معرفی فیلم/ دختر پادشاه؛ با حضور آقای جیمز باند سابق

سایت بدون – نام پیرس برازنان برای تماشاگران سینما با نام مامور ۰۰۷ و مجموعه اکشن جاسوسی و دلهره‌آور جیمز باند گره خورده‌است. او در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ (گلدن آی/ چشم طلایی) تا ۲۰۰۲ (روزی دیگر بمیر) چهار بار در نقش این مامور کارکشته و کاربلد ظاهر شد اما نتوانست موفقیت کلان شون کانری را در همین نقش و مجموعه فیلم کسب و تکرار کند. به‌جز این مجموعه پربیننده و بلاک‌باستر کمتر فیلمی را می‌توان پیدا کرد که نام این بازیگر انگلیسی‌تبار را در راس ماجراهایش داشته باشد. او تا قبل از جیمزباندها چهره چندان مشهوری نبود، بعد از واگذاری این نقش به دانیل کرگ (که سال ۲۰۰۶ اولین جیمز باندی‌اش را بازی کرد) هم در فیلم‌های مهمی دیگری بازی نکرد. با این حال، برازنان هنوز هم در صنعت سینمای انگلستان حضور دارد و هر چند وقت یک‌بار با فیلمی تازه به دیدار تماشاگران سینما می‌آید. آنچه نام بازیگر را این روزها بیشتر در رسانه‌های گروهی مطرح کرد، همزمانی نمایش عمومی و پخش اینترنتی دو فیلم از اوست. به گفته اهل فن، معمولا ستارگان مطرح سینما هم در آن واحد با دو فیلم به دیدار تماشاگران نمی‌آیند، چه رسد به برازنان ۶۸ ساله! این در حالی است که فیلم زنده سینمایی برازنان نتوانسته توجهات را به خودش جلب کند و برخلاف انتظار سازندگانش با بی‌مهری عمومی همراه بوده است. صنعت سینما در اقصی نقاط جهان همیشه میل زیادی به تولید فانتزی‌های ماجراجویانه داشته و به دنبال آن بوده تا به افسانه‌های شاه پریان که ساخته و پرداخته ذهن خلاق نویسندگان و شاعران است، رنگ واقعیت بزند. فناوری‌های نوین دیجیتالی و کامپیوتری هم به کمک این میل غریب آمده و تصاویر و موجوداتی را روی پرده خلق می‌کنند که تا همین مدتی قبل فقط در ذهن و تصور اهالی سینما بود. اکشن تاریخی و ماجراجویانه‌ای چون «دختر پادشاه» با آن زبان فاخر فانتزی و رویایی هم تنها در چنین ایامی و با بهره‌گیری از چنین تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای می‌تواند ساخته و روانه پرده سینماها شود.
شان مک نامارا، کارگردان فیلم آن را براساس داستان فیلمنامه‌ای از بری برمن ساخته است. این در حالی است که به داستان فیلمنامه نمی‌توان لقب کاری اصیل و غیراقتباسی را داد. داستان پری دریایی‌های کوچولویی که در اعماق آب‌های اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و آدم‌ها به‌دنبال دوستی یا شکار آنها هستند، موضوع و داستانی قدیمی است که در اکثر افسانه‌های شاه پریان کودکانه حضوری قوی دارد. شاخص‌ترین نمونه‌اش هم
«پری دریایی کوچولو» کمپانی والت دیزنی است که چند دهه قبل ساخته شد و خیلی بهتر از دختر پادشاه به نظر می‌رسد. رمان«ماه و خورشید» ووندا ان مکلنتایر که
سال ۱۹۹۷ روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت و به نوعی منبع الهام داستان فیلم هم هست، چیز تازه‌ای به افسانه‌های کلاسیک شاه پریان اضافه نمی‌کند.
پیرس برازنان در دختر پادشاه، لباس لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه را به تن می‌کند تا ماجراجویی‌های داستان را به جلو ببرد. سوءقصدی که به جانش صورت می‌گیرد، او را به فکر جاودانگی می‌اندازد. دکتر لابارته (پابلو شرایبر) که شخصیت منفی داستان معرفی می‌شود، به پادشاه پیشنهاد صید پری دریایی (فن بینگ بینگ، ستاره چینی) را می‌دهد تا با قربانی کردن او در شبی که کسوف کامل به‌وقوع می‌پیوندد به جاودانگی دست یابد. پیر لاچیس کشیش دربار (ویلیام هارت) که دوست نزدیک شاه هم هست، او را از این کار منع می‌کند و می‌گوید چیزی به نام جاودانگی جسم انسان وجود ندارد. ایو‌دلاکروس دریانورد ماجراجو (بنجامین والکر) پری دریایی
را صید و به دربار می‌آورد. ماری ژوزفین
(کایا اسکادلاریو) دختر پادشاه که تازه وارد قصر شده، مخالف قربانی کردن پری است و تمام تلاش خود را می‌کند تا این اتفاق نیفتد.
رسانه‌های گروهی آوریل ۲۰۱۴ خبر آغاز فیلمبرداری فیلم در قصر ورسای فرانسه را دادند. بعد از عزیمت گروه سازنده به استرالیا و فیلمبرداری حدود ۵۰‌درصد آن، کار ساخت دختر پادشاه در می‌ همین سال به پایان رسید. سازندگانش آوریل ۲۰۱۵ را به‌عنوان زمان اکران عمومی آن انتخاب کردند اما اتفاقاتی که در پشت پرده رخ داد، زمان نمایش عمومی را حدود پنج سال به تعویق انداخت! نه‌تنها منتقدان نقدهایی منفی بر فیلم نوشتند بلکه تماشاگران هم هیچ استقبالی از آن نکردند. دختر پادشاه با هزینه تولید ۴۰میلیون دلاری خود، هفته قبل با افتتاحیه‌ای ۷۵۰هزار دلاری نمایش خود را شروع کرد که در فرهنگ تحلیلگران اقتصادی مترادف با فاجعه است. در عین حال منتقدان تاسف خود را از همکاری جولی اندروز ستاره کهنه‌کار سینما به‌عنوان راوی داستان فیلم ابراز کردند.

صداپیشگی جیمز باند
انیمیشن کامپیوتری «ریوردنس» محصول مشترک انگلستان و ایرلند است که داستانش را با زبانی اکشن و ماجراجویانه تعریف می‌کند. پیرس برازنان در این فیلم در قالب دو شخصیت متفاوت صحبت کرده‌است. اولی شخصیت پدربزرگ داستان و دومی پاتریک، حیوانی که به کمک شخصیت محوری ماجرا کیگان می‌آید تا راه و مسیر درست را پیدا و انتخاب کند. کیگان (سام هاردی) پسربچه‌ای ایرلندی است که با درگذشت پدربزرگش تنها و بی‌کس می‌شود. او بی‌هدف و ناامید از آینده، به‌زودی مسیر واقعی زندگی‌اش را گم می‌کند. در بین راه با مویا دخترک اسپانیایی (هانا هرمن) آشنا و دوست می‌شود و با کمک گروهی از گوزن‌ها و دیگر حیوانات روستا، به‌دنبال مقصد درست می‌گردد. دیو رازنبام، کارگردان فیلم آن را با نگاهی به یک داستان و افسانه قدیمی ساخته است. سینماهای انگلستان اواخر می‌ ۲۰۲۱ این انیمیشن را اکران عمومی کردند. استقبال تماشاگران بومی از فیلم خوب بود. نمایش ریوردنس در آمریکای شمالی با تعویق همراه بود و بالاخره مدیران شبکه نتفلیکس با خرید امتیاز پخش فیلم، اواسط ماه ژانویه آن را به صورت استریم پخش کردند.
شرکت فیلمسازی سینه‌سایت تهیه‌کننده ریوردنس سال ۲۰۱۶ اعلام کرد طی پنج سال پیش‌رو قصد تولید ۹ انیمیشن دارد که این فیلم را هم دربرمی‌گرفت اما تا سال ۲۰۱۸ سرمایه لازم برای کار فراهم نشده بود. برای همین، مدیران شرکت گفتند انیمیشن‌هایشان تا سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد. با نمایش عمومی ریوردنس آنها امیدوارند تولید بقیه انیمیشن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. ریوردنس با هزینه ۴۲‌میلیون دلاری خود متاسفانه نتوانست در انگلستان به مرحله سوددهی برسد اما نمایش جهانی و پخش آن در پلتفرم‌های دیجیتالی، آن را تبدیل به کاری موفق و پرفروش کرد.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *