مهدی طارمی حتی بالاتر از کریستیانو رونالدو

نمایش عالی طارمی در سال ۲۰۲۱ باعث شده تا نامش در کنار مهاجمان مطرح دنیای فوتبال قرار گیرد و با ادامه این روند حتی می‌تواند یکی از مدعیان فتح کفش طلا نیز باشد.

سایت بدون – واکنش روزنامه رکورد پرتغال به درخشش دوباره مهدی طارمی در ترکیب پورتو بسیار جالب بود. این روزنامه با اشاره به عملکرد خوب این مهاجم ایرانی در ترکیب تیمش برابر ژیل ویسنته نوشت که او وحشت را به جان همه حریفان انداخته است. دو تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی پرتغال به مصاف هم رفتند که این پورتو بود که در پایان این دیدار موفق شد با برتری ۲ بر صفر به جمع ۴ تیم برتر مسابقات راه پیدا کند. به این ترتیب آنها در نیمه‌نهایی دیداری دشوار و سرنوشت‌ساز برابر براگا خواهند داشت و دیگر دیدار این مرحله بین بنفیکا و استوریل انجام خواهد شد. طارمی حالا با سرعت بسیار زیادی به سوی ستاره شدن در فوتبال پرتغال پیش می‌رود و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می‌کند. روند گلزنی او در دیدارهای اخیر تیمش فوق‌العاده بوده است و حالا دیگر این درخشش به تدریج برای هواداران تیم به اتفاقی عادی بدل شده است.

تاریخ‌سازی در پورتو

طارمی حالا حتی بهتر از دوران حضورش در ریو‌آوه کار می‌کند و به‌خوبی به سرخیو کونسیسائو که در ابتدای فصل بسیار کم از او استفاده می‌کرد نشان داد که در تصمیماتش دچار اشتباه شده بود و نیمکت‌نشین کردن این ستاره ایرانی از همان ابتدا اشتباه بوده است. سایت «آبزرویدور» پرتغال در گزارشی از این دیدار می‌نویسد: «طارمی در دیدار برابر ژیل ویسنته فرصت‌های گلزنی زیادی نداشت اما درنهایت باز هم توانست گلی دیگر برای پورتو به ثمر برساند و به رکورد ۷ گل در ۷ دیدار اخیر رسیده است و در هر ۴ دیدار این فصل تیمش در جام حذفی هم موفق به گلزنی شده است. کونسیسائو در این دیدار مجبور شد عناصر هجومی خود را یکی‌یکی تعویض کند. ابتدا خسوس کرونا، زننده گل اول تیم بود که به دلیل مصدومیت جای خود را به سرجیو اولیویرا داد و پس از او اوتاویو و لوئیس دیاز هم از زمین بیرون رفتند تا هر سه تعویض پورتو اجباری باشد. در دقایق پایانی بازی این تیم تنها طارمی را در خط حمله داشت که از قضا خود او گل دوم تیمش را با ضربه‌ای دیدنی زد تا خیال پورتو از صعود راحت شود. او باز هم در ترکیب اصلی تیم قرار گرفته بود و به نظر می‌رسد جدا کردن او از ترکیب بسیار سخت است. برای این مهاجم ایرانی در این مسابقه فرصت‌های کمتری نسبت به بازی‌های قبل ایجاد شد. مدافعان ژیل ویسنته به‌خوبی سعی در مهارش داشتند و تا دو دقیقه مانده به پایان بازی هم در این کار موفق بودند. او سعی می‌کرد بیشتر به عقب آمده و به خط میانی تیمش کمک کند. درنهایت این سرجیو اولیویرا بود که پاس گل را برایش فراهم کرد تا با ۵ پاس گل و پشت سر اوتاویو و کرونا بهترین گل‌ساز این فصل پورتو باشد. طارمی در هر ۴ مسابقه تیمش در این فصل در ترکیب پورتو حاضر بوده و توانسته برابر فابریل، توندلا، ناسیونال و ژیل ویسنته گلزنی کند. تنها ۸ بازیکن در تاریخ پورتو توانسته‌اند به چنین رکوردی برسند و در هر ۴ بازی ابتدایی تیم در جام حذفی گلزنی کنند که نفرات نامداری چون ماریو ژاردل، فرناندو گومز و هرنانی از آن جمله‌اند. او هنوز هم شانس بهتر کردن این رکورد را دارد و می‌تواند با گشودن دروازه رقبا در دیدارهای باقی‌مانده، آمار منحصربه‌فردی را برای خود رقم بزند. طارمی اگر چه در دیدار برابر بنفیکا در لیگ با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد و بازی حساس برابر اسپورتینگ لیسبون در نیمه‌نهایی جام اتحادیه را از دست داد اما در این فصل در ۲۴ بازی تیمش ۱۱ گل زده و البته در ۷ مسابقه اخیری که برای پورتو به میدان رفته آمار بسیار خوبی دارد. او در این دیدارها به‌طور میانگین در هر مسابقه یک گل زده و روندی عالی در این هفته‌ها داشته است.»

به دنبال قهرمانی در همه جام‌ها

نخستین بازیکنی که در تاریخ این باشگاه توانسته رکورد ۴ گل در ۴ بازی ابتدایی جام حذفی را ثبت کند کودرنجاست که در فصل ۱۹۴۰-۱۹۳۹ موفق به ثبت این رکورد شد و پس از او نیز هرنانی، نوئه، آزومیر، نوبرگا، فرناندو گومز(دو فصل)، زاهوویچ و ماریو ژاردل موفق به تکرار آن شدند. جالب اینکه از فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ هیچ بازیکنی نتوانسته بود چنین آماری را به ثبت برساند. سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو که تیمش هجدهمین بازی بدون شکست در ۹۰ دقیقه را در جام حذفی پشت سر گذاشت درباره شرایط این مسابقه می‌گوید: «شرایط آب و هوایی باعث شد بازی بسیار سختی را تجربه کنیم و زمین هم اوضاع خوبی نداشت. ما شروع بسیار خوبی داشتیم و خیلی زود توانستیم به گل برسیم تا با خیالی راحت‌تر بازی را ادامه دهیم. در نیمه دوم تلاش کردیم استراتژی بازی خود را تغییر دهیم و فضای کمتری در اختیار حریف قرار دادیم. می‌توانستیم خیلی زودتر به گل دوم برسیم و هدف ما نیز همین بود تا با شرایط بهتری بازی را دنبال کنیم. درنهایت توانستیم بازی را ببریم و راهی دور بعد شویم.»

او در ادامه درباره شانس قهرمانی تیمش در این مسابقات می‌گوید: «ما در هم تورنمنتی که حضور داریم تلاش می‌کنیم تا حد امکان به مراحل پایانی برسیم و هدف‌مان کسب قهرمانی در این مسابقات است. امسال هم فرقی نمی‌کند و همین اهداف را در تمامی مسابقات دنبال می‌کنیم. حالا باید به‌خوبی استراحت کرده و برای دیدار حساس و مهم تیم در روز دوشنبه آماده شویم. ما بازی سختی برابر ریوآوه در لیگ پیش‌رو داریم و باید به خوبی مهیای آن دیدار باشیم. خوشبختانه در این بازی همه تیم و هم بازیکنان عملکرد بسیار خوبی داشتند و توانستیم یک مرحله دیگر در جام به پیش برویم. ما به نیمه‌نهایی رسیده‌ایم و به همین دلیل باید به بازیکنانم تبریک بگویم که توانستند به چنین موفقیتی برسند. حالا باید دوباره روی نتیجه‌گیری در لیگ متمرکز شویم.»

سرجیو اولیویرا یکی از بازیکنانی بود که در دیدارهای اخیر تیمش به دلیل ابتلا به کرونا غایب بود و حالا با سپری کردن دوران قرنطینه دوباره به ترکیب تیمش برگشته است. او درباره شرایطش در این دیدار و پاس‌گلش به طارمی می‌گوید: «بازگشت به شرایط بازی و حضور در زمین مسابقه اتفاقی بسیار خوب برای من بود و خوشحالم که این شرایط سخت را پشت سر گذاشتم. در شرایط کنونی بسیار ضروری است که مردم در خانه بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. روزهای سختی بود و بازی کردن دوباره‌ام برای این تیم بسیار خوشحال‌کننده است. به‌خصوص که توانستیم بازی را ببریم و به نیمه‌نهایی جام حذفی برسیم. خوشحالم که در همان دقایق کوتاه مثمرثمر بودم و پاسم را طارمی به‌خوبی تبدیل به گل کرد.»

جدال با همبازیان سابق

جدال طارمی با همبازیان سابق در لیگ می‌تواند بسیار جذاب باشد. او سال پیش به لطف درخشش در ریوآوه نامش را در فوتبال پرتغال و حتی اروپا مطرح کرد و تا آستانه آقای‌گلی مسابقات هم پیش رفت و دوشنبه‌شب باید برای نخستین بار رودرروی هم‌تیمی‌های سابق خود به میدان برود که شناخت خوبی هم از بازی او و شگردهایش دارند. این یعنی اینکه طارمی در این بازی کار سختی برای گرفتن پنالتی دارد چراکه همبازیان سابقش به‌خوبی می‌دانند که وی در این کار تبحر ویژه‌ای دارد اما به همان اندازه از قابلیت‌های فنی او برای گلزنی نیز آگاهند و باید دید چقدر می‌توانند او را مهار کنند.

بالاتر از رونالدو

نمایش عالی طارمی در سال ۲۰۲۱ باعث شده تا نامش در کنار مهاجمان مطرح دنیای فوتبال قرار گیرد و با ادامه این روند حتی می‌تواند یکی از مدعیان فتح کفش طلا نیز باشد. او در دیدارهایی که در سال جدید میلادی برای تیمش انجام داده آماری فوق‌العاده به‌جای گذاشته و در ۶ بازی ۶ گل زده است. آماری که او را در کنار روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی بایرن مونیخ و بهترین بازیکن دنیا در سال ۲۰۲۰ قرار داده است که دقیقا همین روند گلزنی را در همین تعداد بازی داشته است. لیونل مسی هم در ۵ بازی برای بارسا ۵ بار موفق به گشودن دروازه حریفان شده است و البته آمار این مهاجم ایرانی از رونالدو بهتر است. ستاره پرتغالی یووه در ۷ بازی خود در یک ماه اخیر برای تیمش تنها ۴ گل زده است و پایین‌تر از طارمی قرار دارد. این روند عالی باعث شده تا قیمت او در سایت ترانسفرمارکت نیز افزایش پیدا کند و حالا این مهاجم ملی‌پوش ۱۲ میلیون یورو ارزش دارد تا پس از سردار آزمون دومین بازیکن با ارزش فوتبال ایران و هشتمین ستاره گران‌قیمت پورتو باشد. او در لیگ پرتغال نیز رتبه بیست‌وچهارم را در اختیار دارد اما مسلما این قیمت‌گذاری ملاک ارزش انتقال احتمالی بعدی‌اش نخواهد بود و درنهایت توافقات دو باشگاه است که باعث می‌شود تا ارزش یک جابه‌جایی و قرارداد تعیین شود. همان‌گونه که در ابتدای این فصل درحالی که ارزش او ۱۰ میلیون یورو عنوان می‌شد درنهایت با انتقالی ۵ میلیون یورویی راهی پروتو شد تا فصل جدیدی در دوران فوتبالش آغاز شود.

تاثیرگذاری روی اکثر گل‌های پورو

این مهاجم ۲۸ ساله از هفته هفتم رقابت‌های لیگ که فرصت بازی در ترکیب اصلی تیمش را پیدا کرد در ۹ مسابقه پیاپی فیکس بوده و جالب اینکه تنها در دو بازی برابر سانتا کلارا و موریرنزه نتوانسته در گلزنی یا ارسال پاس‌گل موفق باشد و در سایر دیدارهای روز گل‌های پورتو اثرگذار بوده است. شاگردان کونسیسائو از آن زمان تنها در دیدار با بنفیکا موفق به کسب سه امتیاز نشدند و به تساوی رسیدند و در سایر دیدارها پیروز شدند تا نقش طارمی در این تیم به خوبی نمایان شود. هواداران این تیم نیز به‌خوبی قدردان ستاره تازه وارد خود هستند و از همان ابتدای فصل که کمتر در ترکیب تیم به میدان می‌رفت تا حالا که ستاره اول این تیم است به‌خوبی از او حمایت کرده‌اند و همواره در شبکه‌های اجتماعی به تعریف و تمجید از او پرداخته‌اند. حتی زمانی که کونسیسائو در دقایق پایانی دیدارهای تیمش طارمی را به زمین می‌فرستاد بسیاری از آنها با انتقاد از سرمربی تیم خواستار استفاده بیشتر و بهتر از طارمی شدند و در هفته‌های کنونی و پس از فیکس شدن او به‌خوبی ثمره آن را دیده‌اند.

در مسیر آقای‌گلی

یکی از کاربران فضای مجازی با اشاره به عملکرد خوب او در زدن ۷ گل در ۷ مسابقه می‌نویسد: «بازیکنی که در ابتدا کمتر شانس بازی در ترکیب تیم را داشت حالا چنین آمار فوق‌العاده‌ای را از خود به‌جای گذاشته و شکی نیست که با ادامه این روند می‌تواند آقای‌گل مسابقات لیگ شود.»
یکی دیگر از هواداران پورتو نیز با تمجید از مهاجم شماره ۹ تیم خود نوشت: «در آخرین دقایق دیدار با ژیل ویسنته و درحالی که هوا بارانی و زمین نیز شرایط بسیار بدی داشت طارمی بار دیگر به کمک تیم آمد و با یک فرار زیبا گل دوم را زد. او در دیدارهای اخیر تیم استثنایی کار کرده و در اوج آمادگی قرار دارد.»
هواداران پورتو از خرید این فصل باشگاه بسیار راضی‌اند و امید زیادی دارند تا او همانند سایر مهاجمان نامدار این تیم بتواند عملکردی به یادماندنی از خود به‌جا گذاشته و بتواند نامش را در تاریخ باشگاه ثبت کند. یکی از آنها در صفحات مجازی خود نوشته است: «مدت‌ها بود چنین عملکردی را در تیم شاهد نبودیم و حالا طارمی ستاره یکه‌تاز تیم در خط حمله است. او همه کار انجام می‌دهد و به‌خوبی توانسته تیم را در بهترین شرایط خود قرار دهد.»
بدون طارمی شاید پورتو با دردسرهای زیادی روبه‌رو می‌شد. تیم در ابتدای فصل و زمانی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت دو شکست و یک تساوی در لیگ کسب کرد و همین نتایج ضعیف کافی بود تا اسپورتینگ لیسبون از فرصت استفاده کرده و در صدر جدول قرار گیرد. کونسیسائو و تیمش با وجود روند فوق‌العاده‌ای که در هفته‌های اخیر داشته‌اند، هنوز نتوانسته‌اند فاصله ۴ امتیازی خود با صدرنشین را جبران کنند و اگر این مربی جوان کمی دیرتر تصمیم می‌گرفت به مهاجم ایرانی‌اش بازی دهد و سیستم تیمش را با دو مهاجم بچیند شاید شانس حضور در کورس قهرمانی در لیگ را از دست می‌داد. پورتو علاوه‌بر رقابت دشوار در لیگ، مصافی حساس در لیگ قهرمانان اروپا برابر یوونتوس را هم پیش رو دارد و حالا به لطف درخشش طارمی در دیدارهای این تیم، طرفداران اژده‌هاها حتی به عبور از سد بانوی پیر و شگفتی‌سازی در اروپا نیز امیدواری بیشتری دارند. دیداری که به خاطر تقابل دو مهاجم گلزن یعنی طارمی و رونالدو جذابیت بالایی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل«بی صاحب مانده»

سایت بدون – این اصطلاح نوعی نفرین است که به معنی آرزوی مرگ برای صاحب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *