مورد عجیب قهرمان اسکی باز ایرانی /رقبایم روی برف تمرین می‌کنند، من روی آسفالت

‌سایت بدون – سمانه بیرامی باهر، عضو تیم ملی اسکی صحرانوردی بانوان بار دیگر تاریخ‌ساز شد. او که پیش از این طلسم بی‌مدالی زنان اسکی‌باز ایرانی را در بخش استقامت شکسته بود، حالا به افتخار دیگری رسیده است. خبر مربوط به حضور او در تورنمنت بین‌المللی اسکی صحرانوردی ترکیه است. تورنمنتی که هم در آن صاحب دو مدال طلا شد و هم اینکه توانست رتبه‌اش را در رده‌بندی جهانی به زیر ۱۰۰ برساند. این برای نخستین‌بار در تیم ملی اسکی صحرانوردی بانوان است که یک زن ایرانی به چنین رنکینگی دست پیدا می‌کند. بیرامی در این مسابقات در دو ماده ۵ کیلومتر کلاسیک و ۵ کیلومتر پاتیناژ شرکت کرد که به مقام قهرمانی رسید تا صعود قابل ملاحظه‌ای در رده‌بندی جهانی اسکی صحرانوردی استقامت داشته باشد. سمانه روز گذشته بعد از اتمام مسابقه دومش گفت‌وگوی کوتاهی با «شرق» داشت که در ادامه می‌خوانید.

از رقابت‌ها برایمان بگویید. چطور بود، پیش‌بینی این نتیجه را می‌کردید؟
حقیقتا خیلی نمی‌توانم بگویم که پیش‌بینی‌ام از حضور در این تورنمنت چه بود، اما چون آمادگی خوبی داشتم می‌دانستم، فارغ از کسب مدال نتیجه قابل قبولی می‌گیرم. خیلی خوشحالم که علاوه بر کسب دو مدال به رنکینگ زیر ۱۰۰ رسیدم. تا به الان هیچ خانم ایرانی نتوانسته بود به این جایگاه برسد. قبل از این رنکینگ همه ملی‌پوشان ایرانی در این رشته بالای ۱۰۰ بود. فکر می‌کنم بعد از این دو مسابقه، الان من به رنکینگ ۷۴ رسیده باشم. سطح مسابقات هم واقعا بالا بود. بیشتر رقبا از کشورهای اروپایی مثل صربستان، یونان و بلغارستان بودند. در مجموع ۱۵ کشور در رقابت‌ها شرکت کرده بودند. البته از بیشتر رقبا شناخت داشتم، چون قبلا با آنها مسابقه داده بودم. من در رویدادهای قبلی از آنها شکست خورده بودم اما اینجا توانستم جبران کنم و برای اولین‌بار بر همه آنها غلبه کنم.
آن‌طور که گفته می‌شود کشور میزبان هم نفرات خیلی خوبی را در این تورنمنت شرکت داده بود؟
بله همین‌طور است. ترکیه تیم ملی بانوان خوبی دارد. آنها به خاطر اینکه میزبان این رقابت‌ها بودند، برای حضوری قدرتمند، دخترانشان را چهار ماه به فرانسه فرستاده بودند تا در کمپ‌های پیشرفته آنجا تمرین کنند. اسکی‌بازان خارجی هشت، نه ماه سال را کلا روی برف تمرین می‌کنند و از امکانات خیلی خوبی برخوردار هستند. اگر خودشان برف نداشته باشند به کشورهایی می‌روند که برف و کمپ‌های حرفه‌ای دارند. در ایران اما متأسفانه اصلا این امکانات وجود ندارد و ما در یک شرایط کاملا نابرابر با حریفانمان رقابت می‌کنیم.
پس در این مدت که برفی هم در ایران نباریده، چطور تمرین کردید؟
تمریناتمان روی آسفالت بود و فقط در فاصله دو هفته مانده به برگزاری تورنمنت، به فرانسه رفتیم تا آنجا تمرین کنیم. دو هفته تمرین ما کجا و هشت، نه ماه تمرین دیگر اسکی‌بازان کجا. من شش، هفت سال است که بدون مربی تمرین می‌کنم و عضو تیم ملی ایران هستم. بدون اینکه کمکی داشته باشم، فقط با برنامه‌های تمرینی خودم به اینجا رسیدم. در تابستان تمرینات طاقت‌فرسای ۷۰ کیلومتری سربالایی را انجام دادم. خوشحالم که با وجود این سختی‌ها حداقل توانستم این نتیجه را بگیرم و خودم را بیشتر از قبل ثابت کنم.
متأسفانه اسکی جزء رشته‌های پرهزینه است که همیشه ملی‌پوشان از متولی این ورزش که فدراسیون اسکی است گلایه دارند. طوری که می‌گویند حتی هزینه اردوهای خارجی را هم خودشان تأمین می‌کنند. برای اردوی فرانسه هم شرایط شما به همین صورت بود؟
نه، خوشبختانه برای ما این‌طور نبود. من و آقای سیدستار صید در حال حاضر نفرات اول اسکی صحرانوردی ایرانیم و بورسیه کمیته بین‌المللی المپیک (ioc) هستیم. Ioc کمک‌هزینه‌هایی را برای اردوها و تمرینات ورزشکاران بورسیه به صورت مقطعی پرداخت می‌کند که این بورسیه الان شامل حال ما شد. درواقع هزینه سفر به فرانسه از این طریق تأمین شد.
چیزی به بازی‌های المپیک زمستانی چین هم نمانده، شرایطتان برای حضور در این بازی‌ها به چه صورت است؟
راستش فعلا چیزی مشخص نیست. متأسفانه فدراسیون جهانی اسکی در این دوره کار را قدری پیچیده کرده و با قوانین جدیدی که تعیین کرده، معلوم نیست که من می‌توانم ورودی این بازی‌ها را بگیرم یا نه. فدراسیون جهانی اسکی یکی از معیارهای ورودی المپیک ۲۰۲۲ را نتیجه مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ لحاظ کرده است. طوری که می‌گوید هر ورزشکاری که امتیاز زیر ۳۳۰ را در این رقابت‌ها گرفته می‌تواند به المپیک برود. متأسفانه من با وجود اینکه در دو سال اخیر امتیازهای زیادی به دست آوردم، اما در جهانی آلمان چون مریض بودم، خوب نتیجه نگرفتم. این واقعا عین بی‌عدالتی است. چراکه قانون حضور در بازی‌های المپیک زمستانی به این صورت است که امتیازهای دو سال اخیر ورزشکار محاسبه و در نهایت سهمیه‌ها توزیع می‌شود. با این حال من فعلا در لیست رزرو هستم و باید منتظر بمانم ببینم چه می‌شود. تمام تلاشم این است که بتوانیم با رایزنی این مشکل را حل کنیم. من در دوره قبل بازی‌های المپیک (۲۰۱۸) پرچمدار کاروان ایران بودم. امیدوارم این فرصت دوباره نصیبم شود تا نتیجه‌ای بهتر از دوره گذشته بگیرم. هرچند آن موقع هم توانستم از خط پایان عبور کنم. در این مدت به لطف خدا در تمام مسابقات رول اسکی و اسکی روی برف مقام نخست را کسب کرده‌ام. هنوز هم تلاش و تمرین می‌کنم تا رتبه‌ام را حفظ کنم

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *