سپاهان با خریدهای جدیدش مدعی اصلی قهرمانی است/تیم «فانتزی» مورایس

سایت بدون – سپاهان در مهم ترین بازی هفته اول لیگ تراکتور را آسان‌تر از تصور و بدون دردسر زیادی شکست داد. پیش‌بینی می‌شد که تیم خمس حریف سرسختی برای سپاهان باشد، ولی تیم اصفهانی در همان نیمه اول کار را تمام کرد و حتی می‌توانست بازی را با گل‌های بیشتری به پایان برساند. نمی‌توان از ناهماهنگی تراکتور که تغییرات زیادی داشته گذشت، ولی سپاهان در همان هفته اول نشان داد که با حفظ بازیکنان کلیدی و خریدهای مؤثری که داشته، مدعی اصلی قهرمانی است.
سپاهان فصل گذشته هم می‌توانست قهرمان لیگ برتر شود و چوب بی‌تجربگی بازیکنانش در بازی خانگی مقابل ملوان را خورد. آنها با این تساوی که بیش از همه نتیجه اضطراب و تزلزل ذهنی بازیکنان بود قهرمانی را به پرسپولیس تقدیم کردند که با بازیکنان باتجربه‌اش در هفته‌های پایانی هیچ لغزشی نداشت و سه امتیازها را یکی بعد از دیگری جمع کرد.
همکاری سپاهان و مورایس بعد از این نایب‌قهرمانی به پایان نرسید و مربی پرتغالی تأکید داشت که برای تکمیل مأموریتش که قهرمانی لیگ برتر است در ایران می‌ماند. باشگاه هم برای اینکه سناریوی فصل قبل تکرار نشود در پنجره تابستانی سنگ تمام گذاشته و تعدادی از بهترین‌های لیگ را به تیم اضافه کرده است. خرید‌های مورایس شبیه کسی است که بخواهد برای تیم فانتزی‌اش یارگیری کند. تیم فانتزی یک بازی در شبکه‌های اجتماعی است که با بازیکنان تیم‌های مختلف تیم منتخبی می‌سازید و هر تیم بر اساس کارایی بازیکنانش و فاکتورهایی مثل گل و پاس گل امتیاز می‌گیرد. معمولاً در فوتبال جمع کردن بهترین‌ها به معنی ساختن قوی‌ترین تیم نیست و فرمول تیم فانتزی همیشه در زمین جواب نمی‌دهد، ولی نمایش سپاهان در هفته اول نشان داد که مورایس به خوبی توانسته بازیکنان قدیم و جدیدش را هماهنگ کند.
در ترکیب سپاهان فقط دو نفر از خریدهای جدید حاضر بودند. رضا اسدی و رضا شکاری که به فاز تهاجمی اضافه شده بودند، گل زدند و جزو بهترین‌های سپاهان بودند تا مشخص شود در ترکیب مورایس جا افتاده‌اند. اسدی فصل گذشته در تراکتور یازده گل زد و دو پاس گل داد و یکی از مؤثرترین بازیکنان لیگ بود. نتیجه این درخشش دعوت به تیم ملی، تجربه اولین بازی ملی و انتقال به سپاهان بود.
شکاری هم فصل گذشته با ۷ گل و ۶ پاس گل مؤثرترین بازیکن گل‌گهر بود و مورایس با این خرید خواسته که از اثرگذاری این هافبک خلاق در ترکیب تیمش استفاده کند. مربی پرتغالی نمی‌توانست شروع بهتری برای دو بازیکن جدیدش تصور کند، چرا که اسدی یک گل زد و شکاری یک گل زد و یک گل ساخت.
مورایس که فصل گذشته روی سیستم ۳- ۳- ۴ اصرار می‌کرد، مدل بازی تیمش را بر اساس بازیکنانی که در اختیار دارد به ۱- ۱- ۴- ۴ تغییر داده تا بتواند بهترین بازی را از آنها بگیرد. مغانلو، آقای گل فصل گذشته تک مهاجم تیم است، اسدی کمی عقب‌تر از او بازی می‌کند و احمدزاده و شکاری در دو سمت خط حمله هستند. هر سه بازیکنی که عقب‌تر از مغانلو بازی می‌کنند اجازه دارند که در زمان حملات خودشان را به نزدیکی دروازه حریف برسانند و همین کنترل این لوزی را برای مدافعان حریف سخت می‌کند.
این مربی کاوه رضایی و عیسی آل‌کثیر را هم در اختیار دارد که اولی در نیمه دوم برای دقایقی به زمین رفت و با تجربه بالایش یک ذخیره طلایی محسوب می‌شود و می‌تواند گره بازی را باز کند.
تغییر دیگر سپاهان برای فصل جدید اصرار روی توپ‌های بلندی است که از قلب دفاع به خط حمله فرستاده می‌شود. دانشگر در این بازی نشان داد که روی این پاس‌ها تبحر دارد و با همین توپ‌های پشت دفاع سازنده گل اول و سوم بود. البته این فرمول ممکن است در برابر تیم‌هایی که عقب بازی می‌کنند جواب ندهد، ولی در برابر تراکتور که خط دفاعش را بالا آورده بود کاملاً گره‌گشا شد.
مورایس تمام ابزارش را برای بازی اول لیگ رو نکرده و قطعاً در بازی‌های بعدی برنامه‌های دیگری هم از این تیم خواهیم دید. دست او برای تغییرات سیستم و مدل بازی باز است و ترکیب تیمش را با توجه به روش بازی حریفان تغییر خواهد داد. تنها خبر بد برای این مربی پرتغالی مصدومیت امید نورافکن و محمد کریمی، دو هافبک ملی‌پوش سپاهان است که می‌تواند برنامه‌های این تیم را به هم بریزد و شاید آنها را مجبور کند که دوباره وارد بازار نقل و انتقالات بشوند.

آرمن ساروخانیان/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *