میزان پراکندگی استفاده از اینترنت در سراسر جهان را بدانیم

سایت بدون – اینترنت که سی‌امین سال حضور خود را در جهان جشن می‌گیرد، امروز در تار و پود زندگی بسیاری از مردم جهان رخنه کرده است. شبکه‌ای جامع از اطلاعات که روزگاری فقط در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون تا تلفن‌های‌همراه نفوذ کرده و کمتر کسی است که از آن استفاده نکند. البته سهم همه کشورها از سرعت اینترنت و ساعاتی که برای آن وقت می‌گذارند، یکی نیست. در این گزارش، میزان پراکندگی استفاده از اینترنت در سراسر جهان تحلیل شده است.    گزارش جهانی از اینترنت
عصر اطلاعات بدون داده‌ها بی‌معناست. در خصوص داده‌های مربوط به استفاده از اینترنت، دو موسسه بزرگ در سطح جهانی آمارهایی را منتشر کرده‌اند که تامل برانگیز است. موسسه وی‌آرسوشال و موسسه هوت‌سوییت به‌صورت رسمی آمارهای جالبی از فعالیت مردم جهان روی اینترنت منتشر کرده‌اند. طبق این آمارها روزانه بیش از نیم میلیون نفر برای اولین بار به اینترنت متصل می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند. البته این آمار در یک سال اخیر بیشتر است و روزانه یک میلیون نفر برای اولین بار اینترنت را تجربه می‌کنند. برای این‌که دید بهتری نسبت به اعداد و ارقام داشته باشیم بهتر است نگاهی کلی به آمار جهان و انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند بیندازیم که حدود ۶/۷میلیارد نفر هستند. جالب است بدانید حدود ۳/۴میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. آمار جالب دیگر این‌که از این تعداد حدود ۱/۵میلیارد نفر تلفن‌همراه دارند.

جمعیت جهان    کاربران تلفن‌همراه    کاربران اینترنت
۷۶۷/۷ میلیارد نفر    ۱۱۲/۵ میلیارد نفر    ۳۸۸/۴ میلیارد نفر

جالب است بدانید از کل جمعیت جهان حدود ۵۶درصد شهرنشین هستند. ضریب نفوذ تلفن همراه ۶۷درصد و ضریب نفوذ اینترنت ۵۷درصد است. گرچه بسیاری از روستاییان در جهان و حتی در کشور ما از اینترنت استفاده می‌کنند، ولی هنوز کمتر از نیمی از مردم جهان استفاده‌کننده اینترنت نیستند. به نظر می‌رسد دنیای انسان‌ها با و بدون اینترنت کاملا متفاوت است.

   آمار شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی هم رشد فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر داشته‌اند. اجتماعات انسانی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته‌اند و در حال بزرگ‌تر شدن هستند. البته پراکندگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان یکسان نیست و هر جای این کره خاکی گروهی از مردم از یکی دو شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می‌کنند. احتمالا اگر بدانید که حدود نیمی از مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند تعجب خواهید کرد، اما نکته جالب‌تر این‌که تقریبا اکثر این افراد از طریق تلفن‌همراه خود به شبکه‌های اجتماعی متصل می‌شوند و در آنها فعالیت می‌کنند. طبق آخرین آمار حدود ۴/۳میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و از این تعداد حدود ۲/۳میلیارد نفر از طریق تلفن‌همراه به شبکه‌های اجتماعی وصل شده‌اند.

جمعیت افراد در شبکه‌های اجتماعی    جمعیت افرادی که از شبکه اجتماعی روی تلفن‌همراه استفاده می‌کنند
۴۸۴/۳ میلیارد نفر    256/3میلیارد نفر
آمارها ضریب نفوذ افراد در شبکه‌های اجتماعی را برابر ۴۵درصد و ضریب نفوذ افرادی را که با استفاده از تلفن‌همراه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند ۴۲درصد نشان می‌دهد.

   رشد جمعیت، رشد آمارها

آمارهای جهانی نشان می‌دهد هر سال بر جمعیت جهان افزوده می‌شود. گرچه امسال این رشد حدود ۱/۱درصد بوده و تنها ۸۴میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه شده، ولی به هر حال نرخ رشد مثبت است. نکته حائز اهمیت این‌که جمعیت کاربران تلفن‌همراه با رشد ۲درصدی تقریبا دو برابر رشد جمعیت جهان بوده است. یعنی بیش از صد میلیون نفر به جمعیت کسانی که از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند، افزوده شده است. اما رشد جمعیت کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند ۱/۹درصد بوده و بیش از ۳۶۷میلیون نفر به جمعیت افراد استفاده‌کننده از اینترنت اضافه شده است. با اضافه شدن ۲۸۸میلیون نفر به تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی شاهد ۹درصد رشد نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. نرخ رشد کاربرانی که از تلفن‌همراه برای حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند حدود ۱۰درصد بوده که با افزوده شدن بیش از ۲۹۷ میلیون کاربر بیشترین نرخ رشد را داشته است. این آمارها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ محاسبه شده‌اند.

نرخ رشد جمعیت جهان    نرخ رشد کاربران تلفن‌همراه    نرخ رشد کاربران اینترنت    نرخ رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی    نرخ رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی تلفن‌همراه
۱/۱ درصد    2 درصد    1/9 درصد    9 درصد    10 درصد
۸۴ میلیون تومان    100 میلیون نفر    367 میلیون نفر    288 میلیون نفر    297 میلیون نفر

   رتبه پنجم برای ایران
یکی از شاخص‌های اساسی در مورد پراکندگی استفاده از اینترنت شاخص رشد سالانه است. در آخرین آمار منتشر شده، ایران بعد از کشورهای هند، چین، آمریکا، اندونزی در مقام پنجم قرار دارد. هند با افزایش بیش از ۹۷میلیون نفر کاربر اینترنت و با رشد ۲۱درصد برترین کشور در این زمینه است. بعد از آن چین با افزایش بیش از ۵۰میلیون نفر کاربر اینترنت و با رشد ۷/۶درصدی، آمریکا با افزایش بیش از ۲۵میلیون کاربر اینترنتی و رشد ۸/۸درصدی، اندونزی با افزایش بیش از ۱۷میلیون کاربر اینترنتی و رشد ۱۳درصدی و بالاخره ایران با بیش از ۱۶میلیون افزایش کاربر اینترنتی و رشد ۲۹درصدی در مقام‌های بعدی قرار دارند.
دو نکته مهم در این بخش به چشم می‌خورد؛ اول این‌که بجر آمریکا چهار کشوری که بیشترین رشد را داشته‌اند، آسیایی هستند و نکته بعد این‌که آمریکا که به نظر می‌رسد تعداد کاربران اینترنتی‌اش بالا باشد، هنوز در مرحله رشد است و با بیش از ۸درصد رشد همچنان جزو کشورهایی است که کاربران اینترنتی آن در حال رشد هستند.

   نرخ رشد اینترنت

بد نیست نگاهی به رشد استفاده از اینترنت در پنج سال اخیر داشته باشیم. آمارها نشان می‌دهد نسبت رشد سال ۲۰۱۸ به سال ۲۰۱۹ به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. روند رشد در پنج سال اخیر مثبت بوده و در ۲۰۱۵ به ۲۰۱۶ بیشترین رشد را شاهد هستیم.

   پراکندگی زمانی استفاده از اینترنت
آخرین آمار منتشر شده از ۴۰ کشوری که بیشترین زمان استفاده از اینترنت را دارند نشان می‌دهد فیلیپینی‌ها با بیش از ده ساعت در روز میانگین استفاده از اینترنت بیشترین و ژاپن با بیش از سه ساعت و نیم استفاده میانگین از اینترنت در روز کمترین استفاده‌کننده اینترنت هستند. بعد از فیلیپین، برزیل، تایلند، کلمبیا و اندونزی مقام‌های دوم تا پنج بیشترین استفاده از اینترنت را کسب کرده‌اند. کشور ایران به علت پایین‌تر بودن میانگین استفاده مردم از سه ساعت در این فهرست حضور ندارد. آمارها نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و ژاپن کمتر از میانگین جهانی استفاده از اینترنت، از آن استفاده می‌کنند. میانگین جهانی استفاده از اینترنت بیش از شش و نیم ساعت در روز است.

   پراکندگی بیشترین سرعت اینترنت
شاخص مهم و شاید دوست‌داشتنی اینترنت سرعت آن است. در آمارهای منتشر شده از سرعت اینترنت ثابت کشورهای مختلف، سنگاپور با ۹/۱۹۰مگابیت بر ثانیه مقام اول و بعد از آن کشورهای هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، آمریکا و کانادا مقام‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. میانگین سرعت اینترنت ثابت در جهان نیز ۳/۵۴ مگابیت بر ثانیه است. ایران نیز با میانگین ۷/۴مگابیت بر ثانیه بین صد کشور اول جهان حضور ندارد.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *