معرفی فیلم/ کبود شده؛ مشت های هالی بری

سایت بدون – درام‌های ورزشی همیشه محبوب صنعت سینما و تماشاگران بوده‌اند. در این میان، درام‌هایی که اختصاص به ورزش مشت‌زنی دارند از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردارند. حالا اگر چنین داستانی یک خانم را هم در راس ماجراهایش داشته باشد، می‌توان امیدوار بود حاصل کار به اثری بسیار جذاب و تماشایی و در عین حال تکان‌دهنده و تاثیرگذار تبدیل شود. می‌توان حدس زد تهیه‌کنندگان «کبود شده» هم با چنین طرز تفکر و دیدگاهی سراغ تولید آن رفته‌اند. اما آنچه در عمل انجام شده و توسط تماشاگران دیده شده، همان چیزی نیست که سازندگانش به‌دنبالش بوده‌اند. کبود شده همان داستان همیشگی درام‌های مشت‌زنی چند دهه اخیر را دارد که تلاش‌های سخت ورزشکاری فراموش‌شده و تنها را به نمایش می‌گذارد که با سعی فراوان و کوششی مضاعف دوباره به رینگ برمی‌گردد تا خودی نشان دهد و لقب قهرمانی را از آن خود کند. بهترین نمونه چند دهه اخیر این نوع فیلم‌ها «راکی» سیلوستر استالونه است که نیمه دوم دهه ۷۰‌میلادی اکران شد و بعد از درخشش در مراسم اسکار به‌صورت یک ناندانی پولساز برای بازیگرش درآمد. اما بعد از گذشت نزدیک به پنج دهه از آن زمان، کبود شده نمی‌تواند حتی در قد و اندازه این اکشن بلاک‌باستر خودنمایی کند. شاید باید گفت جنبش «من هم» که در چند سال اخیر به راه افتاده و با سروصدای بسیار زیادی هم همراه بوده، یکی از دلایل تولید فیلم‌هایی چون «کبود شده» باشد. این روزها اکثر کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی و شرکت‌های کوچک و مستقل سینمایی، سخت به دنبال فیلمنامه‌هایی هستند که زنی دردمند و رنج کشیده را در راس ماجراهایش داشته باشد تا به کمک آن، درام‌هایی اجتماعی تولید کنند که در حمایت از حق و حقوق خانم‌هاست و می‌خواهد برایشان دادستانی کند. اما به نظر می‌رسد بعضی وقت‌ها اهالی سینما از آن طرف بوم می‌افتند و حاصل کارشان، فیلمی شعاری و خنثی از آب درمی‌آید.
«کبود شده» توسط هالی بری کارگردانی شده‌است. او یکی از بازیگران رنگین‌پوست موفق دو دهه قبل سینماست که موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد. اما انتخاب‌های بد و غلط باعث شد تا نتواند موقعیت خوب حرفه‌اش را حفظ کند. این انتخاب‌های غلط تا آنجا پیش رفت که او حتی نامزد دریافت جایزه تمشک زرین به‌‌عنوان بدترین بازیگر سال هم شد. بری با محدود کردن فعالیت‌هایش سعی کرد اعتبار از دست رفته را باز‌پس بگیرد. قرار گرفتن پشت دوربین فیلمبرداری را هم می‌توان در همین راستا توضیح داد. کبود شده اولین فیلم او در مقام
کارگردان است.
بری هم استالونه نقش اول فیلمش را به خودش داده است. جکی جاستیس (نام فامیل به‌شدت شعاری و کلیشه‌ای/ جاستیس در انگلیسی به معنای عدالت است و نام شخصیت مرکزی داستان یعنی جکی عدالتخواه!) زمانی مبارز قهرمان رینگ بوکس بوده و حالا دوران پرآشوبی را می‌گذراند. دور تازه یک مسابقه مهم ایالتی، جکی را مشتاق حضور در رینگ می‌کند. در شرایطی که او تلاش‌های جدی و سختی را برای برنده شدن آغاز کرده، ناگهان سروکله مینی (دنی بوید جونیور) پسر شش ساله‌اش پیدا می‌شود.
مرگ ناگهانی همسر سابق جکی، مینی را به سمت او روانه کرده‌است. جکی باید با ردکردن شرایط دشوار خانگی و حرفه‌ای، از رینگ مسابقه پیروز بیرون بیاید. تولید کبود شده با جنجال‌هایی هم همراه بود. زمان تولید فیلم، کت زیندیا یکی از مبارزان رشته مشت‌زنی علیه سازندگان فیلم به دادگاه شکایت کرد و مدعی شد به‌عنوان مشاور با کبود شده همکاری داشته و حق و حقوق قانونی‌اش به او پرداخت نشده‌است.
شبکه نتفلیکس تهیه‌کننده کبود شده، در ابتدا قصد داشت وظیفه کارگردانی آن را به دست نیک کاساوتس بسپارد. فیلمی که او قرار بود بسازد بیشتر از ورزش مشت‌زنی، درباره هنرهای رزمی و کاراته بود. حتی بلیک لیولی هم برای بازی در نقش اصلی این فیلم انتخاب شد. اواسط سپتامبر ۲۰۱۸ بود که پای هالی بری به این پروژه باز شد.
 او که اشتیاق زیادی برای فیلمسازی داشت، از مدیران نتفلیکس درخواست کرد به‌جای بازی در کبود شده، کارگردانی‌اش را به‌عهده بگیرد. کمی بعد لیولی از فیلم کنار گذاشته شد و بری در کنار کارگردانی، ایفای نقش جکی جاستیس را هم به‌عهده گرفت! بری در دوران فیلمبرداری چندین بار زخم‌های عمیقی برداشت و همین نکته، باعث توقف چندباره کار فیلمبرداری شد. زمان تولید کبود شده معلوم شد هالی بری از طرفداران ورزش مشت‌زنی و مشتزن‌های سرشناس و حرفه‌ای این رشته ورزشی است. تعدادی از بازیگران کبود شده از بین مشتزن‌های حرفه‌ای انتخاب شده‌اند.‌‌

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *