میم‌ها از کجا آمده‌اند و سال ۲۰۲۲ چقدر توسعه می‌یابند؟/کوتاه،کوبنده و موثر

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطلاعات ما را احاطه کرده‌است. در واقع دیتاها مانند ژن‌ها عمل می‌کنند و ایده‌ها می‌توانند بین افراد مختلف منتقل شوند و جهش و تکامل بیایند. میم‌ها یکی از آن ایده‌هاست که این روزها بسیار پرطرفدار شده‌اند. به لطف پیشرفت فناوری می‌توانند در ذهن و فکر دیگر افراد راه پیدا کرده و حتی توسعه جهانی بیابند. میم‌ها به شکل ویروسی در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کنند. آنها نه تنها برای سرگرمی، بلکه با ایجاد حس همذات‌پنداری مرجعی برای سبک زندگی هستند.

میم‌ها در واقع کوتاه‌نویسی‌های فرهنگی هستند که مانند دیگر اشکال ارتباطی می‌توانند طی زمان تکامل بیابند. تعداد میم‌ها بسیار زیاد است و هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند همه آنها را می‌داند و درک می‌کند.
برخی از این میم‌ها که در دنیای مجازی می‌چرخند و به اشتراک گذاشته می‌شوند، می‌تواند برای سازندگان آنها بسیار شخصی باشد.
چه چیزی یک میم را تبدیل به میم می‌کند؟
با توجه به استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی به احتمال زیاد در طول عمر خود با یکی یا چند مورد از میم‌ها برخورد داشته‌اید که در صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.
شما با مشاهده این تصاویر به مفهوم آنها پی برده‌اید و ممکن است آن را برای استفاده شخصی کمی‌ تغییر داده‌باشید.
با این‌که ارائه یک تعریف مشخص از میم‌ها دشوار است، اصطلاح میم اغلب با تصویر و ویدئویی مرتبط است که مفهوم یا ایده خاصی را به تصویر می‌کشد که معمولا از طریق پلتفرم‌های صفحات اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.
ایده‌ای که از طریق رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، برنامه‌های پیام‌رسان و حتی وب‌سایت‌ها انتشار می‌یابند.
این تصاویر و ویدئوها که پیام‌ها را منتقل می‌کنند، اغلب در طول زمان دچار تغییر و تکامل شده و براساس شرایط مختلف ساخته می‌شوند و منجربه تکامل ایده اصلی به چیزی دیگر خواهد شد و برای به تصویر کشیدن یک مفهوم تغییر یافته در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شوند.
مفهوم می‌تواند تأثیر بسیاری بر معنای یک میم یا میزان مرتبط بودن آن را مخاطبان داشته‌باشد. میم‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را نسبت به یک متن ساده منتقل کنند.
همانند ایموجی‌ها که برای انتقال ایده‌های پیچیده خلق‌وخو و احساسات استفاده می‌شوند، یک میم نیز می‌تواند یک ایده پیچیده، حالت ذهنی یا درک مشترک را بسیار سریع‌تر از متن و خواندن توضیحات نوشتاری
منتقل کنند.
برخی محققان ایده میم را به صدها سال قبل مرتبط می‌دانند اما تفسیر امروزی آن را به یک زیست‌شناس بریتانیایی به نام ریچارد داوکینز مرتبط می‌داند. او ایده میم را در کتاب خود به نام ژن خودخواه در سال ۱۹۷۶ به نام موجودیت یا ایده فرهنگی توصیف کرده‌است که تکرار می‌شود، تکامل می‌یابد و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.
او در آن زمان نمی‌دانست چیزی را که بیان می‌کند روزی به عنوان میم شناخته می‌شود. البته تعریفی که او در زمان خود ارائه کرد امروزه برای توصیف تعداد بی‌نهایتی از جابه‌جایی عبارت‌ها، تصاویر، صداها و ویدئوهای مختلف به کار برده می‌شود که همه آنها از طریق بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن سریع ایده‌ها و افکار مختلف به کار می‌روند.
تعداد میم‌هایی که در طول این سال‌ها ایجاد شده، زیاد است و نمی‌توان همه آنها را پوشش داد. میم‌ها همیشه متنوع و دائما در حال تغییر هستند و نمی‌توان برای آنها دسته‌بندی مشخصی را ارائه کرد. ایجاد و به اشتراک‌گذاری آنها بسیار سریع رخ می‌دهد و تلاش برای درک همه آنها غیرممکن است.
چگونه یک میم را درک کنیم؟
درک برخی میم‌ها راحت‌تر از بقیه است. ساده‌ترین میم‌ها با نام تصاویر ماکرو شناخته می‌شوند که معمولا نوعی تصویر رسا و گویا بوده و برخی نیز شامل بلوک متنی می‌شوند. میم‌ها برای کمک به انتقال حالت عاطفی و مفهومی ضمنی که در خود دارند طراحی شده‌اند. در واقع آنها به این دلیل ایجاد می‌شوند تا بیان کننده تجربه مشترک بین سازنده و بیننده باشند.
درک سایر میم‌ها ممکن است سخت‌تر باشد و برخی نیز ممکن است به طرز عجیبی مبهم به نظر برسند و به قسمت خاصی از یک برنامه یا فیلم تلویزیونی اشاره کنند.
اغلب منشأ این میم‌ها در درک عمیق پنهان شده‌است که دریافت مفهوم آنها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. این مساله به خود شما بستگی دارد که از یک میم بخواهید برای چه منظوری استفاده کنید.
اگر شما فقط قصد دارید یک میم را با دوستان خود برای ایجاد شوخی و خنده به اشتراک بگذارید، تنها یک برداشت سطحی از آن کافی است اما اگر قصد دارید از طریق یک میم، معنا و درک عمیق‌تری را کشف کرده سپس آن را با افراد خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها بتوانند با آن ارتباط بیشتری برقرار کنند، می‌توانید از منابع مفید دیگری مانند ویکی پدیا نیز
بهره ببرید.
ویکی پدیا می‌تواند درباره علت ایجاد یک میم، زمان توسعه و تکامل آن اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار بدهد اما به این نکته توجه داشته‌باشید که میم‌ها همواره در حال تغییر هستند و معنای آنها می‌تواند با توجه به شرایط تغییر کند. اغلب میم‌ها برای ایجاد خنده شکل می‌گیرند و نحوه درک و استفاده از آنها به افرادی بستگی دارد که آنها را می‌بینند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *