حمید فرخ نژاد با خودش چه کرد که دیگر فیلم‌هایش نمی فروشد؟

سایت بدون -هنوز دو سال هم از تیترهای مشتاقانه ای که رسانه ها در تمجید از فروش قابل توجه فیلم های حمید فرخ نژاد می زدند، نگذشته است که ظاهراً «در» برای این بازیگر دست کم فعلاً بر همان «پاشنه» نمی چرخد.

فیلم های اخیر فرخ نژاد مدام شکست های تجاری سختی را متحمل می شوند و او دیگر ستاره محبوب سینماروها نیست. شاید سازندگان «تگزاس۲»(مسعود اطیابی) و «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» (پیمان قاسم‌خانی) هم همین تشخیص را داشتند که ترجیح دادند برای نسخه دوم فیلمشان قید او را بزنند. هرچند اگر پرکاری فرخ نژاد و تراکم برنامه هایش هم در عدم همکاری او با دو فیلم مذکور موثر بوده باشد، با توجه به گیشه نازل فیلم های اخیر او باید گفت سازندگان «تگزاس۲» و «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» حسابی شانس آورده اند!

فرخ نژاد سال ۹۶ عنوان پرفروش ترین بازیگر مرد سال را کسب کرد. او در آن سال با تکیه بر «گشت۲»(سعید سهیلی) و «خوب، بد، جلف»(پیمان قاسم خانی) که در مجموع حدود ۳۷ میلیارد تومان فروختند، با خرسندی بر اریکه گیشه تکیه زد و حتی بالاتر از جواد عزتی ایستاد. بگذریم از اینکه در فروش خیره کننده این دو فیلم موارد دیگری هم دخیل بودند، اما به هر حال فرخ نژاد بهره بیشتری از این اتفاق برد.

او پارسال هم با «لاتاری» (محمدحسین مهدویان)- فارغ از میزان اثرگذاری اش در فروش فیلم- و «تگزاس» (مسعود اطیابی)  بیش از ۲۹ میلیارد تومان در گیشه آورده داشت یا بهتر بگوییم بلیت فروشی گرم به پای او نوشته شد تا همچنان نامش جزو پرفروش ها درج شود. اگر فروش اندک «خانم یایا»(عبدالرضا کاهانی) و «میلیونر میامی» (مصطفی احمدی) را با مجموع چهار میلیارد و ۱۰۰ هزار تومان هم به گیشه سال گذشته او اضافه کنیم، این رقم حتی به بیش از ۳۳ میلیارد نیز می رسد. مشکل فرخ نژاد اما از همین دو فیلم شروع شد. دو فیلمی که در جریان اکران با انواع ترفندها تلاش هایی صورت گرفت تا جایی برایشان در موج فروش شگرف کمدی ها دست و پا شود، اما بشدت زمین خوردند. این دو فیلم که نیمه دوم پارسال اکران شدند، گویی گیشه فرخ نژاد را طلسم کردند. ضمن اینکه کاهش نسبی اقبال مردم به کمدی به دلیل کاهش کیفیت تولیدات زیر مجموعه این ژانر و همچنین برخی رفتارها و گفته های این بازیگر در فضای مجازی هم در این قضیه بی تأثیر نبود.

اوج هنر فرخ نژاد در گیشه امسال، «سامورایی در برلین» (مهدی نادری) بود که تنها شش میلیارد فروخته که شاید به زحمت خرج تولیدش را بازگردانده باشد. بدتر از آن «دختر شیطان» (قربان محمدپور) ناکام بزرگ گیشه امسال است که در آخرین نفسهایش روی پرده، هنوز حتی به مرز یک میلیارد نیز نرسیده.

فرخ نژاد البته پیش از قرار گرفتن نامش در میان بفروش ترین بازیگران، کم طعم شکست را نچشیده و از آنسو با گیشه داغ هم بیگانه نبوده. «گشت ارشاد» (سعید سهیلی) در سال ۱۳۹۰ با فروش یک و نیم میلیاردی و «چهارشنبه‌سوری» (اصغر فرهادی) در سال ۸۴ با فروش نیم میلیاردی جزو فیلم های پرفروش او بوده اند.

او اما این سالها به دلیل تن دادن به حضور در کمدی های سطحی و کم ارزش حتی جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر باهوش و حرفه ای در خطر می بیند و بی شک باید فکری عاجل به حال ویژگی های زائل و از دست رفته اش کند.

این بازیگر به تازگی نقشی جدی در فیلم افشین صادقی با عنوان «زنبور کارگر» را بازی کرد که می تواند مجالی برای تکرار توفیق او باشد. همچنین پیش بینی می شود پاییز امسال «سمفونی نهم»(محمدرضا هنرمند) را روی پرده داشته باشد که البته با توجه به نوع بازخوردهای اکران جشنواره ای اش در فجر پارسال، بعید است تغییری ملموس در گیشه و جایگاه او ایجاد کند.

در این شرایط چندان عجیب نخواهد بود اگر کمدی سازان نام فرخ نژاد را از لیست بازیگران مطلوبشان خط بزنند تا شاید از این رهگذر، او دوباره فرصتی برای احیا بیابد.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *