ریشه و داستان ضرب المثل« باقیات و صالحات»

سایت بدون – در زبان فارسی ضرب المثل های زیادی داریم که ریشه قرآنی دارند و برخاسته از یک آیه قرآن کریم هستند ، همین اصطلاح باقیات صالحات هم از این ضرب المثل هاست .خداوند در دو آیه بصراحت این اصطلاح را به کار برده و فرموده است: المال و البنون زینهًْ الحیاهًْ الدنیا و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا؛ مال و پسران زیور زندگی دنیاند و نیکیهای ماندگار (باقیات الصالحات) از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید نیز بهتر بوده و امید به ثمر دهی و نجات بخشی آنها بیشتر است. (کهف، آیه ۴۶)

و نیز در جایی دیگر می‌فرماید: و یزید الله الذین اهتدوا هدی و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر مردا؛ و خداوند کسانی را که هدایت یافته‌اند بر هدایتشان می‌افزاید و نیکیهای ماندگار، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش‌فرجام‌تر است. (مریم، آیه ۷۶)

باقیات الصالحات، اعمالی است که ثوابش برای انسان باقی می‌ماند.همچنین نزد خداوند دارای اهمیت و ارزش زیادی است و راهی برای رسیدن به بهترین پاداش هستند.

در تعریف قرآن، همه اعمال صالح انسان، باقیات‌ صالحات هستند اما این اصطلاح در عرف عامه مسلمانان در معنایی محدودتر، یعنی آثار نیک عام المنفعه که پس از مرگ نیز آثارش باقی است (مانند ساختن مسجد، مدرسه و…) به‌کار می‌رود. این اصطلاح به نوشته‌های برخی فقها و اخلاق‌پژوهان نیز راه یافته است. در این نگاه، هر فکر، ایده، گفتار و کردار صالح و شایسته‌ای را که طبعاً باقی می‌ماند و اثرات و برکاتش در اختیار افراد و جوامع قرار می‌گیرد، مشمول باقیات صالحات است. بر این اساس، باقیات صالحات، اعمال نیکی است که پس از مرگ صاحبش نیز آثار و برکات دارد و ثوابش به او می‌رسد.

ضرب المثل های بیشتر را می توانید در لینک زیر پیدا کنید

مجموعه ای بی نظیر از ضرب المثل‌های فارسی همراه با داستان و کاربرد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *