زمستان پرماجرا در انتظار پدیده ۲۰ ساله تیم ملی/اللهیـــارِ ۱۱۰ میلیاردی


اللهیار صیادمنش که با انتقال قرضی از فنرباغچه به زوریا لوهانسک اوکراین پیوسته بود، همچنان در این تیم می‌درخشد و گلزنی می‌کند. او با ۶ گل و ۲ پاس گل در ۱۲ بازی به تأثیرگذارترین بازیکن تیمش تبدیل شده است. اگر زوریا لوهانسک ۵/۳میلیون یورو به فنرباغچه ترکیه پرداخت کند طبق مفاد قرارداد قبلی می‌تواند صیادمنش ۲۰ ساله را به صورت قطعی از تیم ترکیه‌ای بخرد. در حالی که فنرباغچه از مشکل گلزنی در سوپرلیگ ترکیه رنج می‌برد، هواداران این تیم از انتقال ارزان‌قیمت اللهیار صیادمنش به شدت خشمگین هستند.

سایت بدون – وقتی تنها ۱۵ سال داشت، در جام جهانی نوجوانان به میزبانی گوای هند درخشید و نشان داد آینده‌ای روشن در انتظار اوست. اللهیار صیادمنش در آن مسابقات میان بهترین گلزنان قرار گرفت و برای خود نامی دست و پا کرد. بعدها و با حضور در ایران، پدیده آملی تیم ملی نوجوانان راهی سایپا و سپس استقلال شد و حتی برای این تیم در لیگ برتر و مقابل نفت مسجدسلیمان گل زد. صیادمنش در دوران مربیگری وینفرید شفر به یکی از بازیکنان ثابت استقلال بدل شد و در ۱۷ سالگی ثابت کرد که می‌تواند پله‌های ترقی را با سرعت بیشتری طی کند. صیادمنش در ۱۷ سالگی میان ۶۰ فوتبالیست آینده‌دار جهان از نگاه روزنامه گاردین انگلیس قرار گرفت تا اتفاقی بزرگ برای این مهاجم رقم بخورد.
درخشش در استقلال باعث شد تا چشمان تیزبین مدیران فنرباغچه، اللهیار و توانایی‌های او را ببینند. بنابراین پدیده آن روزهای استقلال با قراردادی ۷۵۰ هزار دلاری راهی ترکیه شد، در آزمایش پزشکی فنرباغچه شرکت کرد و به عضویت این باشگاه مطرح و پرافتخار در آمد. اللهیار البته با اینکه در دیدارهای تدارکاتی برابر بایرن مونیخ بازی کرد و البته دروازه هرتابرلین را فرو ریخت اما در فنرباغچه فرصت چندانی برای شرکت در مسابقات رسمی به دست نیاورد. او در انتقالی قرضی به استانبول‌اسپور رفت و سپس راهی لیگ اوکراین شد تا در ترکیب باشگاهی به نام زوریا قرار بگیرد.
صیادمنش در زوریا یک بار دیگر توانست به دوران اوج خود برگردد. او فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را در شرایطی سپری کرد که زوریا در لیگ اروپا هم حاضر بود. پدیده فوتبال ایران در لیگ اوکراین، ۱۹ بار در ترکیب زوریا قرار گرفت، ۱۰۲۱ دقیقه در زمین حضور داشت و ۵ گل به ثمر رساند. یعنی به طور میانگین، هر ۲۰۴ دقیقه یک گل که آمار مناسبی برای اللهیار ۱۹ ساله در نخستین فصل حضورش در لیگ اوکراین بود. اوج درخشش صیادمنش اما در لیگ اروپا و برابر لسترسیتی رقم خورد. او توانست به زیبایی دروازه قهرمان سابق لیگ برتر انگلیس را باز کند و زوریا را به پیروزی ارزشمند یک بر صفر برساند.
برای فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ نیز اللهیار طبق تعهدی که به زوریا داشت، در اوکراین ماند تا همچنان با پیراهن این تیم بازی کند. او تا اینجای فصل ۱۳ بازی برای زوریا در لیگ اوکراین انجام داده، ۸۷۸ دقیقه در زمین بوده و ۶ گل زده و بارها با پاس گل‌های خود هم‌تیمی‌هایش را در موقعیت گلزنی قرار داده. صیادمنش به طور میانگین، هر ۱۴۸ دقیقه یک گل زده که این نشان از پیشرفت او نسبت به سال قبل است. همچنین این مهاجم آینده‌دار در لیگ کنفرانس اروپا در ۲ بازی ۲ بار دروازه زسکاصوفیه را باز کرده و در این بخش هم درخشیده است.
صیادمنش با ۶ گلی که زده، به صورت مشترک با ۷ بازیکن دیگر که یکی از آنها شهاب زاهدی است، در رده چهارم جدول بهترین گلزنان لیگ اوکراین ایستاده. تسیگانکف از دیناموکیف با ۹ گل زده در صدر قرار دارد و البته با توجه به پایان حضور قرضی اللهیار در زوریا، او نمی‌تواند در ادامه فصل با سایر گلزنان رقابت کند. مگر اینکه زوریا بتواند مبلغ درخواستی فنرباغچه (۵/۳ میلیون یورو ) را بپردازد. فنرباغچه با اللهیار قرارداد دارد و این مهاجم باید به ترکیه برگردد تا تکلیف آینده‌اش مشخص شود. از چند تیم بلژیکی و ایتالیایی به‌عنوان باشگاه‌های خواهان صیادمنش نام برده می‌شود که باید دید در نهایت چه آینده‌ای برای ستاره جوان تیم ملی رقم خواهد خورد؟
اللهیار دو سال قبل و در دوره مربیگری مارک ویلموتس به تیم ملی ایران نیز دعوت شد و در نخستین حضور دروازه سوریه را در ورزشگاه آزادی باز کرد. او حالا هم یکی از بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی است و البته با تمرینات سخت و طاقت‌فرسا و البته بعد از درخشش با پیراهن زوریا، رفته رفته به ترکیب هم اضافه شده و هر وقت به میدان رفته عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشته است. بنابراین می‌توانیم اللهیار را در دایره بازیکنان مستعد و آینده‌دار تیم ملی قرار بدهیم. یک آملی حالا ۲۰ ساله که این روزها امیدوار است بهترین تصمیم را برای انتخاب باشگاه آینده‌اش بگیرد.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *