لیگ قهرمانان اروپا از دست ستاره پرید/خداحافظ آقای زلاتان


سایت بدون – جام زیبای لیگ قهرمانان همواره از زلاتان ابراهیموویچ فرار کرده با آنکه در رزومه درخشان او ۲۰ سال بازی برای بزرگترین تیم‌های اروپا دیده می‌شود. حالا بعد از باخت ۲ بر یک میلان به لیورپول در سن‌سیرو شاید این مهاجم ۴۰ ساله برای آخرین بار در این رقابت‌ها بازی کرده باشد.
ممکن است میلان در مسیر بازگشت به موفقیت قرار گرفته باشد اما زمان، زلاتان را غافلگیر کرده است. گل فیکایو توموری با گل‌های محمد صلاح و دیووک اوریگی پاسخ داده شد تا لیورپول رکورد صددرصدی خود را حفظ کند و میلان حتی به لیگ اروپا نرسد. میلان باید در این بازی روح تیم‌های تاریخی خود-آنها که قهرمان اروپا می‌شدند- را فرا می‌خواند و نیاز داشت زلاتان الهام‌بخش تیم برای پیروزی باشد؛ در نهایت اما مهاجم سابق آژاکس، یوونتوس، اینترمیلان، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن و منچستریونایتد ستاره‌ای غروب کرده بود که چیزی برای ارائه نداشت و رویایش برای قهرمانی اروپا بر باد رفته بود. یورگن کلوپ مربی لیورپول گفت: «فوتبال همین است. ما طوری برنامه‌ریزی کردیم که او (زلاتان) به توپی که می‌خواهد نرسد. ما واقعاً خوب دفاع کردیم.»
میلان، صدرنشین سری A، با شانس پایینی برای نخستین صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان بعد از هشت سال به این بازی رفت، تیم استفانو پیولی باید برنده می‌شد و از آن طرف هم پورتو در دراگائو نباید اتلتیکو را می‌برد. شرط دوم محقق شد و پورتو ۳ بر یک باخت اما میلان نتوانست کار خودش را انجام دهد و قعرنشین گروه مرگ شد. همین که میلان شانس صعود داشت خودش دستاورد بزرگی بود برای تیمی که از چهار بازی اولش یک امتیاز گرفت هرچند در نهایت دارنده هفت قهرمانی اروپا ناامید شد. کلوپ اگرچه نسبت به تیمی که در لیگ برتر، ولورهمپتون را شکست داده بود، هشت تغییر ایجاد کرد اما همچنان برای روسونری زیادی قوی بود، تیمی که سرعت و خلاقیت نداشت.
میلان در این بازی از حمایت پرشور و گرم کروا سود در سن‌سیرو بهره می‌برد و لحظات نابی از هافبکش، ساندرو تونالی رقم خورد اما به جز آن با فاصله، تیم دوم این بازی بود. اولتراهای میلان که می‌دانند تیم پیولی در آغاز یک سفر است تا پایان آن، همراه تیم ماندند و واکنش منفی نشان ندادند. آنها می‌دانند به نوعی روزهای خوب برگشته و رویای نخستین اسکودتو بعد از سال ۲۰۱۱ در این فصل کاملاً دست یافتنی است.
اما زلاتان که قراردادش خرداد آینده به پایان می‌رسد-چهار ماه قبل از ۴۱ سالگی‌اش- در میلان نخواهد بود اگر روسونری در آینده‌ای نزدیک دوباره قدرت اروپایی شود. البته همیشه کنار گذاشتن زلاتان و گفتن اینکه او با پرده آخر مواجه شده، بازی خطرناکی است اما شاید با قاطعیت بتوان گفت کار او در لیگ قهرمانان با ۴۹ گل در ۱۲۸ بازی تمام است.
او حتی به رکوردهای گلزنی حیرت انگیز کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در لیگ قهرمانان نزدیک نشده و واقعاً حسرت می‌خورد که چرا یکی از ۹ جامی که این دو فوق‌ستاره برده‌اند نصیب او نشده تا به ۳۱ قهرمانی‌اش در رقابت‌های مختلف اضافه کند. زلاتان سال‌ها در دنیای فوتبال نفر سوم بود پشت سر رونالدو و مسی و میراث او به خاطر ثبات به یادماندنی و آمادگی بدنی فوق‌العاده ماندگار خواهد بود.
اما مقابل لیورپول او سایه‌ای از خودش بود. او در نبردهای فیزیکی با ابراهیم کوناته و ناتانیل فیلیپس بازنده بود و کم‌تحرکی‌اش باعث شد در یک سوم دفاعی حریف کارایی لازم را نداشته باشد. زلاتان در ۹۰ دقیقه بازی ۳۱ بار توپ را لمس کرد و از این جهت از بازیکنانی که کامل در زمین بودند، کم‌اثرتر بود. تنها یک بار زلاتان سابق خودنمایی کرد؛ در دقیقه ۸۴ که می‌خواست روی سانتر فرانک کسیه قیچی برگردان بزند اما زمان‌‌بندی درست نبود و دروازه لیورپول تهدید نشد.
در سمت دیگر زمین ستاره‌ها واقعاً درخشیدند، صلاح و سادیو مانه مرتباً با سرعت و تحرکی که دیگر در زلاتان از آن خبری نیست، به میلان آزار رساندند. صلاح و مانه البته یک مدال قهرمانی اروپا را به خاطر جامی که در سال ۲۰۱۹ با لیورپول بردند، در ویترین افتخارات خود دارند. تیم کلوپ می‌تواند این فصل هم قهرمان اروپا شود و مطمئناً هیچ تیمی نمی‌خواهد از حالا تا فینال سنت پترزبورگ مقابل آنها قرار بگیرد. زلاتان شاید آن موقع به مدال قهرمانی لیگ ایتالیا رسیده باشد-پنجمین قهرمانی او در سری A خواهد بود اگر محقق شود- اما از لیگ قهرمانان خبری نیست. زلاتان از رقص آخر باز ماند.
منبع:ESPN

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *