مهدی طارمی بالاخره به کدام تیم می پیوندد؟/محبوب پرتغالی

سایت بدون -در روزهایی که خیلی از تیم‌های مطرح ایرانی دنبال راهی برای شکار او بودند، مهدی طارمی تصمیم گرفت با مبلغی کمتر از رقم‌های اغواکننده داخلی به پرتغال برود و پیراهن ریوآوه را بپوشد؛ تیمی متوسط در فوتبال باشگاهی پرتغال و متعلق به شهر «ویلادوکنده» که با سفارش ویژه کارلوس کی‌روش برای مهدی فرش قرمز پهن کرد تا او را با قراردادی سه‌ساله جذب کند. مبلغ قرارداد هم حدودی مشخص بود؛ سالانه ۳۵۰هزار یورو برای مهاجمی که در پرسپولیس، الغرافه و تیم ملی ایران نیز درخشیده بود.
مهدی طارمی زودتر از حد تصور در ترکیب ریوآوه جا افتاد و توانست به یکی از مهم‌ترین بازیکنان این تیم تبدیل شود. گل‌های حساس این مهاجم ایرانی و ۲۷ساله باعث شد ریوآوه در جدول رده‌بندی به نیمه بالای جدول برسد و برای غول‌های فوتبال پرتغال قد علم کند. نام طارمی در پرتغال از روزی سر زبان‌ها افتاد که او مقابل اسپورتینگ لیسبون دست به کار بزرگی زد و سه پنالتی از مدافعان مشهور این تیم نظیر متئو -مدافع سابق بارسلونا- گرفت؛ موضوعی که سر و صدای بسیاری به راه انداخت و طارمی را به مهاجمی تمام‌عیار و آینده‌دار تبدیل کرد.
طارمی در ادامه درخشش خود، در سه جام جذفی، لیگ و تاکادالیگا نیز توانست بازی‌های کم‌نقص و مؤثری ارائه بدهد. او تا پایان هفته نوزدهم ۱۰۰۹ دقیقه در ترکیب قرار گرفته، ۶ گل در لیگ پرتغال مقابل دپورتیوو آوس (سه گل)، بواویستا، موریرنسه و ژیل‌ویسنته به ثمر رسانده، چهار پنالتی گرفته و سه پاس گل هم برای هم‌تیمی‌هایش ساخته؛ آماری فوق‌العاده برای مهاجمی که ماه‌های نخست حضور در اروپا را پشت سر می‌گذارد. یعنی طارمی به‌ازای هر ۱۶۸ دقیقه یک گل زده که در نوع خود آمار مناسبی است.
در جام حذفی، مهدی طارمی سه‌بار در ترکیب ریوآوه قرار گرفته، ۲۶۶ دقیقه در زمین بوده و دو گل وارد دروازه بنفیکا و آلورکا کرده. اینجا هم آمار او خوب است؛ هر ۱۳۳ دقیقه یک گل. در دیگر جامی که باشگاه‌های پرتغالی در آن حضور دارند –تاکادالیگا- طارمی سه بازی انجام داده، ۲۰۶ دقیقه در زمین حضور داشته و یک گل مقابل اولیورنسه زده. یعنی روی هم مهدی طارمی در ۲۱ بازی ۱۴۸۱ دقیقه در ترکیب ریوآوه بوده و ۹ گل زده.
همین درخشش فوق‌العاده از چشم تیم‌های پرتغالی دور نمانده و باعث شده آنها برای جذب طارمی اقدام کنند. در روزهای اخیر اخبار زیادی درباره پیوستن طارمی به تیم‌هایی نظیر استون‌ویلا، اسپورتینگ‌لیسبون، بنفیکا و پورتو شنیده شد و حتی صحبت از پیشنهاد بوردوی فرانسه نیز به میان آمد ولی این پیشنهادها رد شده است تا مهدی طارمی فعلاً در این تیم بماند.
در این بین به‌نظر می‌رسید بنفیکا جدی‌ترین مشتری مهدی طارمی بوده اما اخبار حاکی از آن است درخواست مالی بالای باشگاه ریوآوه احتمالاً باعث منتفی شدن این انتقال شده. نشریه رکورد مدعی شد ریوآوه علی‌رغم مالکیت ۶۰درصدی، مبلغ ۵۶/۳میلیون یورو را برای فروش مهدی طارمی درخواست داشته که نظر باشگاه بنفیکا را تغییر داده و احتمالاً این انتقال را منتفی کرده است. البته هواداران بنفیکا خواهان انتقال مهدی طارمی به این تیم بوده و از عدم پرداخت چنین رقمی از سوی این باشگاه برای جذب مهاجم ایرانی شوکه شده‌اند. مرور توئیت‌های هواداران این تیم مؤید آن است مهدی طارمی گزینه محبوب آنها برای تقویت خط حمله بنفیکا بوده اما عدم توافق مالی طرفین باعث برهم خوردن معامله شده است.
اختلاف مالی بین مسئولان ریوآوه و تیم‌های خواهان او باعث شد فعلاً پروژه انتقال این بازیکن به تیمی بزرگتر مسکوت بماند. ریوآوه حاضر نیست به‌راحتی طارمی را از دست بدهد و برای انتقال قرضی نیز خواستار پول بیشتری است و باید دید در تابستان و با عملکرد طارمی در ادامه لیگ پرتغال چه سرنوشتی در انتظار بازیکن ایرانی ریوآوه خواهد بود.
کارلوس کاروالیال سرمربی ریوآوه بعد از دیدار تیمش مقابل فامالیکائو در لیگ پرتغال که با حضور طارمی در میدان و با نتیجه ۲ بر ۲ به پایان رسید در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت او مسئول فروش یا حفظ بازیکنان تیمش نیست ولی تأکید کرد در مورد طارمی باشگاه ریوآوه یک ۲۴ ساعت سخت و دشوار را پشت سر گذاشته است.
کاروالیال درباره تغییرات ایجادشده در این تیم و ابراز علاقه اسپورتینگ به مهدی طارمی گفت: «ما ۲۴ ساعت خیلی سخت را سپری کردیم. این مدت برای من به‌عنوان سرمربی خیلی سخت گذشت، چون بعضی چیزها را همه می‌بینند ولی بعضی اتفاق‌ها هم هست که جلوی صحنه کسی از آنها باخبر نمی‌شود. فشاری که در آستانه یک بازی مهم ما روی بازیکنان‌مان وارد می‌شد را نمی‌توان در نظر نگرفت، ولی واقعیت بازار نقل‌و‌انتقالات همین است. باشگاهی مثل باشگاه ما برای بقای خود نیاز به فروش بازیکن دارد ولی امسال ما در دو سه روز آخر نقل‌و‌انتقالات ژانویه خیلی استرس داشتیم، در حالی که من قبلاً فکر می‌کردم فقط انگلیس به این صورت است که همه مذاکرات در دو سه روز پایانی انجام شده و قراردادها در دو سه ساعت آخر امضا می‌شود. با همه این اوصاف ما دوران ژانویه را خیلی خوب پشت سر گذاشتیم.»
با توجه به این اتفاق‌ها و حفظ احتمالی طارمی در ریوآوه باید تا تابستان منتظر بمانیم تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار مهاجم ایرانی و مستعد خواهد بود. درصد ادامه حضور طارمی در ریوآوه پایین است اما اگر او بدرخشد و به روند رو به رشد خود ادامه بدهد، بعید نیست خیلی زود سر از تیم‌های مطرح پرتغال یا سایر لیگ‌ها نظیر فرانسه و انگلیس دربیاورد؛ اتفاقی که با توجه به آمار قابل توجه طارمی در ریوآوه به‌هیچ‌وجه دور از دسترس نخواهد بود.

چرا بنفیکا- طارمی منتفی شد؟
در نقل و انتقالات زمستانی یکی از بحث‌های اصلی فوتبال پرتغال، انتقال مهدی طارمی به بنفیکا بود. آن‌هم در شرایطی که این تیم قدرتمند بازیکنان بزرگی در خط حمله داشت اما هر روز شایعه جذب طارمی توسط بنفیکا را می‌شنیدیم. در همین زمینه برخی رسانه‌های پرتغالی اعلام کرده بودند که بنفیکا برای تقویت خط حمله‌اش قصد خرید مهاجمان جدید دارد که طارمی و پدرینیو از تیم کورینتیانس جزو گزینه‌های این باشگاه هستند. برونو لاگه تمایل بنفیکا برای خرید طارمی را رد کرد و البته در صحبت‌هایش از رازی پرده برداشت.
 اینکه چرا در نهایت مهدی طارمی نتوانست پیراهن بنفیکا را بپوشد، ماجرای جالبی دارد. از پرتغال خبر می‌رسد تمام علاقه بنفیکا به طارمی فقط در حد شایعه بوده، چرا که سرمربی این تیم هم علاقه‌ای به این انتقال، حداقل در زمستان را نداشت. فکر می‌کنید چرا چنین انتقالی نهایی نشد؟ به حرف‌های سرمربی بنفیکا توجه کنید: «ممکن است که به اضافه کردن بازیکنان جدید به تیم‌مان فکر و بازیکنان مختلف را آنالیز کنیم اما بازیکنی که می‌‌خواهد به ما ملحق شود، باید کسی باشد که برای ما بدود و این تنها شرطی است که یک بازیکن می‌تواند به بنفیکا ملحق شود. ورود به این تیم کار آسانی نیست و شما باید آمادگی دوندگی بسیار زیاد را داشته باشید.»
چون لاگه در بنفیکا، علاقه بسیاری به بازیکنان دونده دارد و طارمی هر چند زیاد می‌دود اما جنگندگی لازم را ندارد، این انتقال منتفی شد و به سرانجام نرسید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *