راجرفدرر انتقام شکست ویمبلدون را از جوکوویچ گرفت /شیــــــر پیـــــر

 راجر فدرر به همه نشان داد انتقام غذایی است که باید سرد سرو شود. ۴ ماه پس از آنکه دو بار در استفاده از فرصت کسب امتیاز قهرمانی در فینال ویمبلدون مقابل نواک جوکوویچ ناکام ماند، ستاره ۳۸ ساله سوئیس به همان جایی که آن باخت تلخ را تجربه کرده بود برگشت تا مقابل همان حریف صربی که آن باخت تلخ ۵ ستی را به او تحمیل کرده بود بازی کند. نتیجه؟ در سناریویی متفاوت با فینال ویمبلدون، فدرر خیلی آسان‌تر، در دو ست متوالی با نتایج ۶ بر ۴ و ۶  بر ۳ جوکوویچ را شکست داد و به نیمه نهایی رقابت‌های فینال ATP راه پیدا کرد.
اما مهم‌ترین اتفاقی که با این پیروزی فدرر مقابل جوکوویچ رخ داد و شاید لذت انتقام‌گیری از این مرد صرب را برای او دوچندان کرد، این بود که جوکوویچ شانس بازگشت به صدر جدول رده‌بندی برترین تنیسورهای جهان در پایان سال ۲۰۱۹ را از دست داد. اگر جوکوویچ قهرمان این رقابت‌ها می‌شد می‌توانست برای ششمین بار، سال را به عنوان مرد شماره یک تنیس جهان به پایان برساند و از این حیث رکورد‌دار شود. این افتخار اما نصیب او نمی‌شود و در عوض این رافائل نادال خواهد بود که سال را در صدر رده‌بندی ATP به پایان می‌رساند تا مانند فدرر و جوکوویچ پنج سال موفق به کسب این افتخار شده باشد.
نادال ۳۳ ساله مسن‌ترین بازیکنی است که سال را در صدر جدول رده‌بندی ATP به پایان می‌رساند اما بابت این موفقیت باید از مسن‌ترین فرد در میان سه تنیسور برتر رده‌بندی تشکر کند. این پیروزی اما برای خود فدرر هم ارزش زیادی داشت. او بعد از برگرداندن یک توپ به جلوی پای جوکوویچ که امتیاز پیروزی‌اش را رقم زد، به هوا پرید و فریادی از خوشحالی سر داد. اگر این پیروزی نتوانسته باشد تمام احساس بدی که از فدرر از باخت چهار ماه پیش‌اش به جوکوویچ در فینال ویمبلدون داشت را از بین ببرد، قطعاً سبب خواهد شد که او از این به بعد با سری بالاتر قدم بردارد.
فدرر بعد از بازی گفت: «بازی جو فوق‌العاده‌ای داشت، یک حریف فوق‌العاده هم مقابلم بود… این پیروزی قطعاً به طرز باورنکردنی برایم خاص بود. امشب از آن شب‌هایی بود که من از همان ابتدای بازی از همه چیز لذت بردم. من باورنکردنی بازی کردم و می‌دانستم که باید اینگونه بازی کنم چون این همان کاری است که نواک انجام می‌دهد و من هم توانستم این کار را انجام دهم. پس مطمئناً همه چیز استثنایی بود. امشب یکی از آن شب‌هایی بود که من برنامه بازی مشخصی داشتم. من به چیزی که انتظار داشتم رسیدم اما در پایان بازی یک احساس فوق‌العاده داشتم و واکنشم هم این را نشان می‌داد.»
قابلیت فراموش کردن شکست‌ها همیشه خصلت خاص قهرمانان بزرگ بوده است هرچند باور اینکه آنها به کلی همه چیز را از یاد برده باشند، خیلی سخت است. فدرر بعد از بازی گفت به آن شدتی که خیلی از مردم تصور می‌کنند، باختش به جوکوویچ در فینال ویمبلدون روی او تأثیر منفی نگذاشته است. او ادامه داد: «راستش من نمی‌دانستم که در چند سال اخیر جوکوویچ را شکست نداده‌ام چون چنین احساسی نداشتم. در پاریس و ویمبلدون رقابت ما خیلی نزدیک بود. فهمیدم که از زمان عمل جراحی زانویم (سال ۲۰۱۶) او را شکست نداده‌ام. در واقع امروز فهمیدم. من واقعاً از سطح بازی امروزم کاملاً راضی‌ام و خب شکست دادن نواک همیشه برایم خیلی خاص بوده است و این بار به خاطر اتفاقی که افتاد (فینال ویمبلدون) خاص‌تر بود اما من احساس نمی‌کردم که در این بازی مجبور بودم از شر شبح آن باخت یا هر چیز دیگری مثل آن راحت شوم. من احساس می‌کنم که بعد از آن باخت خیلی سریع خودم را جمع و جور کردم. من این فصل خیلی خوب بازی کرده‌ام و فکر می‌کنم که پیروزی امروزم هم حرفم را ثابت می‌کند.»
فدرر برای شانزدهمین بار در هفدهمین حضورش در رقابت‌های فینال تور ATP به مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها می‌رسد که این یک آمار فوق‌العاده دیگر به دریای بیکران افتخارات او اضافه کرد. او امروز باید بازی‌اش را انجام دهد و حالا دو برد دیگر نیاز دارد تا هفتمین قهرمانی‌اش را در این تورنمنت کسب کند و به رکورددار قهرمانی در آن تبدیل شود. او از سال ۲۰۱۱ قهرمان این رقابت‌ها نشده است اما حالا این شانس را دارد تا علاوه بر کسب این مقام نشان دهد که در سن ۳۸ سالگی هنوز هم توان ارائه برندی از تنیس را دارد

که کمتر کسی می‌تواند نظیرش را به نمایش بگذارد.
جوکوویچ با اینکه از نمایش خودش رضایت نداشت و عصبانی بود، باز هم وقت داشت که بگوید هنوز هم از تماشای کارهایی که فدرر انجام می‌دهد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. او گفت: «دیدن کارهایی که راجر انجام می‌دهد به من انگیزه می‌دهد. منظورم این است که او به من نشان می‌دهد در این سن و سال هم می‌شود به هدف‌تان برسید. من برای او و کارهایی که در زمین مسابقه انجام می‌دهد نهایت احترام را قائلم. افتخاراتی که او در طول سال‌های اخیر کسب کرده است و کارهایی که هنوز هم دارد انجام می‌دهد، استثنایی است. او حتی برای خود من که یکی از رقبایش هستم هم یک الگو است. فدرر یکی از سرسخت‌ترین رقبایی است که در تمام دوران بازیگری‌ام داشته‌ام. وقتی به حرفه‌اش نگاه می‌کنم و کارهایی که هنوز دارد انجام می‌دهد، انگیزه پیدا می‌کنم.»
در ویمبلدون زمانی که فدرر در ست پایانی با نتیجه ۸ بر ۷ جلو بود و می‌‌توانست با یک سرویس قهرمانی‌اش را مسجل کند، او با اختلافی ناچیز توپ را بیرون زد که همان منجر به بازگشت جوکوویچ به بازی و در نهایت باخت ستاره سوئیسی شد. پنجشنبه شب در ورزشگاه O2 لندن مقابل جمعیتی که ۹۰ درصدشان حامی او بودند، فدرر به زیبایی سرویس‌‌هایش را زد و تنها سه بار پیش آمد که در گیم سرویس‌‌هایش امتیاز از دست بدهد و در دومین ست هم دو بار در گیم سرویس‌های جوکوویچ بریک کرد و مقاومت حریف صربش را در هم شکست. ناراحتی جوکوویچ بابت مصدومیت جزئی آرنج دست راستش اگرچه او را آزار می‌داد اما او گفت این درد در حدی نبود که بخواهد با آن شکستش مقابل فدرر را توجیه کند.
او ادامه داد: «راستش را بخواهید من در این بازی کارم را آنطور که باید درست انجام ندادم. فدرر اما همه بخش‌های بازی‌اش را درست انجام داد. من بیش از اندازه خنثی بازی کردم. نتوانستم به خوبی سرویس‌هایش را پاسخ بدهم. فقط می‌توانم بگویم که من یک بازی بد ارائه کردم. من از شیوه‌ای که فصل را دارم به پایان می‌رسانم راضی نیستم. با این حال فکر می‌کنم با بردن دو قهرمانی در گرنداسلم‌ها و ۵ جام باز هم فصل چندان بدی نداشته‌ام.»

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *