فیلم های سینمایی که دنیا را تغییر دادند/ به سوی دنیای برتر

سایت بدون – برخی از فیلم ها برای سرگرمی ساخته شده اند. کمی پاپ کورن بگیرید و دو ساعت یا بیشتر وقت صرف آن ها کنید. اما برخی از فیلم ها می توانند تأثیر بیشتری داشته باشند، می توانند جامعه را آموزش دهند و به چالش بکشند. فیلم‌های موجود در این فهرست به خشونت علیه حیوانات، تخلفات قضایی و نقض حقوق بشر پرداخته‌اند.

خط آبی نازک

این فیلم که در سال ۱۹۸۸ اکران شد، اعتبار حکم های متهمان به قتل را زیر سئوال برد و در نتیجهبه نجات جان یک مرد منجر شد. این فیلم داستان واقعی راندال دیل آدامز را دنبال می کند که در نتیجه یک محکومیت نادرست زندانی و به مرگ محکوم شد.

این فیلم با آشکار کردن نقص‌های احتمالی حکم، سیستم حقوقی را متحول کرد و به نجات زندگی آدامز کمک کرد، محکومیت او در سال ۱۹۸۹ لغو شد. محبوبیت فیلم همچنین بحث در مورد مجازات اعدام و سیستم قضایی در کل در ایالات متحده آغاز کرد.

فهرست شیندلر

«فهرست شیندلر» ساخته استیون اسپیلبرگ که در سال ۱۹۹۳ اکران شد، یکی از قدرتمندترین فیلم های دهه بود. کارگردان داستان واقعی صنعت‌گر آلمانی اسکار شیندلر را روایت می‌کند که در طول جنگ جهانی دوم بیش از هزار پناهجوی عمدتاً یهودی لهستانی را از هولوکاست نجات داد و آنها را در کارخانه‌های خود به کار گرفت.

اسپیلبرگ می‌خواست وحشت‌های هولوکاست در طول جنگ جهانی دوم را به‌طور دقیق مستند کند تا به همان اندازه که می‌خواهد مردم را آموزش دهد. این برنده اسکار گفت: ما فیلم نمی سازیم، ما یک سند می سازیم.

یک روز پس از فردا

این فیلم در سال ۲۰۰۴ منتشرشد و یک داستان علمی – تخیلی است

این فیلم توجه جهان را به اثرات فاجعه بار احتمالی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی جلب کرد

در این فیلم فاجعه عصر یخبندان دوم است

درست که اقلیم شناسان درباره محتوای علمی فیلم مناقشه دارند

اما به گفته محققان ییل این فیلم تماشاگران سینما را به فکر فرو برد که چگونه می توانند به جلوگیری از بحران های زیست محیطی کمک کنند

هتل رواندا

«هتل رواندا» که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، وحشت‌های جنگ داخلی مدرن را نشان داد و آگاهی را نسبت به نسل‌کشی رواندا افزایش داد.

این فیلم – با بازی دان چیدل در نقش مدیر هتل پل روساباگینا که برای نجات پناهندگان از نسل کشی تلاش می کرد، با استفاده از یک داستان واقعی که نه تنها اعماق حرص و آز و خشونت را نشان می داد که تأثیر فساد سیاسی و وحشت واقعی جنگ را برجسته کرد.

هتل رواندا نشان داد در نهایت چگونه می توان به اوج امید و شفقت رسید.

پس از اکران این فیلم، این فیلم به بسیاری از برنامه های درسی مدارس در جوامع غربی اضافه شد، کلاس های جنگ داخلی و خشونت سیاسی در دانشگاه ها افتتاح شد و موضوعی شد که توجه عمومی را به خود جلب کرد.

سایز بزرگ من

این مستند که در سال ۲۰۰۴ منتشرشد، به بررسی تاثیرات صنعت فست فود بر سلامت ما پرداخت و این که چگونه این شرکت ها برای منفعت خود ما را به تشویق به تغذیه نامناسب می کنند

در این مستند مورگان اسپرلوک چیزی جز وعده های غذایی مک دونالد سه بار در روز به مدت یک ماه کامل نمی خورد، و اثرات آن را بر بدنش ثبت می کند.

او در نهایت تقریباً ۲۰ پوند اضافه می کند، دچار آسیب کبدی می شود و تحت تأثیر افسردگی و از دست دادن میل جنسی قرار می گیرد.

این فیلم بحث و جدالی طولانی را در مورد بحران چاقی و اینکه چگونه فست فودهای زنجیره ای به فرهنگ غذا خوردن غیرمسئولانه دامن می زنند، برانگیخت.

ظرف شش هفته، مک‌دونالدز گزینه «Super Size» خود را کنار گذاشت و سعی کرد منوی خود را با گزینه‌های سالم‌تر تغییر دهد.

یک حقیقت ناراحت کننده

ال گور معاون و نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۶ در این مستند درباره تغییرات آب و هوایی و اقلیمی صحبت کرد

او یک مجموعه اسلاید از سال ۱۹۸۹ را آماده کرده بود که اساس این فیلم شد

ابتدا این فیلم مستند به عنوان یک حربه و حقه سیاسی تلقی شد و مورد تمسخر واقع شد

اما مستند تاثیر گذار تر این بود و به سرعت به یکی از موفق ترین مستندهای تاریخ سینما تبدیل شد و برنده جایزه اسکار شد

این مستند در بخشی از برنامه درسی مدارس در حداقل سه کشور قرار گرفت

سیاستمداران در سرتاسر جهان متوجه وخامت اوضاع شدند و شروع به تغییر سیاست‌ها کردند

ماهی سیاه(بلک فیش)

مستند ماهی سیاه درباره یک نهنگ قاتل (اورکا) است که در شرایط بد نمایشگاه آبی برای تفریح انسان ها نگهداری شده و این فشار عصبی سرانجام نتیجه خونباری به دست می دهد. نهنگ غول پیکری به نام تیلیکام دست به کشتن ۳ نفر از مربیانش زده است، چرا؟

این فیلم توجه را به ظلم و خطرات نگهداری اورکاها در اسارت جلب کرد، هم برای حیوانات و هم برای مربیان انسانی آنها.

سلما

فیلم سلما که در سال ۲۰۱۴ اکران شد، مساله تبعیض گسترده را در مناطق خاصی از جهان برجسته کرد. این فیلم داستان کمپین مارتین لوتر کینگ را برای دست آوردن حق رای برابر را روایت می کند. این فیلم زمانی اکران شد که تنش های نژادی در آمریکا در اوج بود و به همین دلیل همچنان تازه به نظر میرسد. این فیلم نشان داد که هنوز مسائل سیاه پوستان در آمریکا حل نشده و آن ها چیزهایی را تجربه می کنند که ۵۰ سال قبل لوترکینگ و یارانش به آن اعتراض داشتند

افشاگر(اسپات لایت)

در فیلم افشاگر به روایت داستان یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های روزنامه‌نگاری بوستون گلوب به نام گروه روزنامه‌نگاران اسپات‌لایت از روزنامه بوستون گلوب می‌پردازد.

این فیلم بسیاری از اعمال نادرست کلیسای کاتولیک را برجسته کرد و جنجال بسیاری را در مورد کلیسا و سوء استفاده از کودکان برانگیخت.

«اسپات لایت» تلاش خبرنگاران برای کشف تاریخچه سوء استفاده جنسی سیستماتیک در اسقف نشینی بوستون را نشان می دهد.

این فیلم بر اساس وقایع واقعی است که در آن روزنامه‌نگاران مجموعه‌ای از مقاله‌ها را منتشر کردند که پوشش سوء استفاده کشیش‌های کاتولیک را افشا می‌کردند. این تحقیقات منجر به تعقیب کیفری پنج کشیش کاتولیک رومی شد و آزار جنسی روحانیون کاتولیک از کودکان زیر سن قانونی را در کانون توجه ملی قرار داد.

دختری در رودخانه

این فیلم مستندقتل های ناموسی در پاکستان را برجسته می کند. این قتل‌های خونسردانه هر سال جان ۵۰۰۰ زن را می‌گیرد، هنوز در بسیاری از کشورها قانونی است. این فیلم داستان بی‌رحمانه زنی را روایت می‌کند که نزدیک بود به خاطر افراط در عشقی ممنوع توسط پدرش کشته شود. در حالی که پدرش برای محافظت از خانواده اش در برابر بی شرمی، قتل دخترش را محق می دانست. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، در لحظه ای حساس برای فمینیسم، اعلام کرد که پس از تماشای فیلم، مصمم به تغییر قانون قتل های ناموسی است.

منبع:MSN

.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *