معرفی فیلم / پروژه آدام؛بازگشت به آینده ددپولی

سایت بدون – سفر در زمان و بازگشت به آینده یا گذشته ازجمله سوژه‌هایی است که صنعت سینما علاقه وافری به آن دارد و هر چند وقت یک‌ بار داستانی را با این مضمون در معرض دید تماشاگران سینما می‌گذارد. برای عموم تماشاگران سینما هم این نوع داستان‌ها جذابیت خاص و بسیار زیادی دارد و آنها هم دوست دارند روی پرده سینما شاهد سفر شخصیت‌های اصلی به گذشته‌ای دور یا نزدیک باشند و با قوم و خویشان خود ملاقات دوباره‌ای کنند. سفر به گذشته که حال و هوایی نوستالژیک در خود دارد و با همان شعار معروف «یادش بخیر اون روزها» همراه است برای شخصیت‌های محوری داستان فیلم‌های خود این امکان ناممکن را ایجاد می‌کند که دست به تصحیح اشتباهات گذشته‌شان بزنند و بخشی از تاریخ خود را تغییر داده و در جهت درست هدایت کنند. اکنون که سفر در زمان فعلا یک خواب و خیال است و کسی نتوانسته با ماشین زمان به گذشته‌های دور سفر کند، جذابیت فیلم‌های این ژانر سینمایی برای تماشاگرانش بیشتر از بقیه گونه‌های سینمایی است. از آنجا که چیزهای دست نیافتنی همیشه شکوه و اعتبار بیشتری دارند، فیلم‌های این ژانر هم از اعتبار و اهمیت دیگری در بین جماعت سینمارو برخوردارند.«پروژه آدام» یکی از تازه‌ترین اکشن‌های علمی‌ـــ‌تخیلی سینماست که داستانی درباره سفر به زمان را تعریف می‌کند. شاون لوی، دوست صمیمی رایان رینولدز که قبلا او را در اکشن کمیک استریپی «ددپول» کارگردانی کرده، کارگردان این کمدی اکشن خانوادگی هم هست و یک بار دیگر ایفای نقش شخصیت محوری داستان را به دوست قدیمی‌اش سپرده است. رینولدز در عین حال یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هم هست و با کمپانی پارامونت در تولید آن همکاری داشته است. البته سال ۲۰۱۲ که برای اولین بار بحث تولید پروژه آدام مطرح شد، مدیران پارامونت که دوستی و همکاری نزدیکی با تام کروز و شرکت فیلمسازی او دارند به دنبال ساخت آن با بازی کروز در نقش اصلی بودند. به دلایلی نامعلوم این اتفاق نیفتاد و تولید فیلم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. گفته شد از آنجا که کروز، درام علمی‌ـــ‌تخیلی «لبه فردا» را با مضمونی مشابه در دستور کار داشت، نمی‌خواست با پروژه مشابهی همکاری کند. تولید پروژه آدام در پارامونت هم با مشکلاتی روبه‌رو شد و بالاخره این شبکه نتفلیکس بود که جولای۲۰۲۰ وارد ماجرا شد و با پرداخت مبلغی نامعلوم به پارامونتی‌ها، امتیاز توزیع و پخش آن ‌را خریداری کرد. کلید فیلمبرداری فیلم، نوامبر همین سال زده شد و نتفلیکسی‌ها پروژه آدام را به‌جای اکران عمومی پخش استریم کردند.
 نگاه مثبت منتقدان
این کمدی اکشن علمی ـــ تخیلی که چند روز قبل در پلتفرم‌های دیجیتالی قرار گرفت، خیلی زود توجه تماشاگران خانگی را برانگیخت. اطلاعی از ساعات بازدید شده فیلم در دست نیست اما مدیران نتفلیکس خبر از استقبال بسیار بالای تماشاگران داده‌اند. منتقدان هم نگاه گرم و مثبتی به فیلم داشته‌اند و از قرار معلوم، گذشته‌گرایی و دیدار دوباره پدر و فرزندی سال‌ها بعد از مرگ پدر، 
از جمله چیزهایی بوده که به دل هر دو گروه منتقدان و تماشاگران نشسته است.
فیلمنامه تی‌سی‌نولین که ابتدا «من آدام» نام داشت، درباره حضور نابهنگام آدام رید (رینولدز) زخمی و ۴۰ساله با سفینه‌اش در نزدیکی خانه آدام رید ۱۲ساله (والکر اسکابل) است. خیلی زود مشخص می‌شود آدام بزرگسال با ماشین زمان به گذشته سفر کرده تا در تاریخ یک دستکاری کند. هدف او پیدا کردن لوئیس پدر درگذشته‌اش (مارک روفالو) و تقاضا از او برای نابود کردن فرمول سفر به گذشته با کمک ماشین زمان است. آدام بزرگسال و کوچک با یکدیگر همراه می‌شوند تا این مأموریت را عملی کنند ولی مایا (کاترین کینر) همکار پدر که در آینده از این فرمول برای مقاصد شر استفاده خواهد کرد، عامل بازدارنده اصلی در راه دو آدام به حساب می‌آید. حضور لورا (زوئی سالدانا) نامزد گمشده آدام در گذشته به مأموریت آدام‌ها کمک خوبی می‌کند.
رایان رینولدز و مارک روفالو با سفر به گذشته چندان هم بیگانه نیستند. اولی در ددپول۲ با ماشین زمان سفر کرد و دومی در فیلم‌های «۱۳ساله ۳۰ساله شده» و 
«آونجرز: پایان بازی» در زمان سفر کرده است. روفالو در فیلم اخیر هم مثل پروژه آدام در قالب یک دانشمند ظاهر شده بود. شاون لوی بحث ساخت فیلم را زمان فیلمبرداری کمدی اکشن علمی‌ـــ‌تخیلی «گای آزاد» با رینولدز مطرح کرد و پیشنهاد داد بلافاصله بعد از پایان کار روی این فیلم، سراغ پروژه سفر در زمان خود بروند. رینولدز نگران آن بود که داستان این فیلم شباهت‌هایی با گای آزاد داشته باشد اما بعد از مطالعه فیلمنامه متوجه شد تفاوت‌های زیادی دارند و تنها وجه مشترک آنها کارگردان و بازیگر اصلی است. به نوشته منتقد سایت روتن تومیتو: «تماشاگران قبل از این رینولدز را در این نوع فیلم‌های کمدی اکشن علمی ـــ تخیلی دیده‌اند اما پروژه آدام حال و هوای متفاوتی دارد و سبک کمدی‌اش تازه و بدیع است.  به راحتی می‌توان گفت پروژه آدام نوع تازه‌ای اکشن‌های علمی ـــ تخیلی را ارائه می‌کند.» در حالی که رسانه‌ها درباره احتمال تولید قسمت‌های بعدی فیلم صحبت می‌کنند، کمپانی پارامونت و شبکه نتفلیکس هنوز چیزی درباره ساخت قسمت‌های بعدی آن نگفته‌اند.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *