معرفی فیلم/«تام و جری: گاوچران»؛دشمنی بهتر از دوستی است!

۰۹

سایت بدون – برای دوستداران سینما ملاقات دوباره با شخصیت‌های دوست‌داشتنی قدیمی و کلاسیک همیشه جذاب بوده‌است. این نکته به‌خصوص در ارتباط با شخصیت‌های کارتونی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کودکی و نوجوانی تمام آدم‌ها در همراهی با این شخصیت‌ها می‌گذرد و تماشای تولیدات انیمیشنی به یک خاطره جمعی مشترک و عزیز تبدیل شده‌است. شاید به همین دلیل است که مدیران کمپانی برادران وارنر در اقدامی غیرمتعارف دست به ساخت فیلمی سینمایی براساس ماجراجویی‌های تام و جری دو شخصیت محبوب دنیای کارتونی زده‌اند. باید این نکته را هم اضافه کرد این نسخه نه یک انیمیشن کامپیوتری که یک کارتون دستی به سبک قدیمی‌ها و کلاسیک است. تنها تفاوت شاید در این باشد که برادران وارنری‌ها با توجه به شرایط روز ترجیح دادند آن را در پلتفرم‌های دیجیتالی پخش کنند و نه به صورت پخش در سالن تاریک سینماها. این‌بار تهیه‌کنندگان این مجموعه کارتونی پرطرفدار، شخصیت‌های محوری خود را درون غرب وحشی رها می‌کنند تا یک وسترن کارتونی به تماشاگران ارائه کنند. دارل ون سیترز «تام و جری: گاوچران» را براساس فیلمنامه‌ای از ویل فین کارگردانی کرده‌است. البته دو شخصیت اصلی کارتون‌های کوتاه تلویزیونی برادران وارنر، الهام‌بخش اصلی داستان بوده و از این انیمیشن‌های کوتاه وام گرفته شده است. در کنار تام و جری، تعدادی شخصیت انسانی و حیوانی تازه به داستان اضافه شده تا با همراهی یکدیگر ماجراها و ماجراجویی‌های داستان را به جلو ببرند. این‌بار موش و گربه شیطان دنیای کارتونی سر از یک مزرعه وسیع درمی‌آورند و برعکس همیشه، دست یاری به هم می‌دهند تا به کمک صاحبان خود بیایند. اگر در تام و جری‌های قبلی، این دو شخصیت بانمک مدام در حال جنگ و تعقیب و گریز بودند، این‌بار با یکدیگر متحد و همراه می‌شوند تا علیه خلافکار قانون‌شکنی مبارزه کنند که به‌دنبال تصرف غیرقانونی ملک صاحبان‌شان است.
برای کسانی که با کارتون‌های دستی تام و جری بزرگ شده‌اند، دیدار دوباره با آنها حتما لذت‌بخش است. به‌گفته منتقدان سینمایی زمان تماشای ماجراجویی‌های کمدی و خنده‌دار موش و گربه باید حال‌و‌هوای کودکی پیدا کرد و نباید از زاویه نگاه یک تماشاچی بزرگسال به تماشای کارهای اغراق‌آمیز و غیرقابل باورشان نشست. به صورت طبیعی، با یک نگاه بزرگسالانه دیدن کارهای این دو موجود دشمن چندان جذاب و لذت‌بخش و مفرح نخواهد بود. این همان اشتباهی است که مدیران برادران وارنر سال قبل کردند و با داستانی زنده/ انیمیشنی و حال‌و‌هوایی بزرگسالانه نسخه جدید سینمایی‌شان از ماجراهای تام و جری را ارائه دادند و دیدند که عموم تماشاگران استقبال بالایی از آن نکردند. کلوئی گریس مورتز نقش اصلی این نسخه را بازی کرد که این روزها جزو هنرمندان مطرح سینماست. با وجود این، نگاه عمومی این بود که تام و جری باید به همان شیوه سنتی‌اش به دیدار تماشاگران بیاید و داستان‌هایش باید حال‌و‌هوایی کودکانه داشته باشند.
«تام و جری: گاوچران» با وجود رعایت الگوهای قدیمی خود، نتوانست نظر عموم منتقدان را به‌خود جلب کند. بخش عمده‌ای از آنان، فیلم را کاری سرگرم‌کننده ارزیابی کردند که فقط یک‌بار ارزش دیدن دارد و نمی‌تواند اثری ماندگار باشد. این فیلم بعد از «نمایش تام و جری» (۲۰۱۴) دومین محصول انیمیشنی این دو شخصیت است که مستقیما برای بازار استریم و ویدئو تولید شده‌است. برای تماشاگران و دوستداران تام و جری، دیدن دوستی و همکاری این دو دشمن دیرینه برای مقابله با یک دشمن مشترک، جذابیت‌های خاص خودش را داشته است.
در عین حال، این نکته حساسیت‌هایی را هم برانگیخته است. به باور بسیاری از اهل‌فن، جذابیت عمده ماجراجویی‌های تام و جری موش و گربه‌بازی‌های خطرناک این دو با هم و بلاهای مختلفی است که در طول داستان سر یکدیگر می‌آورند. در چنین حالتی، تبدیل شدن آن فضای جنگ و درگیری به یک فضای صلح‌آمیز و همکاری مشترک، نمی‌تواند هیجان و تعلیق لازم را خلق کند. از قرار معلوم باور عمومی این است که دشمنی تام و جری خیلی بهتر از دوستی‌شان با هم جواب می‌دهد و مردم را جذب خود می‌کند! ظاهرا تهیه‌کنندگان فیلم قصد داشتند قسمت‌های بعدی آن را هم تولید کنند اما نوع واکنش‌ها باعث شده تا از این تصمیم صرف‌نظر کنند. این در حالی است که منتقدان از تام و جری به‌عنوان دو تا از بهترین شخصیت‌های دنیای کارتونی اسم می‌برند که همیشه مورد توجه تماشاگران و علاقه‌مندان
خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *