غذای سالم /لازانیای رولی ؛ یک غذای سرشار از فیبر و کلسیم

سایت بدون – بعضی غذاها را باکمی تغییر در فرمول و مواد پخت می توان تبدیل به یک غذای خوشمزه اما بسیار ساده کرد ، یکی از این غذاها ، لازانیای رولی است ، یک لازانیای خوشمزه که سرشار از فیبر و کلسیم است ، طرز پخت این غذای سالم را ببینید

۱ .یک قابلمه بزرگ پر از آب و مقداری نمک را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا آب آن جوش بیاید.
۲٫بعد از جوش آمدن آب، ورقه‌های لازانیا را به‌صورت ضربدری و به‌آرامی داخل آب بیندازید و اجازه دهید تا کاملا بجوشند و نرم شوند. هرچه ورقه‌های لازانیا شما سفت‌تر باشند، رول کردن آنها سخت‌تر خواهد شد. معمولا زمان تقریبی ۸ تا ۱۰ دقیقه برای جوشاندن ورقه‌های لازانیا مناسب خواهد بود.
۳٫تابه نچسبی را روی حرارت بگذارید و روغن را داخل آن بریزید. قبل از گرم شدن روغن، کدوهای رنده‌شده را به تابه بیفزایید و حدود ۵ دقیقه آنها را با حرارت متوسط تفت بدهید.
۴٫حالا اسفناج‌های خردشده را هم به تابه بیفزایید و نمک و فلفل را داخل تابه بریزید.
۵٫حدود ۵ تا ۸ دقیقه به تفت دادن خود ادامه دهید تا هیچ آبی داخل تابه باقی نماند.
۶٫تابه را از روی حرارت بردارید و آن را جایی بگذارید که کاملا خنک شود.
۷٫ورقه‌های لازانیای پخته را آبکش کنید و برای پیشگیری از پاره شدن ورقه‌ها، آنها را به‌آرامی روی یک دستمال نخی بچینید.
۸٫حالا که محتویات داخل تابه کاملا سرد شده است، تخم‌مرغ و سه‌چهارم لیوان از پنیر موزارلا را با ترکیبات داخل تابه مخلوط کنید.
۹٫بعد از مخلوط شدن کامل مواد، نصف گردوها را هم داخل تابه بریزید و یک بار دیگر ترکیبات را با هم مخلوط کنید. دقت داشته باشید که برای بهتر شدن بافت لازانیا، باید گردوها بسیار ریز خرد شوند.
۱۰٫ورقه‌های لازانیا را به‌صورت جداگانه روی سینی قرار دهید و روی تمام سطح آنها را با مواد داخل تابه بپوشانید. سپس گردوی باقی‌مانده را هم به ۶ قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را روی مواد هر کدام از ورقه‌های لازانیا بپاشید.
۱۱٫ورقه‌های پوشیده‌شده با سبزیجات و گردو را به‌آرامی رول کنید.
۱۲٫کف ظرفی که قرار است رول‌های لازانیا را در آن بپیچید را با سبزیجات مخلوطی که به‌صورت سس گوجه‌فرنگی در اختیار دارید، بپوشانید. سپس رول‌های لازانیا را روی این ترکیبات سسی بچینید.
۱۳٫در این مرحله، مقداری از پنیر موزارلای باقی‌مانده را روی هر کدام از رول‌های لازانیا بریزید و در ظرف را بگذارید. اگر ظرف‌‌تان در ندارد، روی آن را با فویل بپوشانید تا رول‌های لازانیا در طول مدت پخت، خشک نشوند.
۱۴٫اگر ظرف را داخل فر قرار می‌دهید، حرارت را روی حدود ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پس از قرار دادن ظرف لازانیا در پنجره وسط، حدود ۴۰ دقیقه زمان برای پختن کامل رول‌ها در نظر بگیرید. البته با توجه به شرایط فِر و میزان پختگی ورقه‌های لازانیا، این مدت می‌تواند کمی کمتر یا بیشتر باشد که شما باید با بررسی غذا در طول مدت پخت، متوجه آن بشوید.
۱۵٫اگر می‌خواهید که غذا را داخل تابه و روی اجاق گاز بپزید، بهتر است ابتدا یک شعله‌پخش‌کن روی گاز بگذارید تا کاملا داغ شود. سپس حرارت را تا متوسط روی پایین کم کنید و پس از قرار دادن تابه روی شعله‌پخش‌کن، باز هم حدود ۴۰ دقیقه زمان برای پختن در نظر بگیرید.
۱۶٫اگر لازانیا را داخل فر گذاشته‌اید، در ۵ دقیقه پایانی پخت، فویل یا در ظرف را بردارید و بخش گریل فر را روشن کنید تا پنیرهای روی رول‌های لازانیا برشته و طلایی شوند.
۱۷٫برای سرو لازانیا، یک رول در هر ظرف قرار دهید و روی رول‌ها را با مقداری از سس گوجه‌ای که ته ظرف باقی مانده است، بپوشانید.
لازانــــــــیا، یکی از پرطرفدارترین انواع غذا در سراسر جهان است که ایتالیایی‌ها آن را به دنیا معرفی کرده‌اند. برخی از افراد به‌دلیل سنگین و حجیم بودن این غذا، تمایل چندانی به خوردن مداوم آن ندارند و برخی گیاهخواران هم گمان می‌کنند به‌دلیل وجود گوشت در لازانیا، باید همیشه از خوردن آن دوری کنند. این در حالی است که دستور تهیه یک نوع لازانیا با نام «لازانیای رولی» گیاهی وجود دارد که علاوه بر داشتن کالری کم و سبک بودن، گوشت ندارد و گیاهخواران یا آنهایی که محاسبه کالری روزانه دارند، می‌توانند به‌سادگی آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند. این لازانیای رولی گیاهی، حجم بالایی از فیبر و کلسیم را در خود جا داده و از این نظر می‌تواند گزینه غذایی بسیار مطلوبی برای سالمندان و کودکان در سن رشد هم باشد.
همراهان این غذا
اگر می‌خواهید یک همراه بسیار ساده داشته باشید که طعم تکمیلی بسیار خوشایندی هم به غذای شما بدهد، می‌توانید یک سبد سبزی خوردن که شامل ریحان، پیازچه و جعفری باشد را انتخاب کنید. این در حالی است که اگر بخواهید بهترین همراه را کنار لازانیای رولی خود بگذارید و میز مهمانی‌تان را بسیار هیجان‌انگیزتر کنید، می‌توانید سالادی با ترکیب بِیبی‌اسفناج، ریحان بنفش، گردوی خرد شده و مقداری گوجه گیلاسی درسته داشته باشید. برای سس این سالاد، ترکیب آب نارنج، روغن زیتون، پودر آویشن و نمک، بهترین گزینه خواهد بود. میان نوشیدنی‌های مختلف هم نوشیدنی لیموی کم‌شکر، طعم این غذا را بسیار جذاب می‌کند. از طرف دیگر، شما می‌توانید برای تکمیل‌تر کردن بشقاب لازانیای رولی،‌ مقداری سبزیجات بخارپز شامل هویج، لوبیا سبز، کلم بروکلی، قارچ یا کلم بروکسل را هم کنار رول‌های لازانیا داشته باشید. افرادی که تمایل دارند کالری دریافتی خود از این وعده غذایی را مقداری افزایش بدهند، می‌توانند همراه با هر رول لازانیا، حدود ۴ قاشق غذاخوری پوره سیب‌زمینی یا ۲ عدد سیب‌زمینی تنوری متوسط هم سرو کنند.
مقدار کالری
مواد غذایی تشکیل‌دهنده این لازانیا در مجموع ۱۴۳۵ کیلوکالری انرژی دارند. در صورتی که غذای تهیه‌شده را میان ۶ نفر تقسیم کنید، به هر یک از آنها ۲۳۹ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته در صورتی که این غذا را با سالاد میل کنید، به ازای هر لیوان سبزی‌های خام مصرف‌شده باید ۲۵ کیلوکالری به عدد یادشده افزود.
ارزش تغذیه‌ای
هر یک رول از این لازانیا حاوی ۱۱ گرم چربی (۴ گرم چربی اشباع)، ۸ گرم فیبر، ۲۵ گرم کربوهیدرات، ۱۴ گرم پروتئین، ۴۸ میکروگرم فولات، ۴۹ میلی‌گرم کلسترول، ۶ گرم قند، ۳هزار و ۱۲۱ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۲ میلی‌گرم ویتامین C، ۲۶۵ میلی‌گرم کلسیم، ۱ میلی‌گرم آهن، ۴۲۶ میلی‌گرم سدیم و ۲۲۰ میلی‌گرم پتاسیم است. ضمن اینکه می‌تواند ۶۲ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین Aو ۲۶ درصد به کلسیم را هم تامین کند.
ترجمه:ندا احمدلو

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *