محققان از داروی جدیدی می‌گویند که می‌تواند مانع از انتقال ویروس ایدز شود

سایت بدون -پس از مطالعه‌ای که اخیرا درباره ایدز روی چند مرد انجام شده، امیدها برای یافتن دارویی برای مقابله با انتقال ویروس ایدز افزایش یافته است. موفقیت در این آزمایش‌ها به این معناست که هر کسی ایدز دارد، اگر کاملا درمان شود، دیگر بیماری او به کسی سرایت نخواهد کرد.
به گزارش روزنامه گاردین، از میان ١٠٠٠ مرد در اروپا که این درمان روی آنها صورت‌گرفته، هیچ‌کدام آنها این ویروس را به همسرشان منتقل نکرده‌اند.
پروفسور الیسون راجرز، استاد دانشگاه لندن و هماهنگ‌کننده این پژوهش که در مجله پزشکی لنست چاپ شده، می‌گوید: «این نتایج، فوق‌العاده است. به این ترتیب می‌توان با ویروس ایدز مقابله کرد.»
خانم راجرز اضافه می‌کند: «یافته‌های ما شواهد کافی از این موضوع را نشان می‌دهد که می‌توان کاری کرد که ویروس اچ.آی.وی کاملا غیر قابل انتقال شود. این شیوه قدرتمند می‌تواند با ممانعت از انتقال ویروس اچ.آی.وی به نحوی آن را سرکوب کند و به این ترتیب، شرمی که مبتلایان به اچ.آی.وی با آن روبه‌رو هستند را از بین ببرد.»
پروفسور الیسون راجرز می‌گوید: «حالا مهمترین قدم این است که مطمئن شویم همه افرادی که دارای ویروس اچ.آی.وی مثبت هستند، به این درمان دسترسی داشته باشند و مانع انتشار بیشتر این ویروس شویم.»
در ‌سال ٢٠١٧، حدود ۴٠‌میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس اچ.آی.وی مبتلا بودند که از این میان حدود ٢١,٧‌میلیون نفر درحال انجام درمان بودند. تخمین زده می‌شود که در بریتانیا بیش از ١٠١‌هزار نفر به این ویروس مبتلا هستند و از این‌ میان، حدود ٨هزار نفر این بیماری را در خود تشخیص نداده‌اند و بنابراین کسی نمی‌داند آیا آنها اچ.آی.وی مثبت هستند یا منفی.
«میرون اس کوهن» از انستیتوی بهداشت جهانی و بیماری‌های عفونی در کارولینای شمالی در تفسیری در مجله لنست می‌نویسد که باید این استراتژی را در جهان پیش ببریم که همه افرادی که دارای ویروس اچ.آی.وی هستند را آزمایش و درمان کنیم.
او می‌گوید: «همیشه برای همه آسان نیست که آزمایش اچ.آی.وی بدهند تا پس از آن بتوانند به مراقبت‌ها دسترسی پیدا کنند؛ به علاوه، ترس، شرم، تنفر یا سایر نیروهای اجتماعی بازدارنده، مانع از این می‌شود که آنها خود را به دست درمانگران بسپارند. از سوی دیگر، تشخیص سرایت اچ.آی.وی در مراحل اولیه بسیار دشوار است و از طرفی در این مراحل، انتقال به‌راحتی صورت می‌گیرد و این محدودیت‌ها همچنین می‌تواند مانعی در مقابل این استراتژی باشد.»
یافته‌های اخیر، اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد که افراد بسیاری باید به‌سرعت آزمایش اچ.آی.وی بدهند تا در صورت داشتن این بیماری، درمانشان آغاز شود و در آینده جلوی گسترش بیشتر این بیماری گرفته شود. تشخیص‌های جدید نشان می‌دهد که گسترش این بیماری که در ‌سال ٢٠٠۵ به اوج خود رسیده بود، کاهش یافته است. این بیماری در ‌سال ٢٠١٧ نسبت به‌ سال ٢٠١۶، ١٧‌درصد و‌ در سال ٢٠١۶ نسبت به‌ سال ٢٠١۵، ٢٨‌درصد کاهش یافته است.
تاثیر این بیماری در گروه‌های خاصی، مثل مردان سیاهپوست و افراد بالای ۶۵ سال بیشتر است. با این‌حال، هنوز تعداد زیادی نیز اخیرا بیماری‌شان تشخیص داده شده است.
دبرا گلد، مدیر اجرایی این تحقیقات، می‌گوید: «اگر نتوانیم تعداد بیماران تشخیص‌های اخیر را کاهش دهیم، قطعا همواره کسانی باقی خواهند ماند که از وضع بیماری‌شان اطلاعی نخواهند داشت و بنابراین سراغ درمان نخواهند رفت. اما امیدواریم با کمک تحقیق اخیر در مورد داروهایی که می‌تواند مانع از انتقال این ویروس شود، بتوانیم تا حد زیادی موانع و فشارهای اجتماعی مردم را در آزمایش تشخیص اچ.آی.وی از میان برداریم.»

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *