مقامات بهداشتی یا مقامات ورزشی؟/لالیگا بر سر دوراهی

سایت بدون – رقابت‌های فوتبال باشگاه‌های اسپانیا موسوم به لالیگا طبق ادعای فدراسیون فوتبال اسپانیا و سازمان لیگ این کشور قرار است پس از تواقفی طولانی از ۲۳ خردادماه از سر گرفته شود.
بر همین اساس باشگاه‌های رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکومادرید زودتر از سایر تیم‌ها تمرینات انفرادی را از سر گرفته و از روز دوشنبه تمرینات گروهی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.
این درحالی است که مقامات بهداشتی اسپانیا از نزدیک همه چیز را زیرنظر دارند و با توجه به رویت پنج مورد از ابتلا به ویروس کرونا در بین بازیکنان این مساله جدی‌تر از پیش زیر ذره‌بین گرفته شده است. از پنج مورد مثبت، نام برده نشده اما به‌نظر می‌رسد حداقل دو مورد از آنها به باشگاه اتلتیکومادرید مربوط می‌شود. این موضوع البته از سوی باشگاه اتلتیکومادرید قویا رد شده اما با توجه به آمار وزارت بهداشت اسپانیا این موضوع تایید رسمی شده است.
این وضعیت در میان باشگاه‌های دسته دوم و سوم لالیگا و همچنین سایر تیم‌ها و اعضای کادر فنی و اداری هر باشگاه می‌تواند وخیم‌تر باشد. ازجمله پروتکل‌هایی که توسط کمیته لالیگا و شورای عالی ورزش اسپانیا درنظر گرفته شده است بدون تردید رعایت فاصله اجتماعی خواهد بود. باید از همه بازیکنان آزمایش دقیق گرفته شود و این شامل کادر فنی نیز خواهد شد. استفاده از ماسک و دستکش محافظ و همچنین شیلد محافظ صورت نیز اکیدا توصیه شده است. هدف اصلی از ابتدا نیز همین بود که لالیگا در ماه‌های ژوئن و جولای برگزار شود اما ماه آگوست مخصوص برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا خواهد بود.  در همین راستا قرار شد بازی‌های لالیگا فشرده‌تر و در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه برگزار شوند، اما بعد از آن برگزاری این بازی‌ها در روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه هم بررسی خواهد شد تا هرچه سریع‌تر به پایان برسد. کشور اسپانیا در کنار همسایه خود ایتالیا یکی از کانون‌های مهم شیوع ویروس کرونا در اروپا بوده و اکنون با بهبودی نسبی اوضاع همچنان بین مردم و مقامات نگرانی و دلهره وجود دارد.  از ۲۲ خردادماه دربی اندلوسیا بین دو تیم سویا و رئال بتیس کلید خواهد خورد، یک روز پس از آن شاهد بازی بین دو تیم گرانادا و ختافه و همچنین تیم‌های والنسیا و لوانته خواهیم بود. اما همه نگاه‌ها به سوی دو نام اصلی یعنی بارسلونا و رئال مادرید خواهد بود که در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۴ و ۲۵ خردادماه هواداران میلیونی خود را در سراسر جهان به تماشای فوتبال ناب دعوت می‌کنند.  بازی دو تیم رئال مادرید و والنسیا از هفته بیست‌ونهم یعنی ۲۹ خردادماه نیز می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. با همه این برنامه‌ریزی‌ها همچنان احتمال به تعویق افتادن و تغییر این تاریخ‌ها صفر نیست و مقامات بهداشتی اسپانیا در این روزها چندین و چند ساعت جلسه فشرده پشت درهای بسته برگزار کرده‌اند تا در این خصوص بیشتر مشورت کنند.
تردیدی وجود ندارد که لالیگا فعلا بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود اما با همین وضعیت حداقل حدود ۳۰۰ انسان درون یک استادیوم ورزشی وارد می‌شوند و این در فضای بحران‌زده اسپانیا یعنی یک خطر بالقوه برای خلق موج دوم ویروس کرونا. در این میان تیم‌های بزرگ و ثروتمند فارغ از اخبار و حاشیه‌ها به تمرینات حرفه‌ای خود مشغول هستند. در رئال مادرید زیدان با توجه به بازگشت ادن هازارد به شرایط ایده‌آل خود به داشتن او در بازی هفته اول بسیار امیدوار است.
در بارسلونا نیز لیونل مسی به شایعات پایان داد و خیال هواداران بابت حضور او در بارسا حداقل تا پایان سال میلادی جاری راحت شد. مصدومیت سطحی مسی در جریان تمرینات هفته گذشته نیز نگرانی دیگری را ایجاد کرده بود که به‌نظر می‌رسد بی‌مورد است و او می‌تواند بار دیگر در ترکیب اصلی تیمش حاضر باشد.
روز گذشته نیز یک جلسه مهم بین ستارگان اصلی لالیگا و نمایندگان وزارت بهداشت اسپانیا برگزار شد اما راموس و مسی نمایندگان رئال مادرید و بارسلونا در این جلسه غایب بودند. در این جلسه جرارد پیکه به‌شدت نسبت به تصمیمات مقامات بهداشتی معترض بود و اعتقاد داشت لالیگا نباید به این زودی از سر گرفته می‌شد. این درحالی است که برخی دیگر از بازیکنان از اینکه لالیگا از سر گرفته می‌شود بسیار خوشحال بودند و از مقامات بهداشت اسپانیا تشکر کردند.
در همین راستا نشریه آس اسپانیا با انتشار گزارشی از روند آغاز مجدد لالیگا نوشته است: «بدون تردید به‌نفع همه مردم است که همه پروتکل‌های بهداشتی به‌طور مطلق اجرا شود همه انسان‌ها در خانه بمانند و خیابان‌ها خالی از انسان باشد، اما متاسفانه شدنی نیست و مردم به کسب‌وکار خود بازگشته‌اند و با رعایت موارد بهداشتی مجبوریم آرام‌آرام به زندگی برگردیم. فوتبال هم بخشی از زندگی مردم اسپانیاست و قرار نیست که فعلا کسی وارد استادیوم شود بنابراین بازی‌های لالیگا بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. در چنین شرایطی نگرانی برخی بازیکنان یا مدیران باشگاه چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد و امیدواریم آنها نیز همکاری لازم را داشته باشند.»  روزنامه مارکا نیز با ارائه گزارشی از فرآیند از سرگیری لالیگا آورده است: «باشگاه‌های بزرگ خیال‌شان از قهرمانی یا ماندن در جدول راحت است. چندان هم متضرر نشده‌اند و به‌زودی با حامیان مالی غول‌پیکر خود به حیات ادامه خواهند داد، اما این باشگاه‌های کوچک‌تر هستند که این روزها بر سر دوراهی قرار گرفته و باید تصمیم بگیرند. شرایط اقتصادی آنها بسیار پیچیده و مبهم است و نمی‌دانند باید به لالیگا برگردند یا به جمع معترضان آغاز لالیگا ملحق شوند.»
اسپورت کاتالونیا نیز در خبر جدید خود ضمن اشاره به اصرار وزارت ورزش اسپانیا و فدراسیون فوتبال این کشور نوشت: «مقامات بهداشتی اسپانیا اولویت‌های تصمیم‌گیری را تغییر داده‌اند. شاید این خطرناک باشد اما فوتبال‌دوستان راضی به‌نظر می‌رسند چراکه هیجان تماشای دوباره بازی‌های لالیگا به آنها انرژی و امید بخشیده است. از طرفی مردم عادی تا این حد عاشق فوتبال نیستند و نگران تاثیر بد آغاز مجدد لالیگا بر خلق موج دوم کرونا در کشور اسپانیا به‌نظر می‌رسند.»
اکنون خانواده فوتبال اسپانیا بر سر دوراهی ایستاده و وقتی جان مردم در میان باشد معترض یا موافق چندان مهم نیستند بلکه باید بهترین تصمیم و علمی‌ترین تصمیم اتخاذ شود.  به قول کریستیانو رونالدو، ستاره پیشین رئال مادرید و مهره کلیدی امروز یوونتوس ایتالیا، بازیکنان فوتبال آدم‌های فضایی یا فرازمینی نیستند و آنها نیز بخشی از مردم بوده و خانواده دارند. بنابراین آنها نیز باید نگران سلامتی خود و اعضای خانواده خود باشند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *