درباره زلاتان جدید فوتبال جهان/آریون ابراهیموویچ نابغه شگفت‌انگیز بایرن‌مونیخ



سایت بدون – بایرن‌مونیخ در جذب نوجوانان بااستعدادی که آماده حضور در تیم اول باشگاه هستند، در سال‌های اخیر در دنیا پیشگام بوده. امثال جمال موسیالا، ماتیس تل و پل وانر در سه فصل گذشته رکوردهای جوان‌ترین بازیکنان و گلزنان تاریخ پرافتخار باشگاه را شکسته‌اند و آنها آخرین جوانانی نیستند که در سال‌های پیش رو در ترکیب تیم باواریایی حاضر می‌شوند. یکی از این بازیکنان، آریون ابراهیموویچ است که سال‌ها است فوتبال خود را در آلمان پیشرفت می‌دهد و حالا از او به‌عنوان نابغه بعدی این کشور نام می‌برند. اما او کیست و چه چیزی این بازیکن ۱۶ ساله را خاص کرده است؟
 
از کجا شروع شد؟
قبل از پرداختن به دوران فوتبالی او باید یک چیز را مشخص کنیم. او هیچ ارتباطی به زلاتان ابراهیموویچ ندارد. آریون در نورنبرگ از والدینی اهل کوزوو متولد شده و در آکادمی‌های گرویترفورت و نورنبرگ مدتی را سپری کرده قبل از اینکه در سال ۲۰۱۸ در ۱۲ سالگی به بایرن‌مونیخ برود. او آشکارا از بازیکنان هم سن خود یک سطح بالاتر بود و فرصت یافت برابر بازیکنان دو یا سه سال بزرگتر از خودش بازی کند و برای همین آگوست سال ۲۰۲۱ در ۱۵ سالگی در تیم زیر ۱۹ سال نخستین بازی خود را انجام داد و در ۲۵ بازی برای این تیم ۷ گل زد و ۱۴ پاس گل داد.
 
اتفاق بزرگ
ابراهیموویچ در میان کسانی که کار گروه‌های سنی بایرن را دنبال می‌کنند، معروف بود اما در ژانویه ۲۰۲۲ مورد توجه بیشتری قرار گرفت وقتی به همراه دیگر بازیکن ۱۶ ساله تیم، پل وانر از اردوی تیم ملی در اسپانیا به تیم اول بایرن‌مونیخ فراخوانده شد. تیم یولیان ناگلسمان بعد از تعطیلات زمستانی با کمبود بازیکن به‌دلیل ابتلا به کووید ۱۹ مواجه شده بود و ابراهیموویچ که در تمرین پیش‌فصل در کنار تیم اول چشم ناگلسمان را گرفته بود، مقابل بوروسیا مونشن گلادباخ روی نیمکت نشست. برخلاف وانر که جوان‌ترین بازیکن تاریخ بایرن‌مونیخ شد، به آریون بازی نرسید اما نشستنش روی نیمکت مشخص کرد در آلیانتس آره‌نا جایگاه مهمی دارد.
 
اوضاع چطور است؟
ابراهیموویچ به‌دنبال فرصتی دوباره است تا جایی در برنامه‌های ناگلسمان پیدا کند اما فعلاً توانایی‌هایش را ثابت می‌کند. در ۱۰ بازی این فصل برای تیم زیر ۱۹ سال بایرن ۹ گل زده و ۴ پاس گل داده و گلزن اول لیگ منطقه‌ای به حساب می‌آید با وجود آنکه سومین بازیکن جوان تیم است. او همچنین برای تیم ذخیره‌های بایرن بازی کرده که در دسته چهارم فوتبال آلمان است. او برای تیم زیر ۱۸ سال آلمان نیز بازی کرده و در نخستین بازی‌اش مقابل جمهوری چک گل زده است.
 
نقاط قوت و ضعف
ابراهیموویچ هافبک هجومی است اما معروف است که بسته به شرایط می‌تواند در کناره‌ها بازی کند و حرکات مورب به سوی محوطه جریمه رقبا انجام دهد. نقطه قوت اصلی او در کنترل توپ است ضمن اینکه توانایی دریبل‌زنی‌اش چشمگیر است. آمار گلزنی بالای او هم نشان از توان شوتزنی‌اش دارد که حضورش در محوطه جریمه کابوسی برای مدافعان حریف درست می‌کند. هولگر سایتز مدیر آکادمی بایرن می‌گوید: «او فوتبالیست بااستعدادی است که توانایی فنی بالا و قدرت بازیخوانی فوق‌العاده‌ای دارد. سرعت فکر و عملش خیلی زیاد است و در شوتزنی تبحر دارد.»
به جز پیشرفت فیزیکی که اکثر فوتبالیست‌های جوان در ورود به بازی بزرگسالان به آن نیاز دارند، ابراهیموویچ یک شماره ۱۰ کامل از نظر هجومی است اما بازی دفاعی‌اش می‌تواند بهتر شود.
 
لئون گورتزکای بعدی؟
ابراهیموویچ را خیلی وقت‌ها با گورتزکا و گاهی با توماس مولر مقایسه می‌کنند اما بیشتر شباهت‌ها براساس پست بازی است تا سبک کلی بازی. او با ۱۷۶ سانتیمتر قد خیلی کوتاه‌تر از بازیکنان ترکیب اصلی بایرن است و از این جثه کوچک استفاده خوبی می‌کند، شاید بیشتر شبیه فیل فودن یا جوانی‌های وین رونی که از بدن خود برای مانوردادن مقابل حریفان بهره می‌بردند. مقایسه با زلاتان هم طبیعی است هرچند نوع بازی‌شان کاملاً متفاوت است البته آریون اسطوره سوئدی را از الگوهای خود می‌داند.
 
چه در راه است؟
حدوداً یک ماه و نیم دیگر ۱۷ ساله می‌شود اما ابراهیموویچ مصر است هر چه زودتر فوتبال بزرگسالان خود را شروع کند. پیداکردن جایی در تیم ناگلسمان سخت است و برای همین بایرن در سال‌های اخیر استراتژی خود را تا حدی تغییر داده و بازیکنان جوان خود را به تیم‌های دیگر قرض می‌دهد تا به جای بازی در دسته چهارم، در بوندس‌لیگای یک رشد کنند.
در روزهای اخیر گزارش شده ابراهیموویچ مایل است به طور دائم از بایرن جدا شود اگر شانسی برای بازی در ترکیب تیم نداشته باشد و ردبول سالزبورگ میل دارد او را جذب کند اما بایرن اکراه دارد از اینکه یکی از جواهرات آکادمی‌اش را از دست بدهد.

ZOOM

ابراهیموویچ به‌دنبال فرصتی دوباره است تا جایی در برنامه‌های ناگلسمان پیدا کند اما فعلاً توانایی‌هایش را ثابت می‌کند. در ۱۰ بازی این فصل برای تیم زیر ۱۹ سال بایرن ۹ گل زده و ۴ پاس گل داده و گلزن اول لیگ منطقه‌ای به حساب می‌آید با وجود آنکه سومین بازیکن جوان تیم است.

منبع: سایت گل

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *