تیم ملی ایران مقابل زوج نونز- سوارز محک می خورد؟/ مستر کی روش با اروگوئه ورود می کند


سایت بدون – بازی عصر جمعه با اروگوئه در شهر سن‌پولتن اتریش سخت‌ترین شروع ممکن برای کارلوس کی‌روش بازگشته است، ولی شاید این همان چیزی باشد که تیم ملی در آخرین اردو پیش از جام جهانی به آن نیاز دارد. اروگوئه با ستارگان پرشمارش همان محکی است که کمک می‌کند مربی پرتغالی توانایی‌ها و البته ضعف‌های تیمش را بهتر بشناسد. او در حاشیه اردوی اتریش گفت: «این اولین قدم ما برای آماده‌سازی جام جهانی است. ما داخل و بیرون زمین با تمام وجود تلاش می‌کنیم تا برای این مسابقات آماده شویم. ما مسئولیم که شرایط تیم را ارتقا بدهیم، پیشرفت کنیم و همیشه رو به جلو برویم.»
تیم ملی پیش از سفر به اتریش اردوی کوتاهی در تهران با بازیکنان شاغل در لیگ برتر داشت، ولی فهرست کی‌روش بیشتر براساس بازیکنانی است که از قبل می‌شناخته و ترجیح داده دوباره به آنها اعتماد کند. از جمع ۲۷ بازیکنی که مسافر اتریش شدند، ۱۶ نفر در فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۱۸ حاضر بودند و انتظار می‌رود که ترکیب تیم هم شباهت زیادی به آن روزها داشته باشد. مشکل کی‌روش در این اردو غیبت سه بازیکن کلیدی تیم ملی بوده که به‌دلیل صادر نشدن ویزای اتریش نتوانستند در تمرینات حاضر باشند. ویزای احمد نوراللهی سرانجام دیروز صادر شد تا او بتواند شب گذشته خودش را به اردو برساند، ولی هنوز مشخص نیست رامین رضاییان و امید نورافکن چه زمانی به وین برسند. اسکوچیچ شروع فوق‌العاده‌ای روی نیمکت تیم ملی داشت، ولی نتایج در اواخر دوران حضور مربی کروات خوب پیش نرفت. تیم ملی دو بازی از سه بازی اخیرش را مقابل کره جنوبی و الجزایر باخته و این برای کی‌روش یک هشدار جدی محسوب می‌شود. دریافت دو گل در هرکدام از این دو بازی به معنی مشکلات ساختار دفاعی تیم ملی است و این احتمالاً مهم‌ترین دلیلی بود که فدراسیون فوتبال سراغ کارلوس کی‌روش رفت. امید ابراهیمی یکی از بازیکنانی است که می‌تواند در ساختار تیم کی‌روش نقش پررنگی داشته باشد. هافبک الوکره در اکثر اردوهای دوره اسکوچیچ غایب بود و در بازی با الجزایر بعد از ۱۵ ماه دوباره بازی با پیراهن تیم ملی را تجربه کرد، ولی حالا در ۳۵ سالگی باید به مربی پرتغالی ثابت کند که هنوز می‌تواند سپر دفاعی محکمی جلوی خط دفاع باشد. رامین رضاییان دیگر بازیکنی است که انتظار می‌رفت با بازگشت کی‌روش به تیم ملی دعوت شود، هرچند به خاطر از دست دادن روزهای اول اردو ممکن است مقابل اروگوئه فرصت بازی پیدا نکند. مربی پرتغالی برای کناره‌های دفاع بازیکنان فیزیکی را ترجیح می‌دهد و رضاییان خواسته‌های او را می‌شناسد. البته صادق محرمی که برای اولین بار در دوره کی‌روش به تیم ملی دعوت شد و در دوره اسکوچیچ فیکس بود، در دینامو زاگرب شرایط خوبی دارد و می‌تواند گزینه‌ای جدی برای حضور در ترکیب اصلی باشد.
دست کی‌روش در خط حمله نسبت به سایر خطوط بازتر است. او پیش‌تر برای خط حمله سه نفره‌اش از طارمی در گوش چپ و آزمون در نوک حمله استفاده می‌کرد، ولی ممکن است این بار فرمول متفاوتی را به کار بگیرد. قلی‌زاده که جام جهانی روسیه را به‌دلیل مصدومیت از دست داد هم در کنار جهانبخش و قدوس می‌توانند مهره‌های کلیدی در فاز حمله باشند.

خط میانی و حمله ترسناک اروگوئه
دیه‌گو آلونسو، سرمربی اروگوئه که این تیم را کمتر از یک سال قبل تحویل گرفته در دو بازی مقابل ایران و کانادا به‌دنبال رسیدن به هماهنگی بیشتر است. این مربی ۴۷ ساله در خط دفاع دیه‌گو گودین، خوسه ماریا خیمنز و سباستین کواتس را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و در این منطقه به بازیکنان تازه‌وارد اطمینان خواهد کرد. رونالدو آرائوخو مدافع بارسلونا و مارتین کاسرس مدافع «ال. ای. گالکسی» تنها مدافعان باتجربه حاضر در اردو هستند و این بازی فرصتی برای لئاندرو کابررا، آگوستین روخل و سباستین کاسرس است تا برای اولین بار پیراهن اروگوئه را به تن کنند.
در خط میانی اروگوئه مهره‌های آماده‌ای مثل لوکاس توریرا هافبک سابق آرسنال و فعلی گالاتاسرای، فدریکو والورده هافبک آماده رئال مادرید، رودریگو بنتانکور بازیکن تاتنهام و ماتیاس وسینو هافبک لاتزیو را در اختیار دارد. کنترل مهاجمان آماده اروگوئه حتی در غیاب ادینسون کاوانی چالش سختی برای مدافعان میانی تیم ملی خواهد بود؛ همان منطقه‌ای که کی‌روش به‌دنبال شناختن بهترین ترکیب است. داروین نونز گران‌ترین خرید تاریخ لیورپول، لوئیز سوارز مهاجم سابق بارسا و دیه‌گو روسی مهاجم فنرباغچه بازیکنان فرصت‌طلبی هستند که مدافعان تیم ملی در برابر آنها اجازه اشتباه ندارند.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هر بز را با پای خودش آویزان می کنند»

سایت بدون – ضرب المثل که ریشه ای عربی دارد این ضرب المثل زمانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *