معرفی کتاب /قلمرو رؤیایی سپید؛رمان به زیبایی برف


سایت بدون -سال ١٣۶٣ کتابی از یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ژاپنی، یاسوناری کاواباتا چاپ شد؛ سه‌گانه‌ای با نام «آوای ‏کوهستان» با ترجمه داریوش قهرمان‌پور. این کتاب را آن‌ سال انتشارات «رضا» منتشر کرده بود و سه اپیزود رمان‌وار داشت: ‏‏«آوای کوهستان»، «سرزمین برف» و «هزار درنا». حالا بعد از قریب به ٣۶ سال، بار دیگر مترجمی سراغ یکی از همین ‏اپیزودها رفته است؛ رمانی با عنوان «قلمرو رؤیایی سپید». این بخش درواقع همان «سرزمین برف» است و انتشارات ‏‏«ققنوس» آن را به شکل جداگانه به‌تازگی با ترجمه مجتبی اشرفی چاپ کرده است.

یاسوناری کاواباتا با چیره ­دستیِ بسیار زیادِ خود داستان را به‌آرامی، همچون نوری که لحظه ای بر پرده­ای تیره می­افتد و تماشاگر لمحه­ای از آن را می­بیند، پیش می‌برد و به­تدریج با عمیق ترین زوایای روحی شخصیت­ها آشنامان می­کند. گویی خواننده، همچون تماشاگری که در سالن تاریک سینما نشسته، هر آن منتظر دیدن لحظه­ای از مرئی شدن این تصاویر دنیای خیالی است.

کاواباتا نخستین نویسندۀ ژاپنی است که توانست با ترسیم آداب و رسوم و فرهنگ غنی ژاپنی، با نوشتن آثاری درخشان که از مهم­ترین و برجسته­ ترینِ آن‌ها می­توان به دو اثر قلمرو رؤیایی سپید و آوای کوهستان اشاره کرد، نظر آکادمی نوبل را به­خود جلب کند. کتاب حاضر شاهکار اوست، و آوای کوهستان را نیز به ­سبب فرم بدیعش در روایت داستان و شخصیت‌پردازی مهم­ترین اثر او دانسته ­اند.

در پست جلد کتاب آمده است: «قطار از تونلی طولانی عبور می­‌کند و وارد قلمروی رویایی که پوشیده از برف است می‌­شود. و این­گونه است که، با حرکت آرام قطار و عبورش از ایستگاه‌­های مختلف، راوی ما نیز وارد داستان می‌شود و زوایایی از قصه خود را، همچون تابلوهایی از رویا که گاه داستانی عاشقانه گاه داستانی از تنهایی، انزوا، اندوه و ازهم­گسیختگی روابط عاطفی، برایمان بازگو می­‌کند.»
یاسوناری کاواباتا با چیرهدستیِ بسیار زیادِ خود داستان را به‌آرامی، همچون نوری که لحظه‌­ای بر پرده­ای تیره می‌‌‌ی­افتد و تماشاگر لمحه‌­ای از آن را می­‌بیند، پیش می‌برد و به‌­تدریج با عمیق‌ترین زوایای روحی شخصیت‌ها آشنایمان می­‌کند. گویی خواننده، همچون تماشاگری که در سالن تاریک سینما نشسته، هر آن منتظر دیدن لحظه­‌ای از مرئی شدن این تصاویر دنیای خیالی است.

کاواباتا سال ١٨٩٩ به دنیا آمد، سه ساله ‏بود که پدر و مادرش را از دست داد و چهار سال بعد هم مادربزرگش را. او در آن سن‌وسال، تنها یک خواهر داشت که او هم در نه ‏سالگی درگذشت. این مرگ‌های پی‌در‌پی، تأثیرات فراوانی در روح و روان پسرکی گذاشت که بعدها قرار بود یکی از بزرگ‌ترین ‏نویسندگان ژاپن باشد. او ‌سال ١٩٢٠ مطالعات ادبی را در دانشگاه آغاز کرد و سال ١٩٢۴ از آنجا فارغ‎التحصیل شد. ‏‏«آوای کوهستان»، «خانه زیبارویان خفته»، «رقصنده ایزو»، «کیوتو» و… تنها بخشی از آثارش هستند که همگی شهرتی ‏جهانی دارند. کاواباتا چهار‌سال پیش از مرگش و در ۶٩ سالگی توانست نخستین نویسنده ژاپنی شود که موفق به دریافت نوبل ‏ادبیات شده است. زبان شاعرانه و پرتصویر این نویسنده یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت آثارش است.‏

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *