فرهاد مجیدی با میراث استراماچونی چه می‌کند





سایت بدون -اولین جلسه تمرین استقلال دیروز با فرهاد مجیدی برگزار شد تا آندره‌آ استراماچونی رسماً به جمع مربیان سابق استقلال بپیوندد. تمرینی که می‌توانست با امتناع چند بازیکن باسابقه، تبدیل به یک حاشیه تازه شود اما در نهایت به جز وریا غفوری همگی به مراسم معارفه مربی جدید استقلال آمدند تا بخشی از مشکلات این تیم حل شود اما فراتر از اعتراض‌های اینچنینی به مطالبات، این پرسش مطرح است که فرهاد چقدر به میراث این مربی ایتالیایی وفادار خواهد بود؟
استقلال در آغاز لیگ نوزدهم، بعد از اینکه شروعی کابوس‌وار در لیگ برتر داشت، در هفته چهارم و در دربی، یک تغییر مهم داشت. استراماچونی که از سه بازی قبلی، یک شکست مقابل ماشین‌سازی و دو مساوی برابر فولاد و نفت مسجدسلیمان به دست آورده بود، در دربی حساس تهران آرایش تیمش را به طور کلی دگرگون کرد و در حالی که تمام پیش‌فصل و سه هفته ابتدایی لیگ را با ۴ مدافع ادامه داده بود، سیستم ۲-۵-۳ را در تیمش اجرا کرد. در این چیدمان، سه مدافع به صورت خطی در زمین قرار می‌گرفتند و در خط میانی هم ۲ مدافع – هافبک در چپ و راست، مشارکتی دائمی در
حمله داشتند.
استراماچونی در دربی با این سیستم باز هم شکست خورد اما به ۲-۵-۳ محبوب خودش اصرار کرد و بعد از یک مساوی لحظه آخری مقابل ذوب‌آهن در هفته پنجم، روزهای خوش استقلال از راه رسید؛ بردهای پرگل، نمایشی جذاب و صعود از رده پانزدهم به صدر جدول. هرچند که با قهر استراماچونی، روند بردهای پیاپی استقلال متوقف شد و آبی‌ها از سه بازی خانگی مقابل پیکان، شاهین بوشهر و ماشین‌سازی فقط ۴ امتیاز گرفتند تا با رتبه پنجمی به تعطیلات نیم‌فصل بروند اما این تیم در همان دوره طلایی‌اش نشان داد که پتانسیل صدرنشینی و قرار گرفتن در کورس قهرمانی را دارد.
حالا که پرونده استراماچونی در استقلال بسته شده، مهم‌ترین چالش پیش روی فرهاد مجیدی این است که آیا او به میراث مربی سابق وفادار خواهد بود و همچنان ۲-۵-۳ را ادامه خواهد داد یا نه؟ در همین فصل تراکتور با دنیزلی و ذوب‌آهن با علیرضا منصوریان تیم‌هایی بودند که در مقاطعی این روش را آزمایش کردند اما ایده استفاده از سه مدافع در مرکز دفاع، نتیجه موفقی برای آنها به همراه نداشت. در عوض استقلال با نفرات فعلی حتی اگر در بازار نقل و انتقالات هیچ فعالیت مهمی نداشته باشد، قابلیت ادامه با این سیستم را دارد. در بخش هجومی هم استراماچونی از وینگری مثل مهدی قائدی در پست مهاجم دوم استفاده کرد و این ایده هم مؤثر بود. به طوری که قائدی در بهترین نیم‌فصل فوتبالش، با ۸ گل و ۵ پاس گل، مؤثرترین بازیکن لیگ در این
بخش بود.
فرهاد مجیدی در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم وقتی جانشین وینفرد شفر شد، همچون مربی آلمانی با ۴ مدافع، تیم را به زمین می‌فرستاد اما حالا به نظر می‌رسد منطقی‌ترین گزینه آن است که فرهاد همان روش امتحان شده و موفق استراماچونی را ادامه دهد. اینکه مربی جوان استقلال چقدر به میراث استراماچونی وفادار خواهد بود، پرسشی است که به محض شروع نیم‌فصل دوم، پاسخ آن مشخص خواهد شد.

علی مغانی/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *