درخواست ورزشکاران از مردم و مسئولان/ کمک‌های تان به سیل‌زدگان را قطع نکنید

حامد جیرودی
خبرنگار
سیل، موضوعی است که این روزها همه مسائل را در میهن مان تحت‌الشعاع خود قرار داده و بسیاری از مردم به نوعی درگیر حاشیه‌ها و مسائل پیرامون این اتفاق تلخ و طبیعی شده‌اند. در این میان، بسیاری از ورزشکاران همگام با مردم در حال یاری آسیب دیدگان سیل در شهرها و استان‌های مختلف، بخصوص شهر آق قلا در استان گلستان و شهرهای استان لرستان هستند و با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی، سعی در کاهش آلام هموطنان دارند. در این راستا، خبرنگار«ایران» با علیرضا حیدری، ابراهیم میرزاپور و الناز کمپانی که در مناطق سیل‌زده حضور دارند صحبت کرده و آنها از مشاهدات خود در این زمینه گفته‌اند.
حیدری: با هلی‌کوپتر در حال امدادرسانی به مردم هستیم
علیرضا حیدری قهرمان سابق کشتی آزاد جهان از چند روز پیش به همراه غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد به لرستان رفته تا به آسیب دیدگان کمک کند. وی در این خصوص گفت: «متأسفانه شرایط خیلی بد است و با بسته شدن راه‌های این منطقه، مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. البته یک هلی کوپتر در اختیار ما گذاشته اند تا کمک‌ها را به مردم برسانیم ولی واقعیت این است که وسعت مناطق آسیب دیده زیاد است و این کمک رسانی را سخت تر می‌کند. با این حال، ما سعی می‌کنیم اقلام غذایی و بهداشتی را به آنها برسانیم و از سویی کمک‌ها ادامه دار باشد تا بتوانیم به روستاها و جاهایی که بیشتر نیاز دارند، کمک کنیم.» حیدری که ریاست فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی را برعهده دارد، صحبت‌های خود را این طور ادامه داد: «مردم خانه‌ها و زمین‌های خود را بر اثر سیل از دست داده‌اند و خیلی وحشت زده هستند. لباس ندارند و جایی برای اسکان ندارند ولی همه دارند کمک می‌کنند. به نظرم باید توجه داشت که این مشکلات فقط برای یک روز و دو روز نیست و برای همین، کمک‌ها باید ادامه دار باشد.» حیدری درباره کمک‌هایی که صورت می‌گیرد، چنین توضیح داد:« دولت در حال حاضر در حال کمک است ولی همچنان به کمک‌های مردمی نیاز است. در شرایط فعلی حتی یک بسته قرص سرماخوردگی هم مهم است. با این حال، اگر کسانی که می‌خواهند کمک کنند به صورت نقدی این کار را انجام دهند و پول را به حساب هلال احمر یا کسانی که به آنها اعتماد دارند بریزند، بهتر است. چون اگر خودشان بیایند یا بخواهند غذا بیاورند، خطرناک است. بنابراین یا پول بدهند و یا لباس و پوشاک بفرستند.» این ستاره سابق کشتی ایران به حضور گسترده ورزشکاران در مناطق سیل‌زده هم اشاره کرد: «ورزشکاران تکلیف‌شان را انجام می‌دهند و در کنار مردم هستند. حرف دیگری نمی‌ماند. ورزشکاران دو بُعد دارند؛ یک بعدشان ورزش است و بعد دیگرشان خدمت به مردم و باید در مشکلات اجتماعی حضور داشته باشند.»
میرزاپور: بیشتر فامیل‌ها و دوستانم در معمولان گیر افتاده‌اند
ابراهیم میرزاپور، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال، لرستانی است و می‌گوید که بسیاری از اقوام و دوستان او در مناطق سیل‌زده دچار مشکلات اساسی شده اند. او به «ایران» گفت: «متأسفانه بعد از سیلابی که در استان مازندران و گلستان و سپس شیراز آمد و تعدادی از هموطنان‌مان را از دست دادیم، سیل وحشتناکی در استان لرستان آمد و خرابی‌های زیادی را به بار آورده است. من خودم بچه معمولان هستم و بیشتر فامیل‌ها مثل عمه‌ها، عموها و پسرعموهایم آنجا زندگی می‌کنند و این سیل شرایط بسیار بدی را برای شان به وجود آورده است. من تا همین امروز (دیروز) که با شما صحبت می‌کنم نتوانستم در کنار عزیزانم باشم چون راه ارتباطی به معمولان قطع است و شرایط اینکه من یا بقیه بخواهیم کنارشان باشیم و بتوانیم به آنها خدمت کنیم، وجود ندارد. جاده ای که چه از سمت خرم آباد و چه از سمت پلدختر به معمولان می‌رسد، از بین رفته است. در پلدختر هم شرایط بدی حاکم است. آب فروکش کرده ولی گل ولای باقی است و امکاناتی هم وجود ندارد. بعد از این هم شرایط زندگی برای شان سخت تر می‌شود.»
او با اشاره به کمک‌هایی که علیرضا بیرانوند دروازه بان لرستانی پرسپولیس جمع‌آوری کرده، گفت: «خوشبختانه علیرضا توانست کمک‌های خوبی را جمع‌آوری کند و من هم در حد توان خودم در حال جمع‌آوری کمک‌ها هستم تا با باز شدن راه به معمولان بروم و در کنار همشهری‌ها و هم استانی‌های خودم باشم. همه بخصوص مسئولان باید تلاش کنند تا مردم آسیب دیده به شرایط اولیه زندگی شان بازگردند.»
میرزاپور که مربی دروازه بان‌های فولاد است، درباره شرایط اهواز گفت:« اهواز فعلا شرایط خوب است و تمهیدات اندیشیده شده تا اگر سیل آمد، خسارتی به کسی وارد نشود و به خصوص مردمی که در شهرهای سوسنگرد و روستاهای کنار دز و کارون هستند، آسیب نبینند و بتوان حداقل جان آنها را نجات داد.» دروازه بان سابق تیم ملی از کمک بازیکنان فولاد به سیل‌زدگان خبر داد:« پس از بردی که برابر ماشین سازی به دست آوردیم، آقای قطبی پیشنهاد داد که پاداش این برد را به سیل‌زدگان اختصاص دهیم و قرار شد از طریق خود باشگاه، این کمک‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد.»
کمپانی: جایی که در آق‌قلا تمرین می‌کردم، زیر آب است
الناز کمپانی ملی‌پوش دوومیدانی بانوان، یکی از ورزشکارانی است که از همان روزهای اول به راه افتادن سیلاب در «آق قلا» حضور داشت و به همراه ورزشکاران قایقرانی به مردم آسیب دیده استان گلستان کمک رساند. وی در این باره توضیح داد:« روز دوم عید بود که به آق قلا رفتم. متأسفانه خانه‌ها تا حدود دو متر زیر آب بود و با قایق می‌شد تخته گاز در شهر تردد داشت. البته خیلی از مردم از خانه‌های خود خارج شده بودند و به گرگان رفته بودند و یا در جاهای دیگر اسکان یافته بودند ولی خیلی‌ها هم به خاطر بیم از دزدی و اتفاقات دیگر، در خانه‌های خود مانده بودند.»
او درخصوص کمک‌هایی که انجام داده، چنین گفت: «یکسری مبالغ جمع‌آوری کردیم و وسایل مورد نیاز مردم را خریدیم و به آنها رساندیم. من یک هفته در آق‌قلا بودم ولی ستادی که من در آن فعالیت می‌کردم، هنوز آنجاست و فکر می‌کنم تا چند روز دیگر هم در این شهر بمانند.» کمپانی که رکورددار دوی ۱۰۰ متر با مانع بانوان کشور است، از ورزشکارانی که در کنار او فعالیت می‌کردند هم نام برد: «عادل مجللی ملی‌پوش قایقرانی به همراه خواهرش مهسا که مربی قایقرانی است، سردار آزمون و تعدادی دیگر آنجا بودند و به همراه هم تلاش کردیم تا به اندازه توان مان به مردم کمک کنیم.» این بانوی ورزشکار اهل شیراز است ولی آق قلا جایی است که او سال‌ها در آن تمرین می‌کرده.
کمپانی در این باره گفت: «حدود ۸ سال در این منطقه حضور داشتم و برای اردو از شیراز به آق قلا می‌آمدم و به نوعی برایم حس خانه و زندگی دومم را دارد. متأسفانه همه جاهایی که من تمرین می‌کردم، زیر آب رفته و خیلی حس بدی است. مردم از پنجره نگاه می‌کردند و ما که با قایق بودیم، کمک‌ها را از طریق سبد و با طناب به آنها می‌رساندیم. مربی من ترکمن است و همین امروز (دیروز) که با ایشان صحبت می‌کردم، می‌گفت که دوباره باران زده و آب در حال بالا آمدن است.» کمپانی در پایان گفت: «مردم این منطقه به کمک زیادی نیاز دارند و امیدوارم دولت هر چه سریع تر به بازسازی خانه‌های مردم که از بین رفته، کمک و شرایط را برای بازگشت به زندگی عادی فراهم کند.»

ارسال دیدگاه

مطلب پیشنهادی

هوادار سپاهان ۱۰ سال محروم شد

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را درباره هوادار خاطی دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *