معرفی فیلم/ صاعقه سیاه؛ آرنولد بازی لیام نیسن

سایت بدون – در هالیوود و ژانر اکشن و مردم‌پسند معمولا کمتر بازیگری را می‌توان پیدا کرد که با وجود سن و سال بالا، در قالب شخصیت اصلی داستان ظاهر شود و ماجراها را به جلو ببرد. پرده سینما معمولا در اختیار ستارگان جوانی است که هم از جذابیت‌های ظاهری برخوردارند و هم داستان‌هایی را تعریف می‌کنند که اختصاصا برای بازیگران جوان نوشته شده است. صفحات نشریات سینمایی و غیرسینمایی همیشه پر از مصاحبه با بازیگران پیری است که از نبود نقش‌های خوب برایشان حکایت دارد و از جوان‌گرایی افراطی کمپانی‌های فیلمسازی شکایت و گله می‌کنند. البته پاسخ طرف مقابل به این گله‌ها هم این است که تماشاگران سینما پول پرداخت می‌کنند تا جوان‌ها را روی پرده ببینند و به همین دلیل همیشه نقش‌های اصلی متعلق به آنان است. در این بین و در یک دهه اخیر ناگهان نامی در سطح وسیعی مطرح شد که به نوعی این قاعده قدیمی و تثبیت شده را شکست. لیام نیسن ایرلندی‌تبار را باید از معدود بازیگرانی دانست که به‌جای دوران جوانی، در میانسالی و با چین و چروک‌های صورتش بود که لقب قهرمان اکشن محبوب تماشاگران سینما را گرفت.با وجود این، به نظر می‌رسد که دوران طلایی نیسن۶۹ ساله هم به پایانش رسیده است. «صاعقه سیاه» اکشن دلهره‌آور و افشاگرانه تازه بازیگر نتوانست در اکران عمومی‌اش توفانی به‌پا کند و با شکست سخت تجاری آب پاکی را روی دست سازندگانش ریخت و در همان حال این پرسش جدی را مطرح کرد که آیا صنعت سینما در آینده همچنان قصد دارد نیسن را در نقش شخصیت محوری فیلم‌هایش به کار بگیرد یا نه. بازیگر در تازه‌ترین کار سینمایی خود تقریبا همان نقشی را تکرار کرده که در یک دهه اخیر در فیلم‌های مختلف بازی کرده و چیز تازه‌ای ارائه نداده است. حتی داستان فیلم هم یک‌جورهایی شباهت‌های زیادی به فیلم‌های قبلی او دارد. این‌بار نیسن در قالب ماموری سن و سال‌دار به نام تراویس بلاک ظاهر شده که ماموریتی شبیه نوع ماموریت‌های آرنولد شوارتزنگر در اکشن دلهره‌آور 
«اریزر/ پاک‌کننده» محصول سال ۱۹۹۶ دارد. در این فیلم آرنولد نقش جان کروگر ملقب به 
اریزر/ پاک‌کننده را دارد و ماموریت‌هایش شامل نجات جان قربانیان جریانات سیاسی و پاک کردن هویت آنها و کمک به خلق و تشکیل یک زندگی عادی/ مخفی تازه برایشان است.
     ماموری در دام
تراویس بلاک ماموری است که باید ماموران سرشناسی را که حین انجام ماموریت‌هایشان لو رفته‌اند نجات داده و به مکانی امن ببرد. برخورد با داستی (تیلور جان اسمیت) همکار جوانش که راه فرار را در پیش گرفته، تراویس را با کشف موضوعی مخفی روبه‌رو می‌کند. به‌دنبال قتل داستی توسط دو قاتل حرفه‌ای، تراویس سراغ میرا جونز خبرنگار (امی راور لامپمن) می‌رود که قرار بود افشاگری‌های داستی را یادداشت و منتشر کند. تراویس که به رئیس اداره اف‌بی‌آی (که از دوستان قدیمی‌اش هم به‌حساب می‌آید) اطمینان کامل دارد، به‌زودی نسبت به فعالیت‌های او و غیرقانونی بودن کارهایش شک می‌کند. آیا ارتش یک‌نفره تراویس می‌تواند در مقابل تلاش‌های غیرقانونی یک سازمان پیشرفته و مجهز کاری انجام دهد؟ اکشن‌کاری‌های لیام نیسن می‌خواهد پاسخ مثبتی به این پرسش بدهد.
     بحث درباره تئوری توطئه
مارک ویلیامز، کارگردان فیلم در مصاحبه‌ای گفت بحث درباره تئوری توطئه در یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مسلح آمریکا موضوعی بوده که همیشه دوست داشته درباره‌اش فیلمی هیجان‌انگیز و دلهره‌آور بسازد اما نوع واکنش تماشاگران و منتقدان حکایت از این می‌کند که یا او نتوانسته به‌درستی حق‌مطلب را ادا کند یا این‌که تصور و درخواست آنها چیزی فراتر از تصورات و خواسته‌های کارگردان بوده‌است. با وجود ادعای ویلیامز مبنی بر ارائه یک لیام نیسن جدید در فیلم، تماشاچی همان شخصیت مغرور و خستگی‌ناپذیر همیشگی را می‌بیند که با سماجت و پیگیری بالاخره موفق به شکست دادن بدخواهان و آدم‌های خبیث داستان می‌شود. در حالی که بیننده تصور می‌کند قرار نیست نیسن دوباره درگیر موضوعی خانوادگی شود، ناگهان در نیمه دوم فیلم پایش به چنین موضوعی هم کشیده می‌شود تا خیال تماشاچی کاملا جمع شود که دارد یک‌بار دیگر یک نیسن کلیشه‌ای را تماشا می‌کند. عموم نقدهایی که منتقدان برای فیلم نوشتند، تنها تکیه بر جنبه‌های منفی کار دارد و یک پرسش مشترک در این مورد مطرح می‌شود: لیام نیسن تا چه زمانی قصد دارد یک نقش و قالب تکراری را در یک داستان تکراری و نخ نما شده دوباره تکرارکند؟
با وجود آن‌که اکران عمومی فیلم با نمایش فیلم‌های معمولی و غیرجنجالی هم چون «با من عروسی کن» و «قتل روی نیل» همراه بود، اما استقبال مردم را به همراه نداشت. صاعقه سیاه با هزینه تولید ۴۳‌میلیون دلاری خود، تنها ۱۱‌میلیون دلار فروش داشت. سازندگان فیلم با این تصور که با فروش بالایی در جدول گیشه نمایش روبه‌رو خواهند شد، از پخش استریم همزمان آن در پلتفرم‌های دیجیتالی اجتناب ورزیدند. نوع واکنش تماشاگران غلط بودن تحلیل آنها را نشان داد. بخش مهمی از هزینه‌های فیلم مربوط به دو صحنه اکشن تعقیب و گریز ماشین‌ها در خیابان است که به‌گفته منتقدان به‌شدت ابتدایی است. در عین حال، منتقدان به نیسن این پیشنهاد دوستانه را کرده‌اند که یا کار بازیگری را رها کند یا ژانر فیلم‌هایش را تغییر دهد. او سال ۲۰۰۸ با «ربوده شده» بازگشت موفقیت‌آمیزی داشت و توانست نام خود را در کنار نام بزرگان ژانر اکشن مطرح کند. به نظر می‌رسد در حال حاضر نیسن به یک ربوده شده جدید نیاز دارد تا دوباره ریکاوری کند. الزاما هم نیازی نیست ریکاوری جدید او یک اکشن دلهره‌آور باشد. دوستداران بازیگر عقیده دارند او می‌تواند در قالب شخصیتی چون ایندیانا جونز یا لوک اسکای واکر سن و سال‌دار، شروع مجدد تازه و موفقیت‌آمیزی داشته باشد. 

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *