در دو بازی تیمش به میدان رفت و البته در دومی موفق به گلزنی شد.»

 عضو نسل طلایی کی‌روش

نویسنده در ادامه این مطلب با اشاره به زادگاه او در ایران نوشته است: «او در منطقه‌ای کوهستانی رشد کرده و عاشق شیک‌پوشی و بازی است. علیرضا با این آرزو به اروپا آمد که مکان‌های جدید را کشف کند و البته به دنیا نشان دهد که ایران مکان‌های دیدنی و جذاب زیادی دارد: «تصورات مردم درباره کشور من خیلی کلیشه‌ای است. گاهی اوقات واقعا نمی‌دانم باید چه جوابی به آنها بدهم.» او یکی از پسران نسل طلایی کارلوس کی‌روش است، مربی پرتغالی که فوتبال ایران را به جایگاهی خوب رساند. او زمانی گفته بود: «بازیکنان مثل گیاهان هستند و نیاز به جای مناسب برای رشد دارند.» اتفاقی که در هلند برای جهانبخش رخ داد.سومین تقدیم به کریس هاتن؛ سرمربی سابق برایتون تعلق دارد. او سال پیش گفته بود که بهترین جهانبخش را از فصل بعد خواهید دید و حالا به نظر می‌رسد این اتفاق رخ داده است. حالا برای یک روز هم که شده او از سایه خارج شده و در حال بازگشت به او است. البته این روزها گراهام پاتر روی نیمکت برایتون می‌نشیند، اما جهانبخش هنوز هم به یاد مربی سابقش است. سال گذشته وقتی کفش طلای لیگ هلند را به دست آورد مادر، پدر، خواهرزاده و کریس را به این مراسم برد: «او اصلا زبان هلندی را متوجه نمی‌شد اما از غذا و ساعاتی که سپری کردیم لذت برد. کریس این کار را به این دلیل انجام داد که می‌خواست کنار من باشد.» پسر متواضعی که ناگهان سروکله‌اش پیدا شد و روزی که برای نخستین بار به تیم ملی کشورش دعوت شد، گفته بود شگفت‌زده شده است و حالا برای نخستین بار در لیگ برتر هم موفق شد بدرخشد.

منبع:گازتا دلا اسپرت

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *